Produkcja dwóch nowych Air Force One znacząco drenuje finanse Boeinga. Zawarcie niekorzystnej dla producenta umowy „o stałej cenie” wiążę się z odnotowaniem straty z tytułu budowy nowych prezydenckich B747-8I prawie 2,5 mld dolarów amerykańskich. Przekazanie wysoce zmodyfikowanych samolotów opóźnia się, co oznacza notowanie kolejnych strat.
Jednostka obronna Boeinga, podobnie jak cały koncern, nie notuje dobrych wyników, a wszystko za sprawą umowy z amerykańskim rządem na dostawę dwóch nowych boeingów 747-8I, które będą służyć przez następne dekady prezydentowi Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.
Budowa nowych, znacznie zmodyfikowanych szerokokadłubowców jest dla Boeinga prawdziwym wyzwaniem, albowiem
zawarta w czasie prezydentury Donalda Trumpa umowa jest dla producenta samolotów bardzo niekorzystna, gdyż zakłada produkcję dwóch Air Force One „po stałej cenie”. Brak klauzuli waloryzacji oznacza, że wszelaki wzrost kosztów produkcji musi ponieść sam Boeing.
Na koniec października 2023 r. strata jednostki obronnej Boeinga z tytułu produkcji dwóch nowych VC-25B dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej wynosiła 1,3 mld dolarów amerykańskich, aby przez kolejne osiem i pół miesięcy urosnąć do ponad dwóch mld dolarów.
Ted Colbert, wiceprezes wykonawczy Boeinga oraz prezes i dyrektor generalny jednostki obronnej, cytowany przez agencję Reutera, ujawnił, że konstruktor nowych Air Force One boryka się z wieloma problemami, które hamują rozwój programu. Do największych wyzwań należą niedobory w łańcuchu dostaw, inflacja, i brak wykwalifikowanych pracowników, którzy przed przystąpieniem do pracy muszą przejść test bezpieczeństwa służb specjalnych.
Boeing, dla którego produkcja dwóch „AF1” to „trudna bitwa”, odnotował stratę z tytułu budowy prezydenckich samolotów ponad 2,4 mld dolarów, biorąc pod uwagę, że konkretne zmiany w szerokokadłubowcach są „bardzo złożone i kosztowne”. Co ciekawe, zawarty w 2018 r. kontrakt na modyfikację B747-8I warty był 3,9 mld dolarów, więc koszty programu przekroczyły już wartość zamówienia o połowę.
Wstępne harmonogramy zakładały dostawę pierwszego VC-25B do września 2024 r., a przybycie drugiego, nowego Air Force One pierwotnie planowano na luty 2025 r. Jednak harmonogram realizacji projektu został przedłużony o 2–3 lata, a
dostawa pierwszego płatowca wskazywana jest obecnie na 2026 r.