Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Olsztyn-Mazury: 17,8 mln złotych straty netto w roku 2022

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
12-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Olsztyn-Mazury: 17,8 mln złotych straty netto w roku 2022
fot. Mateusz Kieruzal
Port lotniczy Olsztyn-Mazury kolejny rok z rzędu zanotował stratę netto z prowadzonej działalności. W ubiegłym roku było to prawie 18 mln złotych, podczas gdy skumulowana strata lotniskowej spółki za ostatnie siedem lat wynosi już ponad 146 mln złotych. Jest mało prawdopodobne, aby lotnisko w Szymanach, w krótkim czasie, stało się rentownym portem lotniczym.

Położone w Szymanach, w województwie warmińsko-mazurskim, lotnisko wznowiło swoją działalność, po gruntowej modernizacji, w roku 2016. Portem w Szymanach zarządza spółka Warmia i Mazury Sp. z o.o., w której 100-proc. akcjonariuszem jest Województwo Warmińsko-Mazurskie. 20 stycznia odbył się pierwszy lot. Był to rejs czarterowy, a pasażerowie polecieli do Berlina. Dzień później wystartował pierwszy samolot rejsowy. W pierwszym pełnym roku działalności z usług lotniczych portu skorzystało 41 146 pasażerów.

W zeszłym roku lotniskowa spółka zatrudniała 138 osób. Średnie wynagrodzenie brutto na koniec roku 2022 wyniosło 5 051 złotych, zwiększyło się w porównaniu do 2021 r. o 438 złotych. W stosunku do
średniej płacy w województwie pensje wypłacane w lotniskowej spółce było mniejsze o 281 złotych.

Najważniejsze loty krajowe

W 2022 roku w Porcie Lotniczym Olsztyn-Mazury zrealizowano 2 666 operacji lotniczych. Z oferowanych przez trzy linie lotnicze rozkładowych rejsów do skorzystało 113 222 pasażerów, co oznacza 141,2-proc. wzrost w porównaniu do wyniku osiągniętego w 2021 r., kiedy z oferty portu skorzystało 46 944 podróżnych. Zeszłoroczna siatka połączeń obejmowała bezpośrednie loty do Dortmundu, Krakowa, Londynu (Luton oraz Stansted), Rzeszowa oraz Wrocławia. Jak wskazuje zarządu portu w rocznym sprawozdaniu finansowym, popularność tras krajowych dobitnie pokazuje sezonowość lotniska Olsztyn-Mazury.

Mimo dużego wzrostu liczby pasażerów w skali roku, zeszłoroczny ruch pasażerski osiągnął 74,8 proc. ruch zanotowanego w rekordowym dla branży lotniczej roku 2019. Był to także najlepszy rok w historii lotniska w Szymanach. W 2018 r. port odprawił 121 289 podróżnych, w 2019 r. 151 297, a w 2020 r. 62 441 podróżnych. Miniony rok był czasem, w którym podjęto decyzję o rozwoju oferowanych przez port usług cargo. W
ramach 31 frachtowych operacji lotniczych obsłużono ponad 70 655 kg ładunków.

W zeszłym roku zarząd portu zdecydował się podjąć szereg działań handlowo-marketingowych, aby wesprzeć rozwój lotniskowej siatki połączeń. Dla władz lotniskowej spółki kluczowa była promocja regionu, co
zaskakuje, na rynku polskim. Promowano loty do trzech województw: małopolskiego, dolnośląskiego i podkarpackiego.

Wzrost przychodów

Wzrost ruchu lotniczego przełożył się na wzrost przychodów lotniskowych i handlingowych. Większa liczba obsługiwanych pasażerów spowodował także zwiększenie się przychodów z działalności pozalotniskowej m.in. oferowanych przez port miejsc parkingowych czy wynajmu powierzchni komercyjnej. Wzrosły także przychody Służb Żeglugi Powietrznej.

Przychody netto ze sprzedaży wyniosły w roku ubiegłym 11 805 984 złotych i były o 2 338 805 wyższe od tych, które zarząd portu odnotował w 2021 r. O 229 734 złotych zmniejszyły się pozostałe przychody operacyjne. Na koniec roku wyniosły one 7 434 965 złotych. Natomiast przychody finansowe spółki zamknęły się w kwocie 352 578 złotych, podczas gdy rok wcześniej było to zaledwie 5 870 złotych.

