Rentowna realizacja rejsów transatlantyckich w formule niskokosztowej to ciężka sprawa, a linie, które podejmują się tego wyzwania, przeważnie ponoszą klęskę. Norse Atlantic Airways nie są w stanie znaleźć złotego środka w operacjach, a działalność w trzecim kwartale (szczycie przewozowym) wygenerowała stratę. Każdy lot to kilka tysięcy dolarów straty.
Sytuacja norweskiego niskokosztowca nie jest łatwa. Zeszłoroczną działalność zakończyła się ze stratą 169 mln dolarów, a przewóz jednego pasażera wiązał się ze stratą 172 dolarów. Bieżący rok również nie jest lepszy, gdyż długodystansowy następca Norwegiana odnotował stratę nawet w trzecim kwartale roku, który przypada na okres wakacyjny na północnej półkuli globu, czyli czas wzmożonych podróży.
Pomimo tego, że linie są „w reorientacji spółki”, to zmian na lepsze nie widać. Na pochwałę zasługuje wzrost o osiem proc. przychodów w trzecim kwartale do poziomu 222 mln dolarów, o 93,3 proc wzrosły przychody z opłat dodatkowych. Z 282 tys. do 2,8 mln mln dolarów wzrosły przychody z tytułu wynajmu samolotów wraz z załogą (ACMI), lecz ten segment przychodów stanowił niewielkie 1,3 proc. całkowitych przychodów.
Norse Atlantic Airways odnotowały spadek kosztu jednego fotelokilometra (CASK) o 6,6 proc., lecz w tym samym czasie o 7,5 proc. rok do roku spadł przychód jednostkowy z przewozu jednego pasażera, co jest złym wynikiem, jeśli pod uwagę weźmie się, że trzeci kwartał przypada na sezon letni. Wynik końcowy i tak okazał się negatywny. Strata netto za okres lipiec – wrzesień wyniosła 6,3 mln dolarów, podczas gdy w analogicznym okresie roku 2023 wygenerowany został zysk w kwocie 1,6 mln dolarów.
Dalekodystansowe, „tanie” linie lotnicze zdołały przewieźć przez trzy letnie miesiące 514 913 pasażerów, o 80 316 podróżnych więcej niż w trzecim kwartale roku poprzedniego. O 3 pkt proc. do poziomu 86 proc. wzrosło wyplenienie kabin „Liniowców Marzeń). Przewoźnik odnotował spadek średniej ceny biletu lotniczego (nie wliczając usług dodatkowych) z 349 do 322 dolarów, a realizacja każdego lotu wiązała się z stratą w wysokości 3 500 dolarów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.