Nigeryjska linia Ibom Air rozpoczyna wcześniej zapowiadane odnawianie swojej floty. Pod koniec listopada br. przewoźnik oficjalnie odebrał w Mirabel w Kanadzie pierwszego z 10 A220, które odmłodzą jego flotę. Nowy samolot za kilka dni rozpocznie loty komercyjne.
Pierwszy airbus A220-300 zbudowany dla Ibom Air, to samolot o numerze seryjnym MSN 55250 i rejestracji 5H-CDA. To pierwsza z 10 maszyn A220 jakie dotrą do przewoźnika. Maszyna w konfiguracji dwóch klas podróży zabiera na pokład 144 pasażerów: 12 w klasie biznes (2-2) oraz 132 pasażerów w klasie ekonomicznej (3-3).
Ibom Air postrzega zakup samolotu jako krok w kierunku stania się większą linią lotniczą, a dzięki nowym A220 dołączy do grona linii posiadających bardziej wydajne samoloty. Przewoźnik ma nadzieję na zakup kolejnych A220 w przyszłości, ponieważ samolot ten dobrze pasuje do jej modelu biznesowego. Nowe A220 zastąpią część obecnie użytkowanych samolotów przewoźnika. Kontrakt początkowo obejmował zakup siedem A220-100 i trzech A220-300, ale później został zmieniony i przewoźnik postanowiła zamienić mniejszego A220 na większą wersję -300.
Warto dodać, że to nie pierwszy raz kiedy linia mogła sprawdzić te samoloty na swojej siatce połączeń. W okresie czerwiec 2021 r. - lipiec 2022 r. przewoźnik leasingował testowo dwa A220-300 od linii Egypt Air.
Flota liniiObecnie flota Ibom Air składa się z ośmiu samolotów: dwóch airbusów A320 (dry lease od GetJet i Airhub), jednego A220-300 oraz pięciu bombardierów CRJ-900. Przewoźnik oczekuje na dostawę jeszcze dziewięciu airbusów A220-300.
Zamówienia w programie A220Do końca października br. zamówiono już 819 maszyn A220: 101 A220-100 oraz 718 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 297 samolotów tego typu do 16 linii lotniczych: 58 A220-100 oraz 239 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (65), airBaltic (45) oraz Air France (32).
Jeżeli jesteście ciekawi jak powstają te samolotu i co nowego w programie A220, to zachęcamy do przeczytania naszego artykułu "
Z wizytą w fabryce w Mirabel. Tak Airbus produkuje A220" oraz "
Airbus potwierdza wzrost produkcji A220. Wersja 500 nieco później".
Rodzina A220Rodzina maszyn A220 (dawna CSeries) jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności i łączy on najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Samolot jest również znacznie cichszy i posiada czterokrotnie mniejszy ślad akustyczny. Od 2020 r. maksymalna masa startowa samolotu A220 (MTOW) wzrosła dokładnie o 2268 kg (2,3 t). Nowy MTOW zwiększa maksymalny zasięg do 6204 km (3350 nm) dla A220-300 oraz 6300 km (3400 nm) dla A220-100.