Partner serwisu
Biznes i przemysł

NTSB: B737NG/MAX z nowymi problemami. Tym razem system sterowania sterem kierunku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
NTSB: B737NG/MAX z nowymi problemami. Tym razem system sterowania sterem kierunku
fot. Boeing Media
Amerykańska Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) wydała wczoraj (26 września) pilne zalecenia dotyczące bezpieczeństwa dla firmy Boeing oraz Amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) w odpowiedzi na możliwość zacięcia się lub ograniczenia systemu sterowania sterem kierunku w niektórych samolotach 737 NG i 737 MAX.

NTSB bada incydent z 6 lutego 2024 r., w którym pedały steru kierunku w samolocie B737 MAX 8 United Airlines zacięły się w pozycji neutralnej podczas lądowania na lotnisku Newark Liberty. Kapitan użył sterowania ręcznego przedniej goleni, aby kontrolować kierunek samolotu po przyziemieniu. Maszyna nie została uszkodzona, a 155 pasażerów i sześciu członków załogi nie odniosło żadnych obrażeń. Wstępny raport szczegółowo opisujący okoliczności zdarzenia został opublikowany 12 marca br.

Śledczy NTSB przetestowali jeden z komponentów sterowania sterem kierunku z samolotu, który uległ awarii. Jest nim jeden z siłowników (rollout guidance actuator) wyprodukowany przez Collins Aerospace. Kiedy siłownik z incydentu i identyczna jednostka z innego samolotu B737 zostały przetestowane w zimnym środowisku, okazało się, że działanie siłowników było znacznie zagrożone. Śledczy znaleźli ślady wilgoci w obu siłownikach, które nie przeszły testów. Firma Collins Aerospace ustaliła, że uszczelnione łożysko zostało nieprawidłowo zamontowane podczas produkcji siłowników, pozostawiając nieuszczelnioną stronę bardziej podatną na wilgoć, która może zamarznąć i ograniczać ruch steru kierunku. Collins powiadomił Boeinga, że problem dotyczy około 353 siłowników, które firma dostarczała producentowi od lutego 2017 r.

Siłownik steru kierunku, który jest zainstalowany w tylnej części kadłuba niektórych B737NG i B737MAX, jest przeznaczony do sterowania ruchem steru kierunku podczas podejścia do pasa, lądowania i wyhamowania w operacjach podejściach wg. ILS-u w kategorii CAT III B. Chociaż nie jest używany w lądowaniach nieprecyzyjnych, to nadal pozostaje mechanicznie sprzężony z układem steru kierunku.

Instrukcja boeinga B737 informuje pilotów, którzy napotkali problem ze sterem kierunku, aby „pokonali zacięty lub ograniczony system używając maksymalnej siły, w tym połączonego wysiłku obu pilotów”. NTSB wyraziło obawę, że taka siła podczas lądowania lub podczas kołowania może skutkować dużym naciskiem na pedały steru kierunku i dużym, niepożądanym odchyleniem steru, powodującym nieumyślną utratę kontroli nad samolotem lub jego zjazd z pasa startowego.

NTSB chce, aby Boeing „określił odpowiednie reakcje załogi lotniczej poza zastosowaniem maksymalnej siły nacisku na pedały” w takich sytuacjach, zarówno w locie jak i podczas lądowania. NTSB zaleciła Boeingowi powiadomienie operatorów samolotów B737 z uszkodzonymi siłownikami, że system sterowania sterem kierunku może się zaciąć z powodu wilgoci, która zgromadziła się wewnątrz siłowników i zamarzła. Dodatkowo, NTSB zaleciło FAA ustalenie, czy siłowniki z nieprawidłowo zamontowanymi łożyskami powinny zostać usunięte z samolotów, a jeśli tak, to poinstruowanie amerykańskich operatorów by zrobili to do czasu, aż dostępne będą zamienniki. Jeżeli FAA podejmie decyzję, że siłowniki powinny zostać usunięte, ma ona za zadanie powiadomić lotnicze organy regulacyjne w innych krajach, które nadzorują operatorów samolotów B737, aby zażądały usunięcia wadliwych siłowników do czasu udostępnienia zamienników.

Raport z dochodzenia lotniczego o nr AIR-24-06 jest dostępny online na stronie NTSB. Dochodzenie jest nadal w toku i w zależności od okoliczności mogą zostać wydane dodatkowe aktualizacje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Boeing: Rating obniżony. 45 mld dolarów długu 

Biznes i przemysł

Boeing: Rating obniżony. 45 mld dolarów długu 

Mateusz Kieruzal 08 września 2024

Boeing przeprowadzi zmiany konstrukcyjne w 737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing przeprowadzi zmiany konstrukcyjne w 737 MAX

Mateusz Kieruzal 18 sierpnia 2024

Boeing wznowił dostawy B737 MAX do Chin

Biznes i przemysł

Boeing wznowił dostawy B737 MAX do Chin

Mateusz Kieruzal 02 sierpnia 2024

Zobacz również:

Avolon przejmuje Castlelake Aviation Limited

Biznes i przemysł

Avolon przejmuje Castlelake Aviation Limited

Piotr Bożyk 28 września 2024

Dreamlinery linii LATAM zyskają nową klasę biznes

Pasażer i linie lotnicze

Enter Air i LOT zwiększają flotę. Rekordowe ceny leasingów

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Boeing: Rating obniżony. 45 mld dolarów długu 

Biznes i przemysł

Boeing: Rating obniżony. 45 mld dolarów długu 

Mateusz Kieruzal 08 września 2024

Boeing przeprowadzi zmiany konstrukcyjne w 737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing przeprowadzi zmiany konstrukcyjne w 737 MAX

Mateusz Kieruzal 18 sierpnia 2024

Boeing wznowił dostawy B737 MAX do Chin

Biznes i przemysł

Boeing wznowił dostawy B737 MAX do Chin

Mateusz Kieruzal 02 sierpnia 2024

Zobacz również:

Avolon przejmuje Castlelake Aviation Limited

Biznes i przemysł

Avolon przejmuje Castlelake Aviation Limited

Piotr Bożyk 28 września 2024

Dreamlinery linii LATAM zyskają nową klasę biznes

Pasażer i linie lotnicze

Enter Air i LOT zwiększają flotę. Rekordowe ceny leasingów

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5