Port lotniczy Saarbrücken jako pierwszy w Niemczech rozpoczął operacje lotnicze kierowane z centrum kontroli położonego 450 km od lotniska. Nasi sąsiedzi poszerzają grono państw korzystających z tego nowatorskiego rozwiązania.
Za kilka lat Drezno?Choć Lipsk od Saarbrücken dzielą setki kilometrów, kamery wideo i kamery na podczerwień zapewniają stały 360-stopniowy obraz lotniska odbierany przez zespół dziesięciu kontrolerów ruchu lotniczego w Lipsku. Jak więc widać, sam obraz z kamer umożliwia normalne funkcjonowanie lotniska, które w 2017 roku obsłużyło blisko 400 tysięcy pasażerów. Pierwszym samolotem, który wylądował „pod okiem kamer” w niemieckim porcie był Bombardier CRJ700 Luxair.
Niemiecki dostawca usług lotniczych ANSP planuje wprowadzenie w ciągu najbliższych kilku lat zdalnych usług ATC z Lipska dla lotnisk w Erfurcie i Dreźnie. Przed wprowadzeniem zdalnego kierowania ruchem w Dreźnie, dokonana zostanie niezbędna analiza, bowiem port ten obsługuje ponad 36 000 operacji lotniczych rocznie, podczas gdy Saarbrücken obsłużył ich w zeszłym roku około 15 000.
Coraz większa popularność systemuWieże zdalnego sterowania zaczynają się pojawiać w coraz większej ilości lotnisk Starego Kontynentu. W 2015 roku pierwszy system tego typu pojawił się w północnej Szwecji na lotnisku Örnsköldsvik. W Wielkiej Brytanii wprowadzenie pierwszej cyfrowej wieży do kontroli ruchu lotniczego planowane jest na 2019 rok. Operacje samolotów na lotnisku London City
będą kontrolowane z nowego centrum NATS w Swanwick, hrabstwo Hampshire położonego 130 km od pasa startowego.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
rozważa możliwość wykorzystania tej nowinki technicznej na lotnisku w Modlinie. Jest to z kilku dostępnych opcji jaką PAŻP przedstawił władzom drugiego z warszawskich portów.