KM Malta Airlines zastąpią Air Maltę, stając się nowym flagowym przewoźnikiem lotniczym wyspiarskiego państwa-miasta. Mimo że nowe linie będą miały status narodowego operatora, maltański przewoźnik będzie operował w oparciu o model niskokosztowy, choć linie zaznaczają, że nie są tanimi linami lotniczymi. KM Malta Airlines otrzymały już certyfikat operatora lotniczego i ujawniły, że w pierwszej fazie airbusy A320 będą latać do 16 miast w zachodniej Europie.
Obecny narodowy przewoźnik lotniczy Malty, Air Malta, od dawna boryka się z trudnościami finansowymi. Nierentowna działalność ostatecznie skłoniła rząd wyspiarskiego państwa-miasta do ogłoszenia planów zamknięcia borykających się z problemem linii lotniczych i zastąpienia ich nowym krajowym operatorem. KM Malta Airlines rozpoczną działalność operacyjną w marcu 2024 roku.
Pod koniec listopada maltańska Dyrekcja Lotnictwa Cywilnego przyznała KM Malta Airlines certyfikat operatora lotniczego (AOC), co pozwoliło przewoźnikowi na oficjalne otwarcie kanałów sprzedaży biletów lotniczych. Nowy przewoźnik jako datę rozpoczęcia przewozów pasażerskich przyjmuje 31 marca 2024 roku. Mając to na uwadze, linie Air Malta ogłosiły, że zaprzestaną świadczyć usługi lotniczego przewozu pasażerskiego 30 marca.
Niskokosztowy model biznesowy
KM Malta Airlines zamierzają operować w oparciu o niskokosztowy model, podobny do tego, który stosują największe tanie linie lotnicze w Europie: easyJet, Ryanair i Wizz Air. Przyjęcie „taniego” modelu nie może dziwić, kiedy spojrzy się na udział niskobudżetowych przewoźników w ruchu lotniczym Międzynarodowego Portu Lotniczego Malta. Ryanair, który zwiększał w ostatnich latach ofertę lotniczą o liczbę bazowanych w porcie Luqa boeingów, stał się największym przewoźnikiem lotniczym na Malcie. Irlandzkie linie założyły nawet na wyspie spółkę-córkę – Malta Air.
Rozwój oferty niskokosztowych linii bezpośrednio wpłynął na problemy operacyjno-finansowe Air Malty. Oferta biletowa nowego przewoźnika składa się z czteropoziomowej struktury taryfowej, przy czym w przypadku najtańszych taryf całkowicie zrezygnowano z możliwości darmowego przewozu bagażu podręcznego.
Pasażer, wykupując najbardziej podstawową taryfę, trafnie nazwaną jako „Economy Basic”, nie będzie mógł zabrać na pokład samolotu 10-kilogramowego bagażu podręcznego. Podróżny, tak jak w przypadku lotami klasycznymi linami niskokosztowymi, będzie mógł przewieźć, bez ponoszenia dodatkowych kosztów, mały plecak lub torebkę o wadze do dwóch kilogramów. Zamiast tego pozwoli pasażerom na zabranie tylko jednej sztuki bagażu, np. plecaka lub torebki, o wadze do 2 kg.
Taryfa „Economy Value” pozwali na przewóz małej torby i bagażu rejestrowanego o wadze do 10 kg, ale nadal nie zapewni możliwości darmowego przewozu większego bagażu podręcznego w kabinie samolotu. Jedynie dwie ostatnie taryfy – Economy Plus i Economy Flex – dopuszczają przewóz bagażu podręcznego (do 10 kg), wraz z małą torbą. Pasażerowie mogą również nadać bagaż rejestrowany, którego waga nie powinna przekraczać 20 kg.
Osoby latające w taryfach Basic lub Value mogą dokupić usługę priorytetu, która obejmuje 10-kilogramowy bagaż kabinowy i pierwszeństwo wejścia na pokład, które będzie podlegać dodatkowej opłacie w wysokości 15 euro. Pomimo takiego podejścia, nowe maltańskie linie lotnicze na swojej nowo uruchomionej oficjalnej stronie internetowej wyraźnie zaznaczają, że nie są tanimi liniami lotniczymi, co jest supozycją wewnętrznie sprzeczną, lecz jeśli popatrzy się na działania Lufthansy, takie stwierdzenie wydaje się normalne.
Ekspansja w zachodniej Europie
Początkowa siatka połączeń KM Malta Airlines będzie zawierać 16 miast w zachodniej Europie. Osiem airbusów z rodziny A320 będą latać z Malty do Amsterdamu, Berlina, Brukseli, Dusseldorf, Katanii, Londynu (Gatwick i Heathrow), Lyonu, Madrytu, Mediolanu, Monachium, Paryża, Pragi, Rzymu, Wiednia i Zurychu. W przypadku stolicy Francji nowe linie zaoferują połączenia lotnicze do dwóch stołecznych portów lotniczych: Charles de Gaulle i Orly. W Londynie wąskokadłubowe samoloty francuskiej produkcji pojawiać się będą regularnie w portach Gatwick i Heathrow.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.