Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Nie będzie powrotu. Adria Airways ogłasza upadłość

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-10-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

Adria Airways, największa linia lotnicza Słowenii, po 58 latach istnienia zawiesiła wczoraj (30 września) działalność i ogłosiła złożenie wniosku o upadłość po tym jak nie udało się znaleźć potencjalnego nowego inwestora.

Adria złożyła wniosek o upadłość

W poniedziałek (23 września) przewoźnik zawiesił wszystkie swoje loty. Twierdził wówczas, że zaprzestanie działalności jest tymczasowe i będzie trwać najwyżej trzy dni. Następnie linia informowała, że potrzebuje kolejnych kilku dni na wznowienie operacji. Tak się jednak nie stało i Adria poinformowała wczoraj (30 września) popołudniu, że oficjalnie ogłosiła upadłość, kończąc swoją 58-letnią historię.

- W poniedziałek, 30 września 2019 r. Adria Airways złożyła wniosek o postępowanie upadłościowe spółki w sądzie rejonowym w Kranj. Postępowanie  zostało wszczęte przez kierownictwo spółki z powodu niewypłacalności spółki i na podstawie słoweńskiej działalności finansowej, postępowania upadłościowego i ustawy o przymusowym rozwiązaniu firmy (ZFPPIPP), która zobowiązuje kierownictwo spółki Adria Airways do złożenia stosownego wniosku. Sąd ma trzydniowy ustawowy okres, w którym decyduje o wszczęciu postępowania upadłościowego. Jesteśmy zmuszeni do anulowania wszystkich regularnych lotów z powodu wszczęcia tegoż postępowania - można przeczytać w oficjalnym oświadczeniu spółki.

- Rząd rozważa stworzenie nowego krajowego przewoźnika w celu poprawy międzynarodowej łączności Słowenii po upadku Adrii. Proces ten zajmie trochę czasu i będzie wymagał silnego partnerstwa z Lufthansą, a także politycznego konsensusu w naszym kraju - powiedział Zdravko Počivalšek, słoweński minister rozwoju gospodarczego i technologii cytowany przez portal EX-YU Aviation.

W ciągu ostatniego tygodnia Adria odwołała ponad 400 lotów, którymi miało polecieć ponad 15 tys. pasażerów. W wyniku upadku firmy 558 pracowników pozostało bez pracy Warto dodać, że 23 września br. Adria Airways wykonała swój ostatni rozkładowy lot z Kopenhagi do Lublany. Natomiast ostatni pasażerowie zostali przewiezieni na pokładzie czarteru z Paryża do Lublany wczoraj (30 września). Podróżującymi była m.in. słoweńska siatkarska reprezentacja mężczyzn, która w niedzielę (29 września) zdobyła srebrny medal na Mistrzostwach Europy w piłce siatkowej mężczyzn 2019.

Wieczna prywatyzacja

W 2016 r. niemiecki fundusz inwestycyjny 4K Invest kupił 91,6 proc. udziałów w słoweńskiej państwowej linii Adria Airways. Wartość samej transakcji wynosiła 100 tys. euro (ok. 450 tys. zł). Słoweński fundusz narodowy SDH wystawił Adrię na sprzedaż w lipcu 2015 r. Fundusz sprzedawał ok. 2 proc. własnych udziałów, niemal 70 proc. należące bezpośrednio do Skarbu Państwa oraz ok. 20 proc., których właścicielem był państwowy fundusz DUTB. Zgodnie z warunkami transakcji SDH zobowiązał się dokapitalizować spółkę kwotą 3,1 mln euro. Z kolei 4K zainwestowało milion euro. Była to druga próba prywatyzacji Adria Airways - w 2012 r. nikt nie był chętny do zakupu linii.

Fundusz 4K ma główną siedzibę w Monachium. To inwestor wyspecjalizowany w pozyskiwaniu firm przeznaczonych do restrukturyzacji. Jako ciekawostkę warto dodać, że po ogłoszeniu bankructwa Adrii, 4K Invest zamknął swoją stronę internetową.

Adria w Polsce

Adria najdłużej w Polsce była obecna w Warszawie. Oferowała stąd przez większość lat codzienne loty do Lublany. Słoweńska linia miała też epizody w innych miastach Polski. Najbardziej znanym jest Łódź, kiedy w marcu 2015 r. lotnisko w tym mieście pierwszy raz w swojej historii zostało bazą linii lotniczej. W związku z otwarciem bazy w Łodzi, Adria Airways postanowiła podkreślić wtedy to wydarzenie nazywając jedną ze swoich maszyn imieniem "Łódź". Adria Airways oferowała z Łodzi loty do Monachium, Amsterdamu i Paryża (CDG). Połączenie do Niemiec obsługiwane było w formule code-share z Lufthansą. Natomiast na połączeniu do Holandii przewoźnik miał podpisaną umowę interline z linią KLM.

