PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały w oficjalnym komunikacie o otrzymaniu ośmiu ofert w przetargu na odbudowę linii kolejowej nr 182 łączącej Tarnowskie Góry z Zawierciem o długości 45 km, przebiegającej w pobliżu portu lotniczego Katowice-Pyrzowice. Kwota przeznaczona na inwestycję wynosiła 849 008 468, 87 zł i wszystkie złożone oferty przekroczyły ten budżet, ale odbędzie się jeszcze aukcja elektroniczna.
Postępowaniem przetargowym objęta była linia kolejowa nr 182 od km ok. -0,900 do km 45,430 wraz z łącznicami w stacji Tarnowskie Góry km od 0,00 do km 1,054 (TGE – Miasteczko Śląskie Gosek) i w stacji Zawiercie linia kolejowa nr 705 km od 0,00 do km 1,220 (Pniaki – Zawiercie). Linia przebiega przez teren gmin Tarnowskie Góry, Miasteczko Śląskie, Ożarowice, Mierzęcice, Siewierz, Łazy, Poręba, Zawiercie. Linia jest jednotorowa i niezelektryfikowana. Na odcinku Tarnowskie Góry – Siewierz jest nieczynna. Częściowo rozebrana jest łącznica Miasteczko Śląskie Gosek – Tarnowskie Góry, która miała umożliwiać przejazd z linii 182 od strony stacji Kalety.
Torpol z najtańszą ofertąPrzetarg na rewitalizację połączenia ruszył w październiku 2019 roku. Termin składania ofert przekładano dziesięciokrotnie. Najtańszą złożył poznański Torpol, gotowy podjąć się wykonania inwestycji za 1 114 773 258,76 zł. Warszawski Budimex ustalił cenę na 1 304 866 799, 00 zł. Również stołeczny PORR zażądał 1 174 527 000,00 zł.
Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie oraz Zakład Robót Komunikacyjnych DOM w Poznaniu, które złożyły wspólną ofertę, są gotowe podjąć się wykonania inwestycji za kwotę 1 333 073 057, 67 zł. STRABAG Konsorcjum z Pruszkowa oraz STRABAG Partner Konsorcjum z Uścia nad Łabą w Republice Czeskiej ustaliły całkowitą kwotę na 1 231 926 812,22 zł.
Krakowska firma ZUE wyceniła inwestycję na 1 340 072 103,56 zł, a Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor z Zawiercia na 1 320 819 411, 58 zł. Ostatnią złożoną ofertę przedstawiły Track Tec Construction z Wrocławia, INFRAKOL z dolnośląskiego Jawora oraz Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego i Kolejowego z Zielonki. Tutaj wartość inwestycji wyceniono na 1 344 139 634, 73 zł. Wszystkie złożone oferty zakładają wykonanie pierwszego etapu inwestycji w 28 miesięcy. Okres gwarancji sięga 72 miesięcy.
Podwyższony standard na stacji Pyrzowice Lotnisko
Program funkcjonalno-użytkowy przewiduje elektryfikację linii. Po przebudowie linia ma być przystosowana do obsługi pociągów o długości do 750 m. Założono prędkość maksymalną 140 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych. Dopuszczalny nacisk określono na 221 kN/oś. Założono budowę lokalnego centrum sterowania w Siewierzu.
Zostaną wykonane nowe perony na stacji Tarnowskie Góry (dwukrawędziowy), przystanku Miasteczko Śląskie Centrum (jednokrawędziowy), stacji Pyrzowice Lotnisko (jednokrawędziowy i dwukrawędziowy), przystanku Mięrzęcice Łubne (jednokrawędziowy), stacji Siewierz (dwukrawędziowy), stacji Poręba (dwukrawędziowy), przystanku Zawiercie Kądzielów (jednokrawędziowy) i stacji Zawiercie (dwukrawędziowy). Ponadto zostanie zabezpieczony teren pod dwa przystanki na terenie gminy Miasteczko Śląskie i Poręba. Przewidziano standardową wysokości peronu 760 mm. Minimalną długość określono na 150 m. Na stacji Pyrzowice Lotnisko założono standard podwyższony, z wiatą zawierającą poczekalnię. Dodatkowo w Zawierciu, na stacji Pyrzowice Lotnisko i Tarnowskie Góry przewidziano dłuższe zadaszenia peronu.
Powstaną nowe przejścia podziemne w Siewierzu i Pyrzowicach Lotnisku. Natomiast w Zawierciu i Tarnowskich Górach zostaną zamontowane windy, aby ułatwić podróże osobom o ograniczonej mobilności. Inwestycja obejmie 52 obiekty inżynieryjne, w tym budowę dwupoziomowych skrzyżowań m.in. z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice (droga dojazdowa do lotniska). Zmodernizowanych zostanie 38 przejazdów. Projekt, jak zapewnia zamawiający, ma także istotne znaczenie dla sprawnych przewozów towarowych. Linia będzie bardzo ważną trasą obsługującą bocznicę towarową Cargo MPL Katowice oraz dwie bocznice w Siewierzu.
63 minuty z Katowic do portu lotniczegoLinia ma służyć jako dojazd do lotniska dla pasażerów oraz pracowników. Oprócz tego będzie też pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu wszystkie planowane mijanki będą miały długość 750 m, co umożliwi obsługę najdłuższych składów.
Według założeń PLK prezentowanych podczas wcześniejszych spotkań z samorządami czas przejazdu pociągów do lotniska z Katowic z wykorzystaniem linii nr 182 od strony Tarnowskich Gór ma wynieść 63 minuty. Natomiast założony czas dojazdu do lotniska z Katowic od strony Zawiercia to 68 minut.