Michael O’Leary pozostanie dyrektorem generalnym grupy Ryanaira do końca 2028 r. W skład holdingu lotniczego wchodzą linie lotnicze Ryanair DAC, Buzz, Lauda i Malta Air. Obecna umowa wygasła z końcem czerwca 2024 r. Jeśli Ryanair osiągnie zamierzone cele, m.in. przewiezienie 225 mln pasażerów do 2026 r., Michael O’Leary otrzyma bonus w wysokości 100 mln euro.
Agencja Reutera informuje, że zarząd grupy linii lotniczych potwierdził odnowienie kontraktu O’Leary’ego, wskazując również, że Anne Nolan dołączy, ze skutkiem natychmiastowym, do zarządu Grupy jako dyrektor niewykonawczy (NED).
Zarządzający obecnie całą grupą tanich linii lotniczych Michael O’Leary awansował na to stanowisko w 1994 roku, po sześcioletnim okresie bycia dyrektorem finansowym Ryanaira. O’Leary ma poprowadzić linię lotniczą do ambitnych celów wzrostu, w tym osiągnięcia celu, jakim jest przewożenie 225 milionów pasażerów rocznie do 2026 roku.
O'Leary nadzorował wzrost Ryanaira już od połowy lat 90., kiedy irlandzkie linie lotnicze, przewożące wtedy zaledwie 1,5 miliona pasażerów rocznie, rozrosły się do bycia obecnie przewoźnikiem operującym flotą 519 samolotów. W trwającym roku obrachunkowym, który kończy się 31 marca 2023 r., linie chcą przewieźć w ramach swojej sieci tras ponad 160 mln podróżnych. W zeszłym roku samolotami Ryanaira poleciało 149 mln pasażerów.
– Zarząd Holdingu jest bardzo zadowolony, że Michael O'Leary zgodził się przedłużyć swoje przewodnictwo w Grupie Ryanair do lipca 2028 roku – powiedział Stan McCarthy, prezes holdingu Ryanaira. – W tym czasie Michael będzie nadzorował rozwój Grupy. W tym czasie przewieziemy 225 mln pasażerów rocznie. Przy wsparciu Zarządu O’Leary będzie rozwijać strategię Grupy do końca tej dekady – dodał McCarthy, który wskazał jednak, że przedłużenie kadencji Michaela O’Leary’ego jest uzależnione od przyjęcia zmienionej Polityki Wynagrodzeń, która zostanie przedstawiona akcjonariuszom grupy podczas najbliższego Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia (AGM).
Nowa umowa zapewni również przedłużenie daty wygaśnięcia opcji na przejęcie akcji O'Leary'ego, która miała wygasnąć w 2024 r. Prezes holdingu będzie mógł kupić akcje po cenie 11,12 euro, jeśli Ryanair osiągnie swoje cele, a mianowicie zysk po opodatkowaniu w wysokości 2,2 mld euro, a jedna akcja będzie kosztować 21 euro. Obecnie akcje Ryanaira na irlandzkiej giełdzie papierów wartościowych (notowane w ramach Euronext Dublin) są wycenione, w momencie pisania artykułu, na 13,05 euro. Zgodnie z umową w przypadku spełniania się przesłanek O’Leary otrzyma bonus w kwocie 100 mln euro.
Wysiłki O'Leary'ego zmierzające do osiągnięcia tych celów zostały zniweczone przez pandemię COVID-19, a roczny zysk linii lotniczych osiągnął najwyższy poziom 1,45 miliarda euro w roku budżetowym, który zakończył się 31 marca 2018 r. Ryanair ma nadzieję osiągnąć zysk w wysokości 1-1,2 miliardów euro w bieżącym roku budżetowym.
O'Leary jest obecnie piątym co do wielkości akcjonariuszem tanich irlandzkich linii lotniczej z 44,1 milionami akcji, co stanowi 3,9 proc. wszystkich akcji firmy. Dyrektor generalny przewoźnika otrzymał znaczny pakiet udziałów w latach 90., podczas swoich wczesnych lat jako dyrektor naczelny Ryanaira. W sierpniu informowaliśmy, że pensja dyrektora generalnego grupy Ryanaira została przywrócona do przedpandemicznych warunków. Więcej ma ten temat w
TYM TEKŚCIE.