Amerykańska Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) wydała wczoraj (26 września) pilne zalecenia dotyczące bezpieczeństwa dla firmy Boeing oraz Amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) w odpowiedzi na możliwość zacięcia się lub ograniczenia systemu sterowania sterem kierunku w niektórych samolotach 737 NG i 737 MAX.
NTSB bada incydent z 6 lutego 2024 r., w którym pedały steru kierunku w samolocie B737 MAX 8 United Airlines zacięły się w pozycji neutralnej podczas lądowania na lotnisku Newark Liberty. Kapitan użył sterowania ręcznego przedniej goleni, aby kontrolować kierunek samolotu po przyziemieniu. Maszyna nie została uszkodzona, a 155 pasażerów i sześciu członków załogi nie odniosło żadnych obrażeń. Wstępny raport szczegółowo opisujący okoliczności zdarzenia został opublikowany 12 marca br.
Śledczy NTSB przetestowali jeden z komponentów sterowania sterem kierunku z samolotu, który uległ awarii. Jest nim jeden z siłowników (rollout guidance actuator) wyprodukowany przez Collins Aerospace. Kiedy siłownik z incydentu i identyczna jednostka z innego samolotu B737 zostały przetestowane w zimnym środowisku, okazało się, że działanie siłowników było znacznie zagrożone. Śledczy znaleźli ślady wilgoci w obu siłownikach, które nie przeszły testów. Firma Collins Aerospace ustaliła, że uszczelnione łożysko zostało nieprawidłowo zamontowane podczas produkcji siłowników, pozostawiając nieuszczelnioną stronę bardziej podatną na wilgoć, która może zamarznąć i ograniczać ruch steru kierunku. Collins powiadomił Boeinga, że problem dotyczy około 353 siłowników, które firma dostarczała producentowi od lutego 2017 r.
Siłownik steru kierunku, który jest zainstalowany w tylnej części kadłuba niektórych B737NG i B737MAX, jest przeznaczony do sterowania ruchem steru kierunku podczas podejścia do pasa, lądowania i wyhamowania w operacjach podejściach wg. ILS-u w kategorii CAT III B. Chociaż nie jest używany w lądowaniach nieprecyzyjnych, to nadal pozostaje mechanicznie sprzężony z układem steru kierunku.
Instrukcja boeinga B737 informuje pilotów, którzy napotkali problem ze sterem kierunku, aby „pokonali zacięty lub ograniczony system używając maksymalnej siły, w tym połączonego wysiłku obu pilotów”. NTSB wyraziło obawę, że taka siła podczas lądowania lub podczas kołowania może skutkować dużym naciskiem na pedały steru kierunku i dużym, niepożądanym odchyleniem steru, powodującym nieumyślną utratę kontroli nad samolotem lub jego zjazd z pasa startowego.
NTSB chce, aby Boeing „określił odpowiednie reakcje załogi lotniczej poza zastosowaniem maksymalnej siły nacisku na pedały” w takich sytuacjach, zarówno w locie jak i podczas lądowania. NTSB zaleciła Boeingowi powiadomienie operatorów samolotów B737 z uszkodzonymi siłownikami, że system sterowania sterem kierunku może się zaciąć z powodu wilgoci, która zgromadziła się wewnątrz siłowników i zamarzła. Dodatkowo, NTSB zaleciło FAA ustalenie, czy siłowniki z nieprawidłowo zamontowanymi łożyskami powinny zostać usunięte z samolotów, a jeśli tak, to poinstruowanie amerykańskich operatorów by zrobili to do czasu, aż dostępne będą zamienniki. Jeżeli FAA podejmie decyzję, że siłowniki powinny zostać usunięte, ma ona za zadanie powiadomić lotnicze organy regulacyjne w innych krajach, które nadzorują operatorów samolotów B737, aby zażądały usunięcia wadliwych siłowników do czasu udostępnienia zamienników.
Raport z dochodzenia lotniczego o nr AIR-24-06 jest
dostępny online na stronie NTSB. Dochodzenie jest nadal w toku i w zależności od okoliczności mogą zostać wydane dodatkowe aktualizacje.