Koszty działalności operacyjnej porty Olsztyn-Mazury zamknęły się w kwocie 37 308 434 złotych, o 3 695 749 złotych więcej niż rok wcześniej. Najwięcej pochłonęła amortyzacja (12,1 mln złotych) oraz zużycie
materiałów i energii – 3,3 mln złotych, co oznacza 30-proc. wzrost rok do roku. Prawie o dwa i pół mln złotych, o 25 proc., wzrosły koszty wynagrodzeń.

Prawie 18 mln złotych straty netto

Strata netto za rok 2022 lotniska w Szymanach wyniosła 17 846 974 złotych. Jak wskazuje zarząd portu, źródłami zabezpieczającymi funkcjonowania spółki są środki uzyskiwane z dokapitalizowań przez
jedynego akcjonariusza, dopłat z lat ubiegłych, czy przychodów spółki. W 2016 r. port stracił 25,8 mln złotych, w 2017 było to 23,9 mln złotych, a w roku 2018 spółka zanotowała stratę 22,8 mln złotych. W 2019 r. lotnisko

Olsztyn-Mazury strata netto wyniosła 24,3 mln złotych. W 2020 r. działalność portu przyniosła stratę w wysokości 14,8 mln złotych, podczas gdy w roku 2021 r. było to 16,8 mln. Skumulowana strata netto z
prowadzonej działalności za ostatnie siedem lat wynosi już ponad 146,2 mln złotych. Nic nie wskazuje, aby port zaczął notować zyski, mimo że zarząd portu wskazuje, że w latach 2016-2018 roczna strata finansowa
malała. Na wyższą niż w 2021 r. stratę miała wpływ wysoka inflacja. Wskaźnik EBITDA na koniec roku osiągnął wartość ujemną i wyniósł prawie sześć mln złotych.

6 886 000 złotych straty pokryte zostanie przez jedynego akcjonariusza – Województwo Warmińsko-Mazurskie. Natomiast pozostała kwota straty, 10 960 974 złotych, ma być pokryta z osiąganych w przyszłości zysków.

Bankructwo na razie nie grozi

Zarząd portu wskazuje, że przy weryfikowaniu wskaźników finansowych portu, takie jak Olsztyn-Mazury, trzeba wziąć pod uwagę funkcjonowałem portów o przepustowości do 200 tys. pasażerów rocznie. Takie lotnisko ma zwiększać dostępność regionu, ale czy to oznacza, że takie porty mają przynosić rok rocznie stratę i być dofinansowanymi z publicznych pieniędzy? Chyba nie.

Na ostatni dzień 2022 r. kapitał własny wyniósł 126,5 mln złotych i był 24,2 mln złotych większy niż rok wcześniej. W roku obrotowym 2022 suma bilansowa zwiększyła się o 13 proc. i w porównaniu do roku 2021 wyniosła 199 613 375 złotych. Kapitał zapasowy spółki wynosi 30 683 000 złotych.

Aktualna sytuacja finansowa portu na Warmii i Mazurach nie nakazuje podjęcia przez Zgromadzenie Wspólników decyzji, co do dalszej działalności lotniska, gdyż skumulowana za ostatnie lata strata finansowa
nie przewyższa sumy kapitałów zapasowego oraz rezerwowego i połowę kapitału zakładowego. Cykliczne dokapitalizowanie pozwoliło zachować płynność finansową i nie utracić zdolności do realizacji pieniężnych
zobowiązań wymagalnych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa-Modlin: Październik znacznie lepszy niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Warszawa-Modlin: Październik znacznie lepszy niż w 2019

inf. pras. Modlin Airport 17 listopada 2023

Polska: Dominacja lotów Kraków – Gdańsk i Szczecin – Warszawa

Pasażer i linie lotnicze

Turyści z Półwyspu Arabskiego pokochali latanie do Krakowa

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Olsztyn-Mazury: Nowy czarter na lato 2024. Do Turcji i Tunezji dołączyła Bułgaria

Pasażer i linie lotnicze

Olsztyn-Mazury: Nowy czarter na lato 2024. Do Turcji i Tunