Wraz z nowym rokiem zmieniły się taryfy opłat na krakowskim lotnisku. Operowanie do i z Balic stało się tańsze. Krakowski port zdecydował się na wprowadzenie nowych kategorii zniżek m.in. za realizację lotów krajowych, długodystansowych czy istotne zwiększanie częstotliwości rejsów. Największymi beneficjentami nowego taryfikatora będą Ryanair, Wizz Air oraz LOT. Im więcej linie będą latać, tym będą miały taniej.
Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II to drugie największe polskie lotnisko pod względem liczby obsługiwanych pasażerów, jak i realizowanych operacji lotniczych. W grudniu zeszłego roku Balice, jako pierwszy regionalny port lotniczy w Polsce, obsłużył dziewięcio-milionowego pasażera. W rozpoczętym kilka dni temu roku 2024 krakowskie lotnisko, bez żadnych problemów, jeśli uwzględni się comiesięczne wzrosty wolumenów pasażerskich, powinno obsłużyć ponad 10 mln podróżnych. Balice planują rozbudowę terminala, aby bez zbędnych uciążliwości dla osób kosztujących z portu, móc obsługiwać rocznie 16 mln pasażerów.
Koordynatorem slotowym portu Kraków-Balice jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Z raportu slotowego na sezon zima 2023/2024 wynika, że liniom przyznano łącznie 31 134 slotów. 47-proc. udział w ruchu przypada Ryanairowi. Operacje Wizz Aira gwarantują węgierskiemu przewoźnikowi miano drugiego największego operatora w Krakwie (16 proc. ruchu). LOT odpowiada za osiem proc. operacji, Lufthansa za siedem proc. KLM-owi i easyJetowi przypada po trzy proc. ruchu. Pozostałe linie lotnicze realizują razem 16 proc. operacji.
Spadki opłat
Z dniem 31 grudnia 2023 roku zaczął obowiązywać w porcie im. Jana Pawła II nowy taryfikator opłat lotniskowych. Zmianie nie uległy opłata za lądowanie samolotu i postój statku powietrznego. Opłaty zależne są od maksymalnej masy startowej samolotu (MTOW) i wynoszą odpowiednio 32 złote i 12,2 złotych. Balice nie pobierają opłaty za postój samolotu do dwóch godzin.
Zmiany nastąpiły w sposobie obliczanie ostatecznej opłaty za każdego odlatującego z Krakowa podróżnego. Podstawowa opłata wynosi 45 złotych. Tak jak w przypadku innych portów i poprzedniego krakowskiego taryfikatora, opłacie nie podlegają pasażerowie w tranzycie bezpośrednim i dzieci do drugiego roku życia, które nie zajmują osobnego fotela w samolocie. Zmniejszeniu uległa opłata za zapewnienie ochrony i kontrolę bezpieczeństwa każdego odlatującego pasażera i jego bagażu. Opłata jest mniejsza o dwa złote i 50 groszy i wynosi osiem złotych.
Nowe zasady zniżek
Przedefiniowaniu uległy zasady udzielania przez krakowskie lotnisko zniżek od opłat pasażerskich. Przewoźnik, który rozpocznie loty na nowej trasie może uzyskać 90-proc. zniżkę, (28,8 złotych) opłaty za lądowanie samolotu. Zniżka udzielana jest na okres dwóch kolejny sezonów lotniczych według Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych. W poprzednim taryfikatorze zniżka zależała od sezonu wykonywania danego połączenia lotniczego i udzielana była na okres pięciu lat. Z każdym kolejnym rokiem wysokość rabatu malała.
Linie lotnicze mogą otrzymać zniżkę od opłaty pasażerskiej (45 złotych), jeśli wykażą wzrost liczby przewożonych podróżnych. Stary taryfikator gwarantował pierwszy rabat (1 zł), jeśli linie zadeklarowały wzrost liczby przewożonych pasażerów w stosunku do roku poprzedniego o co najmniej 25 tys. Widełki wzrastały co 50 tys. podróżnych, a wysokość rabatu malała proporcjonalnie o „złotówkę”. Punktem granicznym zniżki był wzrost pasażerów o jeden mln. Nowy taryfikator udziela liniom zniżki w wysokości 20 złotych, a zniżka udzielana jest od kolejnego pasażera odprawionego po przekroczeniu liczby pasażerów obsłużonych przez dane linie w poprzednim roku kalendarzowym.
Od 31 grudnia krakowskie lotnisko udziela zniżek za „długofalowy i stabilny rozwój oferty”. Każde linie, które zadeklarują, że roczny wzrost liczby odprawianych pasażerów wyniesie co najmniej 25 tys. otrzymają dodatkową zniżkę w wysokości 15 proc. W przypadku wzrost powyżej 50 tys. rabat wyniesie 25 proc.
Port wprowadził nową kategorię zniżki „za wielkość ruchu”, z której jasno wynika, że liniom lotniczym bardziej opłaca się oferowanie większej podaży miejsc. Przewoźnik, który zadeklaruje przewiezienie ponad 300 tys. pasażerów odlatujących może otrzymać kolejną zniżkę, w tym przypadku w wysokości 10 proc. Deklaracja 450 tys. podróżnych odlatujących gwarantuje 13,75-proc. zniżkę. 600 tys. to 17,5 proc. 750 tys. to 21,25 proc., a 900 tys. to 25 proc.
Zniżka za loty krajowe i długodystansowe
Port Kraków-Balice rozpoczęły udzielanie zniżek liniom oferującym z portu loty krajowe i długodystansowe. Obecnie Polskie Linie Lotnicze LOT latają do Warszawy i Olsztyna, a Ryanair do Gdańska i Poznania. Linie, które wykonują rejsy na trasie krajowej przez co najmniej 12 tygodni mogą otrzymać zniżkę opłaty za lądowanie w wysokości 20 proc. Dwaj wspomniani wyżej przewoźnicy nie muszą robić dużej, aby rabat otrzymać. Wystarczy przewieźć podobną liczbę pasażerów, jak w roku wcześniejszym.
Połączenia długodystansowe, na rozwój których liczy zarząd krakowskiego portu, wykonuje obecnie LOT. Dreamlinery polskiego przewoźnika latają do Chicago, a w sezonie letnim również do Nowego Jorku. Zniżka od opłaty za lądowanie wynosi 20 proc.
Zniżki za wysoką częstotliwość przylotów i istotne zwiększanie liczby lotów
Przewoźnicy, realizujący dziennie powyżej dwóch operacji lądowania samolotu, mogą otrzymać 15-proc. zniżkę opłaty za każdego lądowanie statku powietrznego. Jeśli linie realizują powyżej pięciu przylotów zniżka wynosi 25 proc., powyżej ośmiu przylotów zniżka wzrasta już do 35 proc. Taki rabat udzielany jest na okres pięciu lat. Zniżka pt. „istotne zwiększanie liczby lotów” od opłaty za lądowanie może wynieść nawet 99 proc.
Opłaty za usługi specjalne
Przedefiniowaniu uległy usługi specjalne. Do 30 grudnia linie za usunięcie rozlewisk materiałów pędnych i smarów; innych zanieczyszczeń oraz odśnieżanie/odladzanie płaciły odpowiednio 2 459 zł, 1 639 zł oraz 1 065 zł za każde 10 m2 rozpoczętej powierzchni. Od 31 grudnia ww. opłaty wynoszą 250 zł, 164 zł oraz 107 zł, lecz za każdy rozpoczęty 1 m2.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.