Słoweńska linia była obecna w 2016 r. w Rzeszowie skąd przez pięć miesięcy latała do Paryża (CDG). Adria oferowała także loty z lotniska Olsztyn-Mazury do Monachium, które wytrzymały tylko cztery miesiące po inauguracji trasy, a ostatni z nich odbył się 28 października 2016 r.

Krótki rys historyczny przewoźnika

Linia została założona w marcu 1961 r. jako Adria Aviopromet (Adria Airways). W sierpniu tego samego roku zakupiła dwa douglasy DC-6B od KLM i wykonała pierwszy lot komercyjny z holenderską załogą. W tym samym czasie pierwsza załoga Adrii oraz zespoły techniczne zostały przeszkolone przez linię JAT Yugoslav Airlines i siły powietrzne. Pierwszy lot Adrii własną załogą odbył się w grudniu 1961 r. Początkowo samoloty linii latały z lotniska w Zagrzebiu. Dopiero w 1964 r. Adria przeniosła się na nowo wybudowane lotnisko w Lublanie, które pełniło rolę jej głównej bazy aż do ostatnich dni firmy.

W 1991 r., kiedy Słowenia ogłosiła niepodległość, przewoźnik musiał szukać nowych możliwości, ponieważ przewoźnik z linii czarterowej/wakacyjnej musiał stać się sieciowym. Wojna na Bałkanach i blokada części miast wypoczynkowych poskutkowała dużymi problemami linii, z których wyszła mimo wszystko z pomocną dłonią rządu Słowenii. W 2004 r. Adria została pierwszym przewoźnikiem na świecie, który otrzymała certyfikat IATA Operational Safety Audit tzw. IOSA. 2006 r. był rekordowy, bo Adria po raz pierwszy przewiozła ponad milion pasażerów w ciągu jednego roku. W kolejnym roku Adria rozpoczęła modernizację floty. Pojawiły się wtedy we flocie bombardiery CRJ900, które ostatecznie stały się trzonem floty przewoźnika.

Flota przewoźnika składała się ostatnio z 18 samolotów: trzech Airbusów A319, dwóch Bombardierów CRJ700, ośmiu CRJ900 oraz pięciu Saabów 2000, ale przez flotę Adria Airways przewinęły się także airbusy A320, boeingi B737, douglasy DC-9, mcdonnell douglasy MD-80, CRJ-ty 100/200 oraz fokker F100. Okazjonalnie linia także leasingowała Sud Aviation Caravelle, douglasa DC-8 czy BAC One-Eleven.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Airbus Beluga Transport z certyfikatem AOC

Biznes i przemysł

Airbus Beluga Transport z certyfikatem AOC

Piotr Bożyk 10 stycznia 2024

Air India odebrały pierwszego airbusa A350 (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

An-24 wylądował w Rosji na zamarzniętej rzece

Pasażer i linie lotnicze

An-24 wylądował w Rosji na zamarzniętej rzece

Mateusz Kieruzal 29 grudnia 2023

Singapore reaktywowały ostatniego airbusa A380

Pasażer i linie lotnicze

Słowenia nie zastąpi Adria Airways innym przewoźnikiem

Biznes i przemysł

Czy Air Slovenia zastępi Adria Airways?

Pasażer i linie lotnicze

Czy Air Slovenia zastępi Adria Airways?

Aleksander Domański 21 października 2019

Zobacz również:

Airbus Beluga Transport z certyfikatem AOC

Biznes i przemysł

Airbus Beluga Transport z certyfikatem AOC

Piotr Bożyk 10 stycznia 2024

Air India odebrały pierwszego airbusa A350 (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

An-24 wylądował w Rosji na zamarzniętej rzece

Pasażer i linie lotnicze

An-24 wylądował w Rosji na zamarzniętej rzece

Mateusz Kieruzal 29 grudnia 2023

Singapore reaktywowały ostatniego airbusa A380

Pasażer i linie lotnicze

Słowenia nie zastąpi Adria Airways innym przewoźnikiem

Biznes i przemysł

Czy Air Slovenia zastępi Adria Airways?

Pasażer i linie lotnicze

Czy Air Slovenia zastępi Adria Airways?

Aleksander Domański 21 października 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5