Zdalna wieża kontroli ruchu lotniczego w Bodø w Norwegii, która rozpoczęła działalność w październiku, została z powodzeniem wykorzystana do poprowadzenia pierwszego komercyjnego lotu pasażerskiego na arktyczne lotnisko Røst.
Projekt Remote Towers w Norwegii jest przedsięwzięciem partnerskim między lotniskiem a dostawcą usług żeglugi powietrznej Avinor oraz firmami technologicznymi Kongsberg Defence oraz Aerospace i Indra.
Pierwszy lot pasażerski
Pierwsza regularna komercyjna usługa pasażerskiego lotu pojawia się w regionie po kilku latach planowania i testów. W Norwegii to sposób na zapewnienie zrównoważonych usług lotniczych na obszarach wiejskich, z których wiele znajduje się w Arktyce. Dzięki niemu operacje lotniskowe mają być bardziej opłacalne i bardziej dostępne dla regionalnych portów lotniczych.
System zatwierdzony został już przez norweski Urząd Lotnictwa Cywilnego co pokazuje, że technologia Remote Towers może zapewnić równe lub lepsze standardy bezpieczeństwa w porównaniu z konwencjonalnymi wieżami na lotniskach.
– Bezpieczeństwo jest zawsze najwyższym priorytetem w lotnictwie. Chociaż technicznie jesteśmy w trybie testowym, pierwszy zakończony komercyjny lot pasażerski stanowi dla nas ważny kamień milowy – stwierdził Jan Østby, dyrektor ds. zdalnych wież w Avinor Air Navigation Services.
– Mieliśmy dobry kontakt i wygląd z samolotem podczas całego podejścia i lądowania. System Remote Tower działał optymalnie. Od początku projektu prowadziliśmy ścisły dialog z norweskimi władzami lotnictwa cywilnego, co było ważne przy wdrażaniu nowych technologii w branży zorientowanej na bezpieczeństwo.
Projekt nabiera tempa
Kongsberg Defense & Aerospace wykorzystuje połączenie technologii wideo, czujników i bezpiecznych systemów zdalnego sterowania między lotniskiem a centrum kontroli ruchu lotniczego.
– Poprzez projekty SESAR i we współpracy z Avinor opracowujemy nasz system wieżowy InNOVA, aby kontrolerzy ruchu lotniczego mogli zdalnie zarządzać wieloma lotniskami – zdradził Elin Blakstad, dyrektor Tower Systems w Indrze. – Dzięki wszystkim istotnym informacjom na jednym zintegrowanym ekranie i niezawodnej komunikacji za pośrednictwem naszych systemów komunikacji głosowej kontrolery uzyskują pełną świadomość sytuacyjną. Jesteśmy dumni z bycia częścią tego ważnego projektu i czekamy na kontynuację.
Avinor buduje również największe na świecie odległe centrum wież w Bodø w Norwegii. Oddalone centrum, które ma zostać otwarte w drugiej połowie 2020 r., zapewni usługi ATC dla 15 portów lotniczych do 2022 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.