AerCap Holdings ogłosił wczoraj (28 lutego) podpisanie umowy z Norwegian Air Shuttle ASA na leasing 18 boeingów z rodziny B737, w tym 737 MAX. Dostawy samolotów rozpoczną się jeszcze w tym roku i będą kontynuowane w 2023 r.
Tym samy potwierdzają się informacje, o których pisaliśmy w artykule "
Boeingi 737 MAX wrócą do floty Norwegian Air?". Norweski przewoźnik wyleasinguje 10 nowych boeingów 737 MAX 8, a także osiem używanych B737-800NG, które są częścią floty 70 samolotów, która będzie gotowa do startu w sezonie letnim 2022. Dzięki tym dodatkowym maszynom Norwegian będzie dysponował flotą 80 samolotów do lata 2023 r.
- Cieszymy się, że możemy wspierać program odnowy floty samolotów wąskokadłubowych Norwegian. Dodanie tych samolotów pomoże Norwegianowi w rozwoju jego działalności, przy jednoczesnym utrzymaniu zobowiązania do eksploatacji wysoce konkurencyjnej, paliwooszczędnej floty samolotów. Życzymy prezesowi linii i całemu zespołowi samych sukcesów i cieszymy się na współpracę z nimi w trakcie dostawy tych samolotów - powiedział Peter Anderson, dyrektor handlowy AerCap.
Flota NorwegianObecnie flota grupy Norwegian (Norwegian Air Norway, Norwegian Air Shuttle, Norwegian Air Sweden) składa się z 62 boeingów: 57 B737-800 oraz pięciu B737 MAX 8. Z czego norweska linia wykorzystuje 51 B737-800NG. Przewoźnicy oczekują na dostawę 18 samolotów: ośmiu B737-800 oraz 10 B737 MAX 8.
- Dodanie tych samolotów pomoże nam osiągnąć nasz cel, jakim jest zbudowanie większej, nowoczesnej i bardziej paliwooszczędnej oraz ekologicznej floty. To z kolei umożliwi nam dostarczanie naszych produktów i usług w ramach szerokiej siatki połączeń w krajach nordyckich i na trasach europejskich - powiedział Geir Karlsen, prezes Norwegian.
Spór z BoeingiemNorwegian Air wykorzystywały już wcześniej boeingi 737 MAX do marca 2019 roku. W sprawie odrzutowców toczy się proces sądowy. Boeing żąda bowiem kar za odstąpienie od umowy w sprawie dostaw 92 samolotów wersji 737 MAX i pięciu B787 Dreamliner. Linie z Norwegii domagają się natomiast odszkodowania za niemal dwuletni okres uziemienia maszyn, po katastrofach odrzutowców należących do
Lion Air oraz
Ethiopian Airlines. Nie wspominając o wielu problemach w użytkowanych przez przewoźnika
boeingach 7878 Dreamliner i silnikach
Rolls-Royce Trent 1000.
Boeing 737 MAXRodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które będą montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 75 firm leasingowych i linii zamówiło 5409 maszyn z rodziny B737 MAX (w tym 2135 B737 MAX 8), to około 39 proc. rynku wąskokadłubowego.