Federalne Ministerstwo Transportu i Cyfryzacji w Niemczech patrzy przychylnym okiem na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wcześniej dziennik "Die Welt" ocenił CPK jako zagrożenie dla niemieckiego przemysłu lotniczego.
Florian Druckenthaner, rzecznik Federalnego Ministerstwa Transportu i Cyfryzacji w Niemczech, w rozmowie z serwisem money.pl, odciął się od stwierdzeń cytowanych w artykule "Die Welt" na temat CPK.
– To nie jest nasz punkt widzenia. Do tej pory brakowało takiego lotniska dla Europy Wschodniej, przez co wiele lotów długodystansowych musiało odbywać się przez istniejące huby w Europie Zachodniej. Patrząc z tej perspektywy, taki hub ma nawet sens z punktu widzenia ochrony środowiska i klimatu, ponieważ loty przesiadkowe zmniejszają ruch point-to-point – uważa Druckenthaner.
Przypomnijmy, że "Die Welt" określiło projekt CPK jako "wypowiedzenie wojny niemieckiemu przemysłowi lotniczemu", cierpiącemu z powodu wysokich podatków ekologicznych. Padło również gorzkie dla Niemców stwierdzenie, że "żadne większe projekty infrastrukturalne nie kończą się sukcesem w Niemczech".
Zdaniem Druckenthanera korzystniejsze jest, aby na danej trasie poleciał jeden, większy wypełniony samolot z podróżnymi z różnych miast, niż dwa bądź trzy mniejsze lub mniej zapełnione pasażerami z kilku lotnisk lecące do tego samego miejsca docelowego. – Znamy jakość i mocne strony naszych niemieckich hubów i z zainteresowaniem czekamy na dodatkową konkurencję w Warszawie –
podkreślił urzędnik niemieckiego resortu transportu i cyfryzacji dla serwisu "money.pl", myśląc o przyszłej rywalizacji CPK z lotniskami w Monachium i Frankfurcie nad Menem, które są najważniejszymi węzłami Lufthansy, największych linii lotniczych Europy.
Pozytywne opinie w sprawie budowy CPK w Polsce płyną również z Niemieckiego. Stowarzyszenia Portów Lotniczych (ADV). – W Polsce ruch lotniczy jest wspierany, ponieważ politycy wierzą w zwiększające dobrobyt korzyści płynące z lotnictwa. W Niemczech lotniska i ruch lotniczy są spowalniane przez wysokie podatki i opłaty rządowe – uważa Ralph Beisel, dyrektor zarządzający ADV, dodając, że dzięki nowemu lotnisku węzłowemu Polska będzie dobrze przygotowana na przyszły popyt.
O projekcie budowy CPK od samego początku pozytywnie wypowiada się IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych), które już w 2018 r. mówiło, że
CPK będzie „antidotum na problemy infrastruktury lotniczej”. W zeszłym roku
przedstawiciele zrzeszenia chwalili intermodalność projektu. Ostatnio na IATA spadły jednak
ostre słowa krytyki za opracowywane dla CPK prognozy.