Norwegian ratuje swoje finanse jak może. Norweska linia sprzedała swoich pięć boeingów B737-800NG, a przed odbiorem airbusów A320neo zawiązuje spółkę joint venture z China Leasing International Corporation DAC (CCBLI), który sfinansuje samoloty. Niestety do tego dochodzi jeszcze uziemienie prawie 1/4 floty Dreamlinerów.
Sprzedaż pięciu B737-800
Arctic Aviation Assets, spółka zależna Norwegian Air Shuttle podpisała umowę sprzedaży pięciu samolotów Boeing 737-800 z firmą Aircraft Recycling International Limited, będącą spółką China Aircraft Leasing Group Holdings Limited. Samoloty są obecnie eksploatowane przez Norwegian i zostaną przekazane ARIL na początku listopada. Wpływy ze sprzedaży, w wysokości 50 mln dolarów amerykańskich, zostaną wykorzystane na spłatę zadłużenia i zwiększenie płynności Norwegiana. Oczekuje się, że transakcja zwiększy płynność przewoźnika po spłacie zadłużenia i przyniesie pozytywny efekt kapitałowy. Sprzedaż jest zgodna z kontynuowaną strategią Norwegian polegającą na zmianie ukierunkowania ze wzrostu na rentowność.
Spółka JV na airbusy A320neo
Celem najnowszej spółki joint venture (JV) między norweską linią a China Leasing International Corporation DAC (CCBLI) będzie finansowanie, posiadanie oraz dzierżawa samolotów, które zamówione ma przewoźnik. Umowa ma wzmocnić finanse Norwegiana. Początkowa umowa obejmuje 27 samolotów airbus A320neo, które zostaną dostarczone w latach 2020–2023. CCBLI zapewni również finansowanie statków powietrznych w ramach JV. Oprócz pozytywnego efektu kapitałowego, joint venture zmniejszy wydatki inwestycyjne Norwegiana o około 1,5 miliarda dolarów amerykańskich przy pierwszych 27 samolotach.
CCBLI jest spółką zależną w 100 proc. od China Construction Bank Corporation, lidera w branży bankowości, usług finansowych i leasingu, a także drugim co do wielkości bankiem na świecie pod względem wartości aktywów. CCBLI będzie większościowym właścicielem JV z 70 proc. udziałem, przy czym Norwegian, poprzez swoją spółkę zależną Arctic Aviation Assets DAC, będzie posiadał pozostałe 30 proc.
– Po kilku miesiącach negocjacji z przyjemnością ogłaszam, że osiągnęliśmy porozumienie z CCBLI w sprawie utworzenia joint venture dla pierwszych 27 samolotów Airbus A320neo. Umowa ta znacznie przyczyni się do ograniczenia naszych obecnych i przyszłych wydatków kapitałowych. JV jest jedną z wielu ważnych inicjatyw, które należy zrobić, aby realizować naszą strategię przejścia od wzrostu do rentowności – powiedział Geir Karlsen, pełniący obowiązki prezesa Norwegian.
Norwegian zaprzecza kupowaniu rosyjskich Superjetów SSJ100
Norweski niskokosztowiec zaprzeczył doniesieniom medialnym o tym, że chce zamówić do swojej floty rosyjskie Suchoje Superjet SSJ100. Dział prasowy linii potwierdził, że przedstawiciele Norwegiana negocjowali z producentem Suchojów, natomiast nie dokonali żadnych zamówień ani nie podpisali żadnych umów. Różne źródła wcześniej informowały, że Norwegian Air Shuttle podpisał umowę na zakup 40 samolotów SSJ100, w zamian Rosja miała dać możliwość przelotu Norwegiana nad Syberią.
Norwegian informuje o najlepszym jak dotąd wyniku kwartalnym
Zgodnie z przyjętą strategią wyniki Norwegiana za trzeci kwartał charakteryzują się lepszą rentownością, wyższymi jednostkowymi przychodami, niższym kosztem jednostkowym i zmniejszonym wzrostem. Zysk przed opodatkowaniem poprawił się o 38 proc. do 2,2 miliarda NOK w porównaniu do analogicznego kwartału ubiegłego roku.
Przychody jednostkowe i przychody na pasażerokilometr (wydajność) wzrosły w tym kwartale o 3 proc. Całkowite przychody wyniosły 14,4 miliarda NOK, co stanowi wzrost o 8 procent w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, głównie z powodu wzrostu międzykontynentalnego. Norwegian przewoził około 10,5 miliona pasażerów, to spadek o 3 proc. z powodu niższej wydajności. Współczynnik wypełnienia pokładu tzw. load factor (LF) wyniósł 91,2 proc., co oznacza wzrost o 0,7 punktu proc.
Spora część Dreamlinerów Norwegiana nadal jest uziemiona
Osiem norweskich Dreamlinerów jest obecnie zaparkowanych na lotnisku Prestwick z powodu problemów z silnikiem Rolls-Royce Trent 1000:
- LN-LNA (B788)
- LN-LNB (B788)
- LN-LND (B788)
- LN-LNG (B788)
- LN-LNH (B788)
- LN-LNR (B789)
- SE-RXY (B789)
- G-CKWP (789)
Użytkownicy boeingów
B787 Dreamliner wyposażonych w silniki Rolls-Royce'a otrzymali informację od producenta, że rozwiązanie utrzymujących się problemów z łopatkami silnika Trent 1000 prawdopodobnie potrwa dłużej niż przewidywano. Rolls-Royce powiedział w ubiegły piątek (25 października), że przyspieszył wymianę łopatek turbiny dla niektórych modeli, co doprowadziło do dodatkowych operacji usuwania silników i opóźniło zmniejszenie liczby uziemionych samolotów do jednocyfrowych liczb do drugiego kwartału 2020 r. Obecnie flota grupy Norwegian składa się ze 159 boeingów: 104 B737-800, 18 B737 MAX 8, ośmiu B787-8 oraz 29 B787-9.