Lotnisko Olsztyn-Mazury notuje coraz gorsze wyniki pasażerskie. Oferta lotnicza portu jest bardzo ograniczona, a w lipcu obsłużono tylko 7 776 podróżnych, o 55 proc. mniej niż rok wcześniej.
W trwającym sezonie letnim siatka połączeń olsztyńskiego portu lotniczego, który w zeszłym roku obsłużył 142 587 podróżnych, jest bardzo, bardzo uboga, gdyż Ryanair nie przywrócił sezonowych połączeń do Krakowa i Wrocławia, a Wizz Air, który musiał uziemić kilkadziesiąt wąskokadłubowych airbusów nowej generacji, zaprzestał realizacji lotów do i z londyńskiego Luton i niemieckiego Dortmundu.
Regularne połączenia lotnicze oferują jedynie Polskie Linie Lotnicze LOT i Ryanair. Embraery 170 przewoźnika znad Wisły, w dalszym ciągu, łącza warmińsko-mazurski port lotniczy z podkrakowskimi Balicami. Z kolei 186-miejscowe boeingi 737-800 irlandzkich linii lotniczych latają z i do Londynu-Stansted. Do tego dochodzą loty czarterowe.
Przez pierwsze sześć miesięcy br. port obsłużył 40 214 pasażerów, podczas gdy w analogicznym okresie roku ubiegłego było to 63 431 podróżnych. Z kolei lipiec okazał się najgorszym miesiącem w roku, gdyż warmińsko-mazurskie lotnisko obsłużyło zaledwie 7 776 pasażerów, podczas gdy w siódmym miesiącu ubiegłego roku z portu skorzystało 17 082 osób. Spadek ruchu miesiąc do miesiąca wyniósł aż 55 proc.
Tegoroczna, ograniczona działalność pozwoliła na dotychczasowe obsłużenie 47 990 pasażerów, przy zrealizowaniu 2 521 operacji. Średnio w każdym samolocie leciało 19 osób. Przez siedem miesięcy roku 2023 Szymany obsłużyły 80 423 podróżnych. Spadek w ruchu pasażerskim, porównując analogiczne okresy, wynosi 41 proc.
Lotniska regionalne powstawały w imię prestiżu, który gwarantuje port lotniczy. Jak widać na przykładzie Olsztyna oraz Bydgoszczy i Zielonej Góry prestiż nie gwarantuje osiągnięcia zamierzonego efektu, a prowadzi do nieuzasadnionego wydawania dużych ilości publicznych pieniędzy. Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego wskazuje, że choć
„port w Olsztynie jest kluczowy dla regionu”, to lotnisko osiągnie rentowność dopiero w latach 2028 – 2032.
Rok 2023 port w Szymanach zakończył ze stratą 20 mln złotych netto.Zachęcamy do zapoznania się z
kondycją finansową regionalnych portów lotniczych w Polsce.