Londyński port lotniczy Heathrow obsłużył w zeszłym roku 79,2 mln pasażerów i zanotował pierwszy od 2019 roku zysk. Zrestrukturyzowana działalność głównego lotniska Wielkiej Brytanii pozwoliła na zarobienie przed opodatkowaniem 38 mln funtów, podczas gdy rok wcześniej port zaraportował stratę w wysokości 684 mln.
Pandemia koronawirusa wywołała drastyczny spadek ruchu lotniczego, zarówno w Europie, jak i innych zakątkach globu ziemskiego. Na Starym Kontynencie najbardziej cierpiał port lotniczy Londyn-Heathrow, na co wpłynęły długo utrzymujące się obostrzenia, mające na celu zatrzymanie rozprzestrzeniania się wirusa.
W ubiegłym roku londyńskie Heathrow obsłużyło 79 151 723 pasażerów, co pozwoliło odzyskać
koronę najbardziej zatłoczonego portu lotniczego w Europie, ponieważ w okresie pandemicznym restrykcji to stambulski port lotniczy dzierżył miano najbardziej ruchliwego lotniska w Europie. Megalotnisko w Stambule obsłużyło w ciągu 365 dni zeszłego roku 76 236 980 podróżnych.
Powrót do zysków Dobre wyniki uzyskane w czwartym kwartale pozwoliły wygenerować pierwszy od czterech lat skorygowany zysk, wynoszący, przed opodatkowaniem, 38 mln funtów brytyjskich. Dla porównania, strata portu rok wcześniej wyniosła 684 mln funtów. Działalność w roku 2021 wygenerowała jeszcze większą stratę. Wtedy port stracił „na czysto” 1,24 mld funtów.
Płynność finansowa brytyjskiego portu lotniczego utrzymuje się na wysokim poziomie 3,8 mld funtów, choć jest duża szansa, że w bieżącym roku ona spadnie, albowiem obniżka opłat lotniskowych – wywołana decyzją brytyjskiego regulatora lotniczego – o 20 proc. spowoduje zmniejszenie wpływów z tytułu opłat o 400 mln funtów. Zarząd największego lotniska Wielkiej Brytanii wskazuje, że w ciągu najbliższego roku „kompromisy inwestycyjne” są nieuniknione. W najbliższych tygodniach zaprezentowana zostanie odświeżona strategia biznesowa. Akcjonariusze kolejny rok z rzędu nie otrzymają dywidendy z posiadanych akcji.
Kontynuacja wzrostów Pomijając kwestie biznesowe, lotnisko Heathrow zanotowało w zeszłym roku kilka kamieni milowych. W listopadzie rejs Virgin Atlantic między Londynem a nowojorskim portem im. Johna F. Kennedy’ego został zrealizowany wyłącznie w oparciu o zrównoważone paliwo lotnicze (SAF).
– Rok 2023 był dobrym rokiem dla Heathrow. Zapewniliśmy naszym klientom znacznie lepszą obsługę i udało nam się osiągnąć niewielki zysk. To świetna podstawa, na której można budować strategię na najbliższe lata. W 2024 r. spodziewamy się obsłużyć większą liczbę pasażerów, lecz utrata wpływów z opłat lotniskowych oznacza, że będziemy musieli wykorzystać wszystkie dostępne dźwignie finansowe, aby zwiększyć efektywność operacyjną – powiedział dyrektor generalny portu lotniczego Londyn-Heathrow, Thomas Woldbye.
Zarząd portu prognozuje, że w bieżącym roku z usług portu skorzysta 81,4 mln pasażerów.