Partner serwisu
Biznes i przemysł

Odszkodowania w lotnictwie: zbyt wysokie, zbyt łatwe?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
16-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Odszkodowania w lotnictwie: zbyt wysokie, zbyt łatwe?
Photo by Douglas Bagg on Unsplash
Linie lotnicze krytykują sposób przyznawania odszkodowań za opóźnione loty i skalę kosztów jakie one generują. – Europejskie rozporządzenie w sprawie praw pasażerów WE 261/2004 to zaraza. Teraz wzorować się chce na nim Kanada i USA – mówił Willi Walsh, prezes IATA. Kolejne państwa rozważają wprowadzeni podobnych rozwiązań, a szef Zrzeszenia zapowiada, że w efekcie mogą się stać one koszmarem dla przewoźników i samych pasażerów.

Zdaniem IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) ostatnie miesiąc i lata przynoszą kolejne regulacje i wyroki nakładające na linie lotnicze co raz większe zobowiązania w zakresie wypłacania odszkodowań za opóźnione i odwołane loty. Zdaniem zrzeszenia regulacje te są zbyt daleko idące i zbyt zróżnicowane w poszczególnych państwach. W efekcie linie lotnicze muszą ich wypłacanie uwzględniać w kalkulowaniu cen biletów, które stają się droższe.

Walsh: Odpowiedzialność powinna być wspólna, a nie samych linii

– Celem wszelkich regulacji dotyczących praw pasażerów powinno być zapewnienie lepszej obsługi. Nie ma więc większego sensu, żeby to linie lotnicze wypłacały odszkodowania za opóźnienia i odwołania lotów, które mają wiele przyczyn, do których możemy zaliczyć problemy z kontrolą powietrzną, strajki pracowników spoza linii lotniczych i nieefektywną infrastrukturę lotniskową – mówił Willie Walsh, dyrektor generalny IATA. Dodaje przy tym, że to nie zachęca wszystkich podmiotów działających w przewozach lotniczych do maksymalizacji efektowności.

IATA podkreśla, że przez lata deregulacja branży lotniczej przynosiła wymierne korzyści dla pasażerów – podróże stawały się coraz bardziej dostępne i tańsze. Tendencja do ponownej regulacji, która zdaniem Zrzeszenia, jest widoczna właśnie w zakresie praw pasażerów grodzi cofnięciem tych postępów.

WE 261/2004 – rozwiązanie złe stają się absurdalne

Ogromne głosy krytyki, nie pierwszy raz z resztą, zebrały rozwiązania unijne. – Europejskie rozporządzenie w sprawie praw pasażerów EU261/2004 to zaraza – zaznaczał Walsh i nawoływał do zmiany zawartych w nim zapisów na takie, które uwzględniałyby współodpowiedzialność lotnisk i agencji żeglugi. Przypominał także, że ideą wprowadzanych przez UE przepisów wcale nie było obciążanie przewoźników za wszystkie problemy operacyjne.

– Odmawiając zajęcia się kwestią bardziej równomiernego rozłożenia odpowiedzialności w całym systemie Unia umacnia niedociągnięcia w zakresie jakości usługach niektórych podmiotów, które nie mają przez to motywacji do poprawy – dodawał Walsh.

Przypominał przy tym, że Unia Europejska już od 20 lat nie jest w stanie utworzyć Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej, która znacznie zmniejszyłaby opóźnienia i nieefektywność kontroli ruchu lotniczego w całej Europie.

Ostatecznym dowodem na absurdalność europejskich przepisów ma być jednak wyrok TSUE nakazujący wypłatę odszkodowań pasażerom lotu TAP Air Portugal odwołanego z powodu niespodziewanej śmierci pilota.

Kanada i USA – nie idźcie tą drogą

Obecnie zarówno Departament Transportu Stanów Zjednoczonych jak i jego kanadyjski odpowiednik pracują nad wprowadzeniem rozwiązań prawnych, które zobowiążą linie lotnicze do wypłacania pasażerom odszkodowań i pokrywania ich nadspodziewanych wydatków, jeśli lot był odwołany z winy operatora. To rozwiązanie wzorowane na unijnym rozporządzeniu WE 261/2004, które IATA tak silnie krytykuje.

IATA nie zgadza się z propozycjami administracji Prezydenta Bidena i podkreśla, że takie działanie podniesie tylko koszty i nie rozwiąże żadnych problemów. Zrzeszenie podkreśla, że branża od miesięcy cierpi z powodu problemów z kontrolą ruchu lotniczego (ATC) i niedoborów pilotów, które przyczyniły się do licznych opóźnień w zeszłym rok. W przypadku Kanady podkreśla zaś, że obecnie obowiązujące przepisy są dużo bardziej zrównoważone i rozsądniejsze niż planowane zmiany.

– Politykom łatwo jest regulować i wprowadzać nowe przepisy dotyczące praw pasażerów. To sprawa wrażenie, że coś udało się osiągnąć. Jednak każda nowa niepotrzebna regulacja ogranicza opłacalności i konkurencyjności transportu lotniczego. Historia tej branży dowodzi, że mniej regulacji ekonomicznych to większy wybór i korzyści dla pasażerów – wyjaśniał Walsh

Pasażerowie zadowoleni

IATA twierdzi, że większość podróżnych jest zadowolona z usług przewoźników lotniczych więc dokręcanie regulacyjnej śruby nie ma tu większego znaczenia. PO przeprowadzonym przez Zrzeszenie badaniu, które objęło 4,7 tys. podróżnych z 11 różnych rynków, okazało się bowiem, że 96% pasażerów uważa, że zostało dobrze obsłużonych i jest zadowolona z usług. 73% stwierdziło, że w przypadku zakłóceń lotu zostaną potraktowani sprawiedliwie, a 72% uznało, że linie lotnicze dobrze sobie radzą z opóźnieniami i anulowaniem lotów.

Co jednak z punktu widzenia IATA najważniejsze 91% pasażerów zgodziło się ze stwierdzeniem, że “Wszystkie zaangażowane w opóźnienia lub anulowania lotów strony (linie lotnicze, lotniska, kontrola ruchu lotniczego) powinny odgrywać rolę w pomaganiu dotkniętym zakłóceniami pasażerom”.

– Najlepszym gwarantem dobrej obsługi klienta jest konkurencja. Podróżni mogą głosować nogami i robią to – zakończył Walsh.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Tomasz Śniedziewski 15 listopada 2023

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Tomasz Śniedziewski 10 listopada 2023

Dekarbonizacja lotnictwa. Proces trudny, ale konieczny

Biznes i przemysł

Dekarbonizacja lotnictwa. Proces trudny, ale konieczny

Roman Czubiński 23 września 2023

Zobacz również:

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Tomasz Śniedziewski 15 listopada 2023

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Tomasz Śniedziewski 10 listopada 2023

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Tomasz Śniedziewski 15 listopada 2023

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Tomasz Śniedziewski 10 listopada 2023

Dekarbonizacja lotnictwa. Proces trudny, ale konieczny

Biznes i przemysł

Dekarbonizacja lotnictwa. Proces trudny, ale konieczny

Roman Czubiński 23 września 2023

Zobacz również:

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Choć ceny biletów lotniczych w Europie zdrożały, latanie jest tańsze

Tomasz Śniedziewski 15 listopada 2023

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Wrzesień z kolejnym rekordem przewozów pasażerskich

Tomasz Śniedziewski 10 listopada 2023

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5