Komisja Europejska przyjęła strategię rozwoju lotnictwa. Zgodnie z jej założeniami europejski sektor lotniczy ma pozostać konkurencyjny i czerpać korzyści z szybkich zmian i rozwoju gospodarki światowej. Na realizacji strategicznych założeń mają zyskać nie tylko przedsiębiorstwa, ale też obywatele Europy, którym zaoferuje się więcej połączeń z resztą świata po niższych cenach.
– Konkurencyjny i sprawny transport lotniczy ma kluczowe znaczenie dla europejskiego wzrostu gospodarczego. Ta nowa strategia rozwoju lotnictwa stwarza ramy, które umożliwią europejskiemu lotnictwu utrzymanie pozycji światowego lidera. Stanowi ona również potwierdzenie zaangażowania Europy w zrównoważony rozwój lotnictwa, który jest kwestią niezwykle aktualną w momencie, gdy oczy całego świata zwrócone są na konferencję klimatyczną w Paryżu – powiedział wiceprzewodniczący Komisji Maroš Šefčovič odpowiedzialny za Unię Energetyczną.
– Przed europejskim lotnictwem stoją liczne wyzwania, a w ogłoszonej dzisiaj strategii nakreślono kompleksowy i ambitny plan działania w celu utrzymania tego sektora w światowej czołówce. Jego realizacja umożliwi europejskim przedsiębiorstwom zachowanie konkurencyjności dzięki nowym inwestycjom i możliwościom prowadzenia działalności gospodarczej i jednocześnie pozwoli im rozwijać się w sposób zrównoważony. Obywatele Europy odniosą również korzyści z większego wyboru połączeń, niższych cen oraz najwyższych poziomów ochrony i bezpieczeństwa – przyznała Violeta Bulc, komisarz UE ds. transportu.
Cel komisji to ukształtowanie kompleksowej strategii obejmującej cały unijny „ekosystem” lotnictwa. Do priorytetów należą m.in.:
1. Zdobycie przez UE pozycji lidera w dziedzinie lotnictwa międzynarodowego przy jednoczesnym zapewnieniu równych szans. Zdaniem Komisji unijny sektor lotniczy musi mieć możliwość wejścia na nowo rozwijające się rynki. Miałoby się to odbywać dzięki nowym, zewnętrznym umowom lotniczym z krajami i regionami na świecie, która mają kluczowe znaczenie. Takie umowy to nie tylko rozwój branży lotniczej ale też szansa dla pasażerów na lepsze połączenia lotnicze za niższe ceny.
2. Walka z ograniczeniami wzrostu ruchu w powietrzu i na ziemi. Jednym z największych wyzwań unijnego lotnictwa jest problem ograniczeń przepustowości, wydajności połączeń i dostępności drogą lotniczą. Fragmentacja europejskiej przestrzeni powietrznej kosztuje co najmniej 5 mld euro rocznie i stanowi ekwiwalent nawet 50 mln ton dwutlenku węgla. Ograniczenia przepustowości w portach lotniczych UE mogą kosztować nawet 818 tys. miejsc pracy do roku 2035. Zdaniem Komisji nadszedł czas, aby UE nakreśliła plan uwzględniający przyszły popyt na podróże lotnicze oraz pozwalający unikać zatorów. Z tego powodu w strategii położono nacisk na: znaczenie zakończenia realizacji projektu jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, optymalizację wykorzystania naszych największych lotnisk oraz monitorowanie połączeń wewnątrzunijnych i pozaunijnych w celu zidentyfikowania niedociągnięć.
3. Utrzymanie wysokich unijnych standardów w zakresie ochrony bezpieczeństwa i środowiska, a także kwestii społecznych i prawa pasażerów.
4. Postęp w zakresie innowacji, technologii cyfrowych i inwestycji, które są katalizatorami rozwoju lotnictwa oraz jego funkcjonowania. Odpowiednie inwestycje w technologie i innowacje mają zapewnić Europie przodującą rolę w dziedzinie międzynarodowego transportu lotniczego. UE postanowiła zainwestować 430 mln euro rocznie, do roku 2020, w projekt badawczy ATM w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SESAR). Terminowe wdrożenie rozwiązań SESAR może doprowadzić do stworzenia ponad 300 tys. nowych miejsc pracy. Wprowadzenie technologii informacyjno-komunikacyjnych i optymalizacja ich wykorzystania są szczególnie istotne dla przepustowości portów lotniczych, efektywności i jakości usług.
Strategia rozwoju lotnictwa jest jedną z inicjatyw wymienionych w programie prac Komisji na rok 2015. Obejmuje ona komunikat, wniosek mający na celu zmianę unijnych przepisów o bezpieczeństwie lotniczym oraz wnioski o podjęcie negocjacji na szczeblu unijnym kompleksowych umów o transporcie lotniczym z szeregiem kluczowych państw trzecich.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.