Partner serwisu
Biznes i przemysł

Nie powstanie japoński odrzutowiec SpaceJet – Mitsubishi kończy program

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Konglomerat Mitsubishi Heavy Industries wycofuje się z działalności w sektorze produkcji samolotów, kończąc partnerstwo publiczno-prywatne, którego celem było stworzenie rodzimego przemysłu lotniczego, ustaliła Agencja Nikkei.

Oficjalna decyzja konglomeratu Mitsubishi ma zostać ogłoszona we wtorek, 7 lutego. Źródła Nikkei poinformowały również o planach likwidacji spółki zależnej odpowiedzialnej za realizację działalności lotniczej, Mitsubishi Aircraft Corp.

Niespełnione nadzieje

Do tej pory projekt stworzenia odrzutowca komercyjnego kosztował koncern Mitsubishi prawie 7,6 mld dolarów, a dostawa pierwszego egzemplarza odrzutowca, który miał trafić do linii lotniczych All Nippon Airways (ANA) przekładana była sześć razy. W 2020 roku koncern zawiesił prace rozwojowe związane z Mitsubishi SpaceJet. Obecnie, pomimo tego iż branża lotnicza wychodzi z kryzysu związanego z pandemią koronawirusa, wydaje się iż Mitsubishi nie przewiduje wystarczającego popytu na regionalne odrzutowce dysponujące poniżej 100 miejsc.

Decyzja o stworzeniu 90-miejscowego japońskiego samolotu o nazwie Mitsubishi Regional Jet (MRJ), z czasem zmienionej na SpaceJet, została podjęta w 2008 roku. Projekt miał być realizowany w oparciu o partnerstwo publiczno-prywatne, przy czym Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu Japonii wyłożyło na ten cel 50 mld jenów. W założeniu, ten znaczący projekt, na czele którego stała firma prywatna, miał stanowić podwaliny pod tworzenie rodzimego przemysłu lotniczego Japonii. MRJ miał być również pierwszym samolotem rodzimej produkcji od 1962 roku, czyli daty wdrożenia japońskiego samolotu regionalnego YS-11, konstrukcji Nihon Aircraft Manufacturing Corporation (NAMC).

Zgodnie z początkowymi założeniami, samolot miał trafić do linii lotniczych ANA, będących pierwszym klientem programu, w 2013 roku, jednak liczne problemy, w tym brak zdolności do przezwyciężenia zaawansowanych problemów natury technicznej, doprowadził do znaczących opóźnień w realizacji zamierzeń. W szczytowym momencie rozwoju, firma Mitsubishi Aircraft zatrudniała około 1 tys. pracowników, w tym zagranicznych inżynierów, podczas gdy obecnie liczba pracowników szacowana jest na około 100 osób.

Firma ograniczała swoją działalność również poprzez zamknięcie amerykańskiej bazy w Stanie Waszyngton, gdzie w 2022 roku przeprowadzane były loty testowe samolotu. Budżet na rozwój samolotu SpaceJet na lata 2021- 2023 wynosił 20 mld jenów, w porównaniu z 370 mld jenów budżetu na trzy wcześniejsze lata. Łączne koszty rozwoju, szacowane pierwotnie na 150 mld jenów, poszybowały do kwoty około 1 tryliona jenów, informuje Nikkei.

Świat po piętnastu latach

Wydaje się, że ostatecznie to nie koszty, ale upływający czas przypieczętował los programu. Nawet gdyby SpaceJet wszedł do służby komercyjnej w tym roku, to jego parametry i założenia konstrukcyjne sprzed półtora dekady powodowałyby, że nie można byłoby mówić o tym odrzutowcu, jako o najnowszej konstrukcji, wyróżniającej SpaceJet na tle takich modeli jak airbus A220 czy embraer E190-E2.

W ciągu piętnastu lat zmieniła się również rzeczywistość biznesowa samej branży lotniczej. Stale taniejące ceny biletów pociągające za sobą niższe marże z działalności podstawowej oraz rosnące koszty działalności powodowały, iż w warunkach rynkowych dla linii lotniczych bardziej ekonomiczne stawały się samoloty zabierające na pokład większą liczbę pasażerów, dające również szansę na generowanie wyższych przychodów ze sprzedaży usług dodatkowych. Trend ten wzmocniły niskokosztowe linie lotnicze, zwiększające swoje udziały również na rynkach Azji, których kluczem do sukcesu komercyjnego nie była obsługa tras z istniejącym popytem, ale pobudzanie pobytu na nowych trasach, wykorzystując do tego jednolitą flotę samolotów. W tym środowisku biznesowym, przy konkurencji innych modeli, samolot produkowany przez Mitsubishi stawał się produktem zbyt niszowym dla wielu potencjalnych klientów.

Producent starał się odpowiedzieć na ten trend, zwiększając liczbę miejsc na pokładzie MRJ, jednak ta decyzja paradoksalnie zamknęła drogę do zamówień od operatorów połączeń regionalnych w Stanach Zjednoczonych, gdyż samolot Mitsubishi w nowej konfiguracji był zbyt duży z punktu widzenia amerykańskich przepisów regulujących wielkość maszyn dopuszczanych do obsługi tego sektora lotów.

Zgodnie z funkcjonującą w ekonomii i zarządzaniu teorią kosztów utopionych, przy braku perspektyw na sukces komercyjny, decyzja Mitsubishi Heavy Industries o wycofaniu się z programu jest najbardziej racjonalnym rozwiązaniem, jednak wiadomość o jej podjęciu została przyjęta ze smutkiem przez wielu miłośników lotnictwa. Do decyzji o zakończeniu programu zasmuciła również wielu Japończyków, którzy w 2008 roku z wielką dumą i nadzieją podeszli do planów reaktywacji rodzimego przemysłu lotniczego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

airBaltic: Zimą wszystkie nasze loty obsłużą A220

Pasażer i linie lotnicze

airBaltic: Zimą wszystkie nasze loty obsłużą A220

Piotr Bożyk 01 listopada 2024

Finnair prezentuje pierwszego embraera E190 po retroficie (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Riyadh Air zamawia 60 airbusów A321neo

Pasażer i linie lotnicze

Riyadh Air zamawia 60 airbusów A321neo

Piotr Bożyk 30 października 2024

Zobacz również:

To już rok od uziemienia programu Mitsubishi SpaceJet

Biznes i przemysł

To już rok od uziemienia programu Mitsubishi SpaceJet

Avgeek 16 maja 2021

Kolejne opóźnienie w programie Mitsubishi SpaceJet

Biznes i przemysł

Mitsubishi: M90 w ostatecznej konfiguracji testowej

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

airBaltic: Zimą wszystkie nasze loty obsłużą A220

Pasażer i linie lotnicze

airBaltic: Zimą wszystkie nasze loty obsłużą A220

Piotr Bożyk 01 listopada 2024

Finnair prezentuje pierwszego embraera E190 po retroficie (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Riyadh Air zamawia 60 airbusów A321neo

Pasażer i linie lotnicze

Riyadh Air zamawia 60 airbusów A321neo

Piotr Bożyk 30 października 2024

Zobacz również:

To już rok od uziemienia programu Mitsubishi SpaceJet

Biznes i przemysł

To już rok od uziemienia programu Mitsubishi SpaceJet

Avgeek 16 maja 2021

Kolejne opóźnienie w programie Mitsubishi SpaceJet

Biznes i przemysł

Mitsubishi: M90 w ostatecznej konfiguracji testowej

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5