Podczas Forum „Belt and Road” w Pekinie dotyczącego współpracy w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku, lotnisko w Budapeszcie podpisało umowę o współpracy (MoU) z dużym chińskim hubem cargo Xi`an, mającą na celu dalszy rozwój połączeń lotniczych między Chinami i Węgrami.
Budapeszt liczy na rozwójBudapesztańskie lotnisko zwiększa wysiłki, aby przekształcić główne węgierskie lotnisko w główną bazę dystrybucyjną i logistyczną dla Chin w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Port w Budapeszcie ma podpisać również umowę o współpracy z międzynarodowym lotniskiem w Zhengzhou w maju tego roku, kiedy chińska delegacja odwiedzi Budapeszt.
– Pomiędzy dwoma krajami – z dość dużym dystansem geograficznym dzielącym nasze kraje – silna współpraca gospodarcza jest możliwa tylko wtedy, gdy są one dobrze połączone. Dlatego kluczowe znaczenie mają połączenia lotnicze, bezpośrednie loty między Węgrami a Chinami. Z tego powodu cieszymy się, że podpisano umowę o współpracy między lotniskiem Xi`an a międzynarodowym portem lotniczym Budapest Liszt Ferenc, ponieważ umowa ta może połączyć dodatkowe chińskie miasta z siecią, z której dostępne są bezpośrednie loty z Węgier z Budapesztu. Oprócz powiązań gospodarczych, również nasza wymiana turystyczna może być dalej rozwijana. W zeszłym roku rekordowa liczba 256 tysięcy chińskich turystów odwiedziła Węgry, co stanowi 14-procentowy wzrost – powiedział Péter Szijjártó, minister spraw zagranicznych i handlu podczas ceremonii podpisania.
Lotnisko elementem szerszej całościPodczas Forum węgiersko-chińskiego podpisano szereg innych umów między partnerami węgierskimi i chińskimi w dziedzinie inwestycji i przemysłu farmaceutycznego. Rozwój logistyki i cargo dobrze wpisuje się w wysiłki Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Handlu mające na celu wzmocnienie współpracy między Chinami i Węgrami w dziedzinie handlu i rozwoju wspólnych projektów. Wsparcie węgierskich dyplomatów i ekspertów ds. promocji handlu pomogło portowi lotniczemu w Budapeszcie podwoić tygodniową pojemność cargo w bezpośrednich lotach towarowych między Budapesztem, Hongkongiem i Zhengzhou, a także zwiększyć przewozy cargo w rozkładowych regularnych rejsach pasażerskich Air China między Pekinem a Budapesztem. Warto zauważyć, ze
na początku kwietnia odbył się pierwszy kurs nowego kolejowego połączenia kontenerowego z chińskiego Shaanxi do węgierskiego EperjeskeWspółpracujący partnerzy w Chinach jeszcze mocniej podkreślą dynamicznie rozwijające się lotnisko w Budapeszcie jako, jak to określono w komunikacje lotniska, „główną bramę do Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej”. Shanghai Airlines rozpoczną 7 czerwca br. bezpośrednie loty, 3 razy w tygodniu między Szanghajem a Budapesztem.
Od kwietnia dwa dodatkowe bezpośrednie rejsy towarowe w tygodniu między Zhengzhou, a Budapesztem oferuje Cargolux. Dzięki międzynarodowemu portowi lotniczemu Xi`an „Bramie do Jedwabnego Szlaku” – Lotnisko w Budapeszcie zyskało strategicznie ważnego partnera, który pomoże rozwinąć port lotniczy w Budapeszcie w regionalny hub cargo w centralnej i południowo-wschodniej części Europy dla chińskich przedsiębiorstw – czytamy w komunikacje.
Podstawowe dane o portachW 2018 roku port lotniczy w Budapeszcie uruchomił projekt budowy o wartości 32,6 mln euro nowego Cargo City o powierzchni magazynowej 21.600 m2 w pobliżu Terminalu 2. W zeszłym roku lotnisko w stolicy Węgier obsłużyło ponad 146 tys. ton cargo. To najwięcej z naszym regionie. Wynik ten jest porównywalny z całym frachtem jaki w zeszłym roku przeszedł przez polskie lotniska.
Ponad 312,5 tys. ton, to zeszłoroczny wynik Xi'an Xianyang International Airport z którym Węgrzy podpisali umowę. Z kolei Zhengzhou, które może stać się węgierskim partnerem już za chwilę, to lotnisko, które w 2018 roku może się poszczycić blisko 515 tys. ton odprawionego frachtu.