Po otwarciu nowej linii montażu końcowego A321neo w Tuluzie, Airbus rozszerza również swoje centrum dostaw, aby przygotować się na zwiększone dostawy w nadchodzących latach. Producent zainaugurował w październiku 2023 r. działalność nowego budynku tzw. Terminala D, który jest nową częścią centrum dostaw Airbusa w Tuluzie. W przeddzień (14 lutego) konferencji podsumowującej wyniki Airbusa za ubiegły rok mogliśmy obejrzeć Terminal D od środka. Zapraszamy do naszej fotorelacji!
Stolica europejskiego lotnictwa, miejsce narodzin Concorde’a, ATR-a i Airbusa, sanktuarium tego ostatniego. Porównywalna jedynie ze stanem Waszyngton, gdzie produkuje się Boeingi. Tuluza. Właśnie zyskała nową jakość przy dostawach samolotów.
Rosnąca produkcja A321neoZ panoramicznego tarasu nowego budynku centrum dostaw Airbusa Terminal D(Delivery Center) w Tuluzie można gołym okiem zobaczyć wzrost tempa produkcji ogłoszony przez Airbusa w ubiegłym roku. W oddali widoczna jest także dawna hala Airbusa A380 nazwana imieniem Jeana-Luca Lagardere w Tuluzie dostosowująca się do swojej nowej roli - najnowszej i najbardziej zaawansowanej technicznie
linii montażu końcowego (FAL) rodziny A320neo. To wszystko dowodzi zaangażowania Airbusa w działania na rzecz zaspokojenia rosnącego światowego popytu na A321neo. A to właśnie ta wersja stanowi obecnie prawie 65 proc. portfela zamówień Airbusa na odrzutowce z rodziny A320. Linia ta będzie zatrudniać 700 osób, gdy zakład osiągnie pełną wydajność w 2026 r., a następnie zostanie powielona, podwajając siłę roboczą w tym miejscu.
Po drugiej stronie horyzontu znajdują się linie montażowe dla szerokokadłubowych odrzutowców, które przyczynią się do znacznego wzrostu produkcji oczekiwanego również dla A350 i A330. Tuż pod budynkiem, w samym sercu centrum dostaw prowadzone są również prace mające na celu powiększenie obecnego miejsca dostaw o kolejną satelitę terminalową i następne miejsca parkingowe dla odbieranych samolotów.
Nowa jakość w dostawach - Terminal DKiedy samolot Airbus kończy proces produkcji, nadchodzi bardzo ważny moment przekazania go klientowi. Odbywa się to w jednym z pięciu centrów dostaw Airbusa na całym świecie, zlokalizowanych wraz z liniami montażu końcowego firmy we Francji (Tuluza), w Niemczech (Hamburg), Chinach (Tjencin), Stanach Zjednoczonych (Mobile) i Kanadzie (Mirabel).
Przekazanie może nastąpić do linii lotniczej czy firmy, która kupiła samolot lub za pośrednictwem firmy leasingowej, która wydzierżawiła samolot swojemu klientowi. Przed odbiorem i formalnym podpisaniem przeniesienia tytułu własności, klient przeprowadza pełną i szczegółową kontrolę samolotu. Reprezentują go eksperci, których zadaniem jest weryfikacja zgodności samolotu ze specyfikacjami umownymi. Są oni wspierani przez zespół dostawczy Airbus w skrupulatnym i dobrze zdefiniowanym procesie. Airbus informuje również klienta o statusie samolotu podczas produkcji, od budowy głównych komponentów po malowanie końcowego montażu i wyposażenie kabiny, potwierdzając, że warunki umowy zostały spełnione. Proces dostawy trwa zazwyczaj od czterech do pięciu dni, w zależności od typu samolotu. Standardowa procedura obejmuje: kontrole naziemne, lot akceptacyjny oraz ewentualne przeróbki i zmiany.
Po zakończeniu wszystkich kontroli nadchodzi czas na tzw. techniczne zamknięcie statku powietrznego. Wtedy są podpisywane dokumenty potwierdzające zgodność statku powietrznego z certyfikatem typu i specyfikacją techniczną, co umożliwia wydanie świadectwa zdatności do lotu. Ostatnim krokiem jest przeniesienie własności statku powietrznego na klienta i przygotowanie go do przebazowania na macierzyste lotnisko. Właśnie tutaj największą rolę odgrywa Terminal D. Jak podkreśla Airbus, najnowszy budynek to prawdziwy hołd jaki firma składa swoim klientom odbierającym samoloty. Producent oferuje im idealne środowisko, w którym poczują ciepłe powitanie i doświadczą atmosfery współpracy podczas końcowych etapów dostaw samolotów europejskiego producenta.
Dlatego właśnie biura i związane z nimi udogodnienia są dostępne w obiektach dostawczych takich jak Terminal D, dzięki czemu przedstawiciele klienta mogą być tymczasowo zlokalizowani na miejscu, jeśli jest to wymagane. Łącznie w nowym budynku może odbywać się jednocześnie 12 dostaw i podpisywania przeniesienia tytułu własności w specjalnie przygotowanych do tego celu salach, które są wyciszone i wyposażone w najnowszy sprzęt audio-wideo z przepięknym widokiem na tuluskie lotnisko i płytę postojową Airbusa.
Oprócz tego Terminal D oferuje wszystko co potrzeba do pracy i życia. Można się zatrzymać, dobrze zjeść, poćwiczyć, odpocząć, ale także pracować mniej formalnie z przedstawicielami Airbusa. Na ekranach w budynku znajdują się informacje dotyczące dostaw tego dnia wraz z informacją na którym stanowisku znajduje się dany samolot. Jest też lista oferowanych udogodnień jakie Airbus może zaaranżować od wysyłki poczty, fryzjera poprzez naprawę butów, zakupy kończąc na umyciu samochodu czy wypraniu ubrań. Z informacji jakie uzyskaliśmy okazuję się, że do tej pory z tego miejsca odebrano już ponad 100 maszyn.