Spółka obsługująca połączenie kolejowa do lotniska Sztokholm Arlanda myśli o wymianie taboru. Jedną z firm, które biorą udział w negocjacjach jest polska Pesa.
Pociągi pod marką Arlanda Express uruchamia spółka A-Train AB pociągami X3 produkcji Alstom o prędkości maksymalnej 200 km/h. Tabor ten jest eksploatowany od uruchomienia linii w 1999 roku. Należąca do australijskich i chińskich funduszy spółka, mająca koncesję na przewozy do 2050 roku, pracuje obecnie nad wymianą taboru. Jak dowiedział się “Rynek Kolejowy”, nad udziałem w projekcie rozmawia polska Pesa, która sprawdza możliwości wykorzystania na tej trasie
pojazdu projektowanego dla RegioJet, do obslugi linii R9 w Czechach.
- Skandynawia jest naszym celem. Ten rynek prezentuje bardzo wysoki poziom, jeśli chodzi o standard techniczny, wymagania i jakość produktów - mówi “Rynkowi Kolejowemu” Jakub Jasiński, wiceprezes Pesy do spraw technicznych. Jak sam mówi, projekt pociągu dla linii R9 daje firmie ogromną motywację. - To będzie pierwszy pojazd Pesy, który osiągnie eksploatacyjną prędkość 200 km/h. Nad projektem pracujemy z partnerami zarówno z Polski, jak i z zagranicy. To są światowe, uznane firmy technologiczne - chcemy być blisko i uczyć się od najlepszych pracując z nimi m. in. nad kluczowymi parametrami tj. masą pojazdów i systemami - wyjaśnia Jasiński.
Kolejnym ciekawym projektem Pesy będą pojazdy dla Rumunii. Mają one być zbliżone do Elfa.eu, który już jeździ dla czeskiego przewoźnika. - Dostosowanie do potrzeb klienta jest nieuniknione, ale będziemy starać się, aby ten pojazd był jak najbardziej zbliżony do tego, który aktualnie produkujemy. To element strategii Pesy – tj. praca i działanie w ramach jednej sprawdzonej platform pojazdów i utrzymanie maksymalnej standaryzacji konstrukcji oraz modułowej zabudowy wnętrz - tłumaczy członek zarządu Pesy.
RegioJet zażyczył sobie pojazd rekonfigurowalny - mogący zostać wydłużony o dodatkowy człon w prosty sposób. - Wymagało to stosownych wykonania stosownych obliczeń, testów i sprawdzenia w praktyce. Dodatkowo przez ostatni rok pracowaliśmy i rozwijaliśmy projekt, oraz optymalizacją masy pojazdu i rozwiązań konstrukcyjnych pasującej do naszej technologii produkcji z zastosowaniem spawania laserowego, w zakresie rozbudowujemy nasz park maszynowy - podsumowuje Jasiński.