Qatar Airways zaprezentuje w przyszłym roku nowe boeingi 787-9, których zaletą będzie w pełni prywatna i odizolowana klasa biznes. Dreamliner Qsuite będzie miał inną konstrukcję niż większość A350 i B777, którymi również dysponuje przewoźnik z Kataru.
Projekt początkowo miał być wdrożony w największych samolotach A380. Planowane na lata 2024-2028 wycofanie z floty Super Jumbo zmusiło właścicieli linii lotniczej do szukania innego rozwiązania.
– Ponieważ Boeing 787 jest węższy od Boeinga 777 i Airbusa 350, nie mogliśmy tak naprawdę umieścić tam klasy biznesowej. To będzie zmodyfikowana wersja układu siedzeń 1-2-1, które mieliśmy w przeszłości. Nowa klasa biznesowa będzie odizolowana i wyposażona w przesuwane drzwi – wyjaśnił dla Executive Traveller prezes Qatar Airways, Akbar Al Baker.
Moduł klasy biznesowej B787-9
przewoźnika znad Zatoki Perskiej będzie podobny do tego z B787-8 Dreamliner, a także airbusa A380 i wcześniejszych A350-900. Jego zaletami będzie bezpośredni dostęp do korytarza, mnóstwo przestrzeni osobistej i w pełni płaskie łóżko.
Qatar Airways miał zaprezentować Dreamlinera Qsuite podczas targów turystycznych w Berlinie, które planowano 4 marca br. Gwałtowne rozprzestrzenienie się pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 pokrzyżowało jednak uroczystość, która została odwołana. Kluczowymi cechami zmodyfikowanego projektu jest co najmniej 20 proc. mniejsza waga modułu niż w oryginalnym projekcie. Niższa będzie również wysokość przesuwanych drzwi.
Sąsiednie apartamenty na środku kabiny klasy biznesowej Boeinga 787-9 będzie można połączyć. To pozwoli stworzyć wspólny podwójny apartament, wyposażony w podwójne łóżko. W przeciwieństwie jednak do możliwości Airbusa A350 i Boeinga 777 Qsuites, cztery apartamenty nie mogą stać się obszernym pojedynczym z przestrzenią odpowiednią dla rodzin lub grupy przyjaciół.
Qatar Airways podpisała zamówienie na 30 samolotów Boeinga 787-9. Siedem zostało przekazanych jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa SARS-CoV-2, która nagle przerwała rozwój floty linii lotniczej. Wszystkie dostawy od Airbusa i Boeinga zostały wstrzymane do co najmniej 2022 roku. Nowe B787-9 miały zastąpić starsze i mniejsze B787-8, które planowano wynająć innym przewoźnikom. Podobny los czekał A330.
Dreamliner Qsuite będzie wyposażony również w najnowszy fotel dla klasy ekonomicznej, który zaprojektował włoski producent Optimares. Jego odchylenie w momencie startu i lądowań wyniesie sześć stopni, a pełny rozkład osiągnie 19 stopni, nie naruszając przy tym przestrzeni pasażera z tyłu.
Przewoźnik z Kataru planuje również moduły klasy biznesowej "mini-Qsuite" w samolotach A321neo i A321neoLR, które również będą obsługiwać rejsy o większym zasięgu i będą stopniowo dostarczane od 2022 roku. - Mamy duży popyt w Katarze na dwa lub trzy miejsca w Europie, takie jak Londyn czy Paryż, dlatego chcemy wprowadzić również małe kabiny pierwszej klasy dla podróżnych, którzy preferują taki produkt - dodał Al Baker.