Stany Zjednoczone oraz Niemcy postrzegane są przez inwestorów jako dwa kraje najbardziej zaawansowane w tworzeniu regulacji niezbędnych do tworzenia rynku eVTOL. Tym samym to te kraje mogą najbardziej skorzystać na tworzeniu się rynku, który wedle prognoz może wygenerować 90 mld dolarów do 2050 roku.
Dokonujący się w ciągu ostatnich kilku lat postęp w dziedzinie tworzenia elektrycznych statków powietrznych pionowego startu i lądowania (eVTOL) jest na tyle prężny, iż wielu analityków jest zgodnych w ocenie, iż możemy mówić o tworzeniu się nowego, obiecującego rynku. Do tego, by możliwe było prowadzenie operacji komercyjnych wymagane jest jednak stworzenie przez władze krajów odpowiednich regulacji.
Branża spodziewa się postępującego tworzenia ram prawnych
Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego pośród kadry prywatnych funduszy kapitałowych oraz firm venture capital pokazują, iż 11 proc. respondentów uważa, że w ciągu najbliższych dwóch lat nastąpi olbrzymi pozytywy rozwój ram prawnych regulujących rynek eVTOL. Kolejne 67 proc. respondentów oczekuje kontynuowania rozwoju w tym obszarze. Jedynie 16 proc. badanych osób wyraziło opinię, że nie nastąpi pozytywny rozwój, a zaledwie 5 proc. spodziewa się, że sytuacja się pogorszy.
Badanie zostało zlecone przez firmę Horizon Aircraft, jednego z głównych graczy na tworzącym się rynku, firmę odpowiedzialną za stworzenie Cavorite X5, pierwszego statku powietrznego eVTOL, który przez większość lotu porusza się jak tradycyjny samolot.
Jako największe przeszkody stojące na drodze certyfikacji statków powietrznych eVTOL 71 proc. badanych osób wymieniło spełnianie określonych standardów dotyczących prowadzenia operacji, napraw i przeglądów. 54 proc. respondentów wymieniło jakość oprogramowania używanego przez operatorów, a 47 proc. wymagania środowiskowe.
Niemcy jednym z liderów wprowadzania regulacji
Ważną część badania, stanowiło pytanie, które kraje postrzegane są jako liderów tworzenia regulacji dla nowego rynku. Z polskiego punktu widzenia interesujące jest to, że jednym z liderów tej kategorii okazały się Niemcy, co oznacza spore prawdopodobieństwo, że kadry prywatnych funduszy kapitałowych oraz firm venture capital będą postrzegały właśnie naszego sąsiada zza Odry jako miejsce do inwestowania. W odpowiedzi na pytanie, które pięć krajów jest najbardziej zaawansowanych w planowaniu tworzenia regulacji dla rynku eVTOL, 60 proc. respondentów wskazało Stany Zjednoczone, 52 proc. respondentów wskazało Niemcy. Wysoko, na liście uplasowały się również Chiny oraz Francja, wymieniane przez 45 proc. respondentów. Dobry, 42 proc. wynik uzyskał również inny sąsiad Polski, Rosja. Kolejne miejsca w pierwszej dziesiątce przypadły Wielkiej Brytanii (42 proc.), Kanadzie (30 proc.), Singapurowi (29 proc.), Japonii (23 proc.) oraz Nowej Zelandii (22 proc.) Lista nie wymienia Polski.
- Rządy oraz organy nadzoru na świecie coraz bardziej dostrzegają ogromnie pozytywny wpływ, jaki eVTOL mogą mieć na politykę transportową ich krajów, stąd też prace nad środowiskiem regulacyjnym dla sektora nabierają tempa. Jednak różne kraje i regiony są na różnym etapie swoich planów. Te, które są najbardziej zaawansowane będą miały największe szanse na to, by skorzystać na rynku, który do 2050r może generować 90 mld dolarów przychodu - powiedział Brandon Robinson, prezes oraz współzałożyciel Horizon Aircraft.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.