Norweski urząd lotnictwa cywilnego przyznał certyfikat przewoźnika lotniczego (ang. AOC – Air Operator’s Certificate) nowym norweskim liniom lotniczym – Norse Atlantic Airways. Lotniczy start-up został założony w marcu 2021 roku.
Skandynawski przewoźnik zamierza od nadchodzącej wiosny rozpocząć oferowanie z Oslo lotów transatlantyckich na pokładach boeingów B787. Długodystansowy niskokosztowiec zaofere na początku z norweskiej stolicy loty do trzech destynacji na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.
We are pleased to announce that we today have received an air operator's certificate by the Norwegian Civil Aviation Authority. One important step closer to launching affordable transatlantic flights! https://t.co/RAfn5WcZt2
– Chcielibyśmy podziękować norweskiemu Urzędowi Lotnictwa Cywilnego za konstruktywną i profesjonalną pracę, jaką wykonali. Jesteśmy o krok bliżej ważnego dla nas celu, uruchomienia atrakcyjnych i przystępnych cenowo lotów pomiędzy Europą a Stanami Zjednoczonymi na wiosnę 2022 – powiedział Bjørn Tore Larsen, założyciel i dyrektor generalny Norse Atlantic Airways.
– Mieliśmy dobry i konstruktywny dialog z Norse poprzez cały proces otrzymania norweskiego AOC. Życzymy im jak najlepiej i wyczekujemy na owocną współpracę w przyszłości – powiedział Lars E. de Lange Kobberstad, dyrektor generalny norweskiego urzędu lotnictwa cywilnego.
50 proc. sukcesu
Linie oprócz otrzymanego 29 grudnia 2021 r. certyfikatu przewoźnika lotniczego od regulatora z Norwegii, aby oferować pasażerskie loty do USA, musza otrzymać od Federalnego Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych pozwolenie na loty wykonywane przez zagraniczne linie lotnicze.
Norse Atlantic złożył aplikację do Departamentu Transportu we wrześniu 2021 r., pomimo dokonywanych przez administrację Prezydenta Bidena prób zablokowanie przewoźnikowi możliwości wykonywania regularnych rejsów do Ameryki.
Start na wiosnę 2022
Przewoźnik zamierza rozpocząć regularne rejsy od wiosny. Flota linii składa się z 15 boeingów B787. Dreamlinery należące do Norse Atlantic polecą do Fort Lauderdale na Florydzie, Stewart w stanie Nowy Jork i Ontario w Kalifornii. Startup zamierza wykorzystać lukę jaka powstała w porcie lotniczym Oslo-Gardermoen po wycofaniu się Norwegiana z operacji długodystansowych. Norwegian latał do Bangkoku, Miami, Nowego Jorku czy Los Angeles.
Pierwszy z 15 Dreamlinerów zameldował się w bazie niskokosztowca na lotnisku w Oslo 20 grudnia. Jest to większy wariant samolotu -9, o numerze rejestracyjnym OE-LNM, który został nazwany „Rondane” na cześć najstarszego parku narodowego w Norwegii. Przewoźnik posiada zamówienie na dwanaście kolejnych 787-9 oraz na trzy mniejsze 787-8.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.