Laudamation, czyli nowy podmiot, który powstał po rebrandingu Niki, oficjalnie rozpocznie działalność 25 marca. Niki Lauda, właściciel linii, potwierdził tę informację w rozmowie z portalem atwonline.com. Były mistrz Formuły 1 i założyciel austriackiej Niki w styczniu ponownie przejął stery nad bankrutującym przewoźnikiem.
Jak zapewnił, firma intensywnie pracuje nad uruchomieniem pierwszych połączeń – Nie jest to łatwe, ponieważ zaczynamy od zera, ale teraz jesteśmy w fazie końcowego planowania. Dziś nie mogę powiedzieć, ile samolotów będzie dostępnych, ponieważ niektóre z nich są w trakcie konserwacji, nie znamy także terminu, w którym zostaną nam dostarczone maszyny od Lufthansy – powiedział.
Negocjacje z przeszkodami
Po bankructwie Air Berlin Lufthansa zabezpieczyła samoloty przed firmami leasingowymi, ale zgodziła się przekazać 15 maszyn Niki nowemu oferentowi, na wypadek, gdyby sama nie przejęła zbankrutowanego przewoźnika. Tak się zresztą stało, bo Komisja Europejska i urząd antymonopolowy zablokowały tę transakcję, a Lufthansa wycofała się z dalszych negocjacji.
Niki złożyła wniosek o upadłość 13 grudnia 2017 r. Jej zakup nie był jednak łatwy. Na początku roku austriacki komitet wierzycieli odrzucił ofertę IAG na zakup Niki i wybrał propozycję Nikiego Laudy, byłego mistrza Formuły 1 i jednocześnie założyciela linii. Choć według syndyka Lucasa Floethera, właściciel British Airways było najbardziej realnym kandydatem, pojawiły się komplikacje prawne. Sąd II instancji zdecydował bowiem, że berliński sąd administracyjny nie jest właściwym organem do orzekania o niewypłacalności Niki. Jego zdaniem ta decyzja powinna należeć do sądu austriackiego. Decyzja unieważniła ważność ostatniej transakcji International Airlines Group (IAG) i utorowała innym przewoźnikom drogę do przejęcia. W nowym postępowaniu wzięli udział Ryanair, TUIfly, Thomas Cook (Condora) i założyciel Niki, Niki Lauda. I to właśnie ten ostatni przekonał Austriaków i nabył prawa do kupna przewoźnika.
Nowy początek
Samoloty Niki otrzymały około 1 700 slotów, co stanowi 0,8 procent dostępnych miejsc na austriackich lotniskach w sezonie letnim, który rozpoczyna się pod koniec marca. Linia lotnicza planuje skoncentrować się na kierunkach turystycznych w Turcji, Grecji i Hiszpanii. Niki Lauda nawiązał współpracę z czarterem Condor, co zaowocuje sprzedażą wybranych lotów Laudamotion z Dusseldorfu, Frankfurtu, Stuttgartu i Bazylei do Palma de Mallorca, Ibizy i Majorki. Ponadto Condor zapewni funkcje operacyjne, w tym kontrolę ruchu oraz planowanie załogi.
Linie Laudamotion są oficjalnie na rynku od 2004 roku. Początkowo funkcjonowały pod nazwą Amira Air. Pod koniec stycznia 2016 roku Niki Lauda nabył wszystkie udziały i przemianował nazwę linii właśnie na Laudamotion. Teraz do niej trafiły aktywa spółki Niki Luftfahrt GmbH.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.