Partner serwisu
Biznes i przemysł

Nowy odrzutowiec od Airbusa. „Ewolucja a nie rewolucja”.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Nowy samolot komercyjny o wąskim kadłubie od Airbusa będzie raczej „ewolucją niż rewolucją”. Odrzutowiec może być jednak wyposażony w jednostkę napędową z otwartym wirnikiem, która obecnie jest testowana przez dostawcę silników CFM.

Ani Airbus, ani Boeing nie wprowadzą szybko na rynek nowego samolotu pasażerskiego, który zastąpiłby najpopularniejsze jednostki o wąskim kadłubie (A320 i B737), albowiem koncerny ze Stanów Zjednoczonych Ameryki i Francji czekają, aż producenci silników lotniczych stworzą nowe, jeszcze bardziej efektywne jednostki napędowe. Historia pokazuje, że zmiana technologii silnikowych następuje średnio co 15 lat.

O ile prace Boeinga nad stworzeniem nowego samolotu ze środka rynku (potencjalnie B797) są bliżej ujrzenia światła dziennego, to europejski konkurent zamierza skupić się na rozwoju obecnej technologii – w planach jest dalsze rozwijanie programu A220. Airbus coraz bardziej myśli o rozszerzeniu programu A220 o wprowadzenie na rynek wariantu -500. Nowy samolot z serii A220 mógłby pomieścić nawet 190 pasażerów.


Christian Scherer, dyrektor generalny Airbus Commercial Aircraft, w rozmowie z polskimi dziennikarzami, w czasie Airbus Summit 2025 w Tuluzie, wyznał, że koncern sprzedaje coraz mniej samolotów typu A320. Jest to pochodna polityki redukcji kosztów jednostkowych – linie lotnicze z całego świata zamawiają chętniej pojemniejszej maszyny, takie jak A321neo/XLR, które mogą pomieścić więcej pasażerów, zapewniając lepszą ekonomikę operacyjną.

Z kolei Guillaume Faury, dyrektor generalny Airbusa, w czasie szczytu poświęconego wdrażaniu innowacji w sektor konstruktorski, zilustrował, jak może wyglądać nowy samolot pasażerski o wąskim kadłubie. Odrzutowiec francuskiej produkcji będzie raczej „ewolucją niż rewolucją”. Jest duża szansa, że nowa jednostka komercyjna będzie wyposażona w jednostkę napędową kolejnej generacji. Airbus pracuje nad wdrożeniem silników z otwartym wirnikiem, a taką technologię testuje obecnie jeden z dostawców jednostek napędowych, CFM.

Airbus wycofuje się z rozwoju samolotu o napędzie wodorowym. Zdaniem Faury’ego, analizy działań w ostatnich latach dowiodły, że komercyjny statek powietrzny napędzany wodorem jest nieekonomiczny. Kontynuacja programu i nawet uzyskanie certyfikacji maszyny o pojemności co najmniej 100 pasażerów nie doprowadziłaby do zwrotu poniesionych nakładów. Taki samolot byłby kilkukrotnie droższy, a linie lotnicze nie byłby chętne do zakupu takich samolotów, zważywszy na topniejącą rentowność i rosnące koszty.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Szwecja potwierdziła zakup embraerów C-390

Biznes i przemysł

Szwecja potwierdziła zakup embraerów C-390

Piotr Bożyk 02 kwietnia 2025

China Airlines potwierdziły zamówienie airbusów A350-1000

Pasażer i linie lotnicze

C919 w Ryanair? O’Leary chętny na chińskie samoloty

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Airbus nie boi się ceł. „Więcej szkód dla Ameryki”

Biznes i przemysł

Airbus nie boi się ceł. „Więcej szkód dla Ameryki”

Mateusz Kieruzal 28 marca 2025

Airbus: Mariaż z LOT logiczny. Duży rabat na A220

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Szwecja potwierdziła zakup embraerów C-390

Biznes i przemysł

Szwecja potwierdziła zakup embraerów C-390

Piotr Bożyk 02 kwietnia 2025

China Airlines potwierdziły zamówienie airbusów A350-1000

Pasażer i linie lotnicze

C919 w Ryanair? O’Leary chętny na chińskie samoloty

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Airbus nie boi się ceł. „Więcej szkód dla Ameryki”

Biznes i przemysł

Airbus nie boi się ceł. „Więcej szkód dla Ameryki”

Mateusz Kieruzal 28 marca 2025

Airbus: Mariaż z LOT logiczny. Duży rabat na A220

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5