Partner serwisu
Prawo i polityka

Ofensywa lotnicza rządu. Liberalizacja rynku z Chinami i Indiami

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Ofensywa lotnicza rządu. Liberalizacja rynku z Chinami i Indiami
fot. Vinci AirportsPort Lotniczy w Budapeszcie
Wynegocjowane umowy lotnicze z Dominikaną, Mauritiusem i Tanzanią czekają na podpis i wejście w życie. Na najważniejszy efekt lotniczej ofensywy rządu trzeba jeszcze poczekać. Celem jest maksymalna liberalizacja rynku z Chinami i Indiami. Taką umowę m.in. z Państwem Środka zawarły Węgry, czego efektem jest wysyp lotów z Budapesztu do miast w Chińskiej Republice Ludowej.

Wstąpienie Polski do Unii Europejskiej wiązało się z przyjęciem przez nasz kraj prawa unijnego, zarówno pierwotnego, jak i wtórnego. Jednym z lepszych osiągnięć Brukseli było i jest zawierania w imieniu 27-państw członkowskich umów w otwartym niebie z państwami z pozostałych kontynentów. Takie umowy zostały zawarte m.in. ze Stanami Zjednoczonymi, Ukrainą, Marokiem, Jordanią, Izraelem, Gruzją, Armenią czy Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. W kolejce czekają Tunezja i Egipt. Na zawarciu tych umów bardzo zależy Ryanairowi, który uważa północnoafrykańskie państwa za nowe lotnicze „El Dorado”.

Jednym z beneficjentów umów o otwartym niebie linie lotnicze, które mogą otwierać dowolne połączenia z jakiegokolwiek portu lotniczego w państwie-członku Unii Europejskiej. Pozostałymi beneficjentami są porty lotnicze, które notują zwiększony ruch pasażerski, a przede wszystkim pasażerowie, którzy zyskują dostęp do bezpośrednich połączeń lotniczych. Jeśli UE nie zawarła umowy o otwartym niebie z państwem trzecim, to państwa członkowskie muszą zawierać bilateralne umowy lotnicze, których negocjacja jest trudna. Takie umowy, przeważnie, nie są liberalne, a do obsługi połączeń wyznaczeni są konkretni, zwykle narodowi przewoźnicy lotniczy. Prawda jest jednak taka, że lepszy rydz niż nic.

Obecnie Polska jest związana 45 umowami bilateralnymi o komunikacji lotniczej lub o transporcie lotniczym. W maju 2024 roku Rynek Lotniczy informował, że Prezes Rady Ministrów, na wniosek Ministra Infrastruktury, udzielił zgody na negocjacje kolejnych dwustronnych umów o komunikacji lotniczej i upoważnił Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego do prowadzenia tych rozmów.  Negocjowane zaczęły być nowe umowy z państwami, takimi jak Argentyna, Bahamy, Bahrajn, Dominikana, Jamajka, Kenia, Kolumbia, Kostaryka, Mauritius, Panama, Paragwaj, Peru, Tanzania, Wyspy Zielonego Przylądka. Z naszych informacji wynika, że zakończone zostały negocjacje z Dominikaną, Mauritiusem i Tanzanią, a na wniosek Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Rada Ministrów udzieliła zgody na podpisanie wynegocjowanych umów.

Jak informowaliśmy, rząd w ramach lotniczej ofensywy zdecydował o renegocjacji istniejących umów lotniczych z Chinami i Indiami, które są wybitnie antywolnorynkowe. Dwustronna umowa lotnicza Polski z Indiami zezwala na siedem lotów w tygodniu, a portami lotniczymi, do których Polskie Linie Lotnicze LOT, jako wyznaczony przewoźnik, mogą wykonywać loty, są Delhi, Mumbaj oraz Kalkuta. Przewoźnik znad Wisły lata obecnie do stolicy Indii (cztery loty w tygodniu) i stanu Maharasztra (dwa loty w tygodniu). Z kolei umowa z Chinami zezwala tylko na loty Warszawa – Pekin. Jak się dowiedzieliśmy, rząd stara się uwolnić rynek – celem negocjacji zmiany umów bilateralnych z Indiami i Chinami jest szeroka liberalizacja, w szczególności w zakresie zwiększenia dostępności punktów, do których będą wykonywane regularne połączenia lotnicze z i do Polski.

O tym, jak ważne jest zawieranie i renegocjowanie umów dwustronnych, świadczy przykład portu w Budapeszcie. Dzięki nowej umowie lotniczej między Węgrami i Chinami siatka portu wzbogaciła się aż o sześć miast w Państwie Środka. Ze stolicy Węgier można polecieć bezpośrednio do Chonqing, Guangzhou, Ningbo, Pekinu, Shenzhen, Szanghaju oraz Xian, podczas gdy stara umowa zezwalała tylko na loty między stolicami dwóch państw. Budapeszt może zyskać także loty do Haikou i Xiamen. Na liberalizacji rynku zyskał także inny segment lokalnego lotnictwa: cargo, które notuje imponujący wzrost. Budapeszt ma z Chinami już kilka połączeń wyłącznie frachtowych, stając się hubem transportowym na Europę Środkowo-Wschodnią.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Budapeszt dystansuje Warszawę. Imponująca dynamika wzrostu cargo

Biznes i przemysł

Budapeszt dystansuje Warszawę. Imponująca dynamika wzrostu cargo

Mateusz Kieruzal 17 lutego 2025

Kolejne lotnisko w Chinach otwarte! To 260. komercyjny port

Infrastruktura i lotniska

Air France-KLM i SAS zacieśniają współpracę

Biznes i przemysł

Lotnisko w Budapeszcie znacjonalizowane! Vinci mniejszościowym inwestorem

Infrastruktura i lotniska

Chiny i UE podpisują dwustronne umowy lotnicze

Prawo i polityka

Chiny i UE podpisują dwustronne umowy lotnicze

Justyna Urbaniak 22 maja 2019

Zobacz również:

Budapeszt dystansuje Warszawę. Imponująca dynamika wzrostu cargo

Biznes i przemysł

Budapeszt dystansuje Warszawę. Imponująca dynamika wzrostu cargo

Mateusz Kieruzal 17 lutego 2025

Kolejne lotnisko w Chinach otwarte! To 260. komercyjny port

Infrastruktura i lotniska

Air France-KLM i SAS zacieśniają współpracę

Biznes i przemysł

Lotnisko w Budapeszcie znacjonalizowane! Vinci mniejszościowym inwestorem

Infrastruktura i lotniska

Chiny i UE podpisują dwustronne umowy lotnicze

Prawo i polityka

Chiny i UE podpisują dwustronne umowy lotnicze

Justyna Urbaniak 22 maja 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5