Partner serwisu
Biznes i przemysł

Nowe Air Force One zjadają finanse Boeinga

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Nowe Air Force One zjadają finanse Boeinga
fot. Boeing
Produkcja dwóch nowych Air Force One znacząco drenuje finanse Boeinga. Zawarcie niekorzystnej dla producenta umowy „o stałej cenie” wiążę się z odnotowaniem straty z tytułu budowy nowych prezydenckich B747-8I prawie 2,5 mld dolarów amerykańskich. Przekazanie wysoce zmodyfikowanych samolotów opóźnia się, co oznacza notowanie kolejnych strat.

Jednostka obronna Boeinga, podobnie jak cały koncern, nie notuje dobrych wyników, a wszystko za sprawą umowy z amerykańskim rządem na dostawę dwóch nowych boeingów 747-8I, które będą służyć przez następne dekady prezydentowi Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.

Budowa nowych, znacznie zmodyfikowanych szerokokadłubowców jest dla Boeinga prawdziwym wyzwaniem, albowiem zawarta w czasie prezydentury Donalda Trumpa umowa jest dla producenta samolotów bardzo niekorzystna, gdyż zakłada produkcję dwóch Air Force One „po stałej cenie”. Brak klauzuli waloryzacji oznacza, że wszelaki wzrost kosztów produkcji musi ponieść sam Boeing.

Na koniec października 2023 r. strata jednostki obronnej Boeinga z tytułu produkcji dwóch nowych VC-25B dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej wynosiła 1,3 mld dolarów amerykańskich, aby przez kolejne osiem i pół miesięcy urosnąć do ponad dwóch mld dolarów.

Ted Colbert, wiceprezes wykonawczy Boeinga oraz prezes i dyrektor generalny jednostki obronnej, cytowany przez agencję Reutera, ujawnił, że konstruktor nowych Air Force One boryka się z wieloma problemami, które hamują rozwój programu. Do największych wyzwań należą niedobory w łańcuchu dostaw, inflacja, i brak wykwalifikowanych pracowników, którzy przed przystąpieniem do pracy muszą przejść test bezpieczeństwa służb specjalnych.

Boeing, dla którego produkcja dwóch „AF1” to „trudna bitwa”, odnotował stratę z tytułu budowy prezydenckich samolotów ponad 2,4 mld dolarów, biorąc pod uwagę, że konkretne zmiany w szerokokadłubowcach są „bardzo złożone i kosztowne”. Co ciekawe, zawarty w 2018 r. kontrakt na modyfikację B747-8I warty był 3,9 mld dolarów, więc koszty programu przekroczyły już wartość zamówienia o połowę.

Wstępne harmonogramy zakładały dostawę pierwszego VC-25B do września 2024 r., a przybycie drugiego, nowego Air Force One pierwotnie planowano na luty 2025 r. Jednak harmonogram realizacji projektu został przedłużony o 2–3 lata, a dostawa pierwszego płatowca wskazywana jest obecnie na 2026 r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Oto nowe barwy Air Force One dla VC-25B

Biznes i przemysł

Oto nowe barwy Air Force One dla VC-25B

simetra/avgeek 12 marca 2023

Biden przyleciał z Rzeszowa do Warszawy (aktualizacja)

Prawo i polityka

Air Force One przyleci 24 marca do Europy

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Oto nowe barwy Air Force One dla VC-25B

Biznes i przemysł

Oto nowe barwy Air Force One dla VC-25B

simetra/avgeek 12 marca 2023

Biden przyleciał z Rzeszowa do Warszawy (aktualizacja)

Prawo i polityka

Air Force One przyleci 24 marca do Europy

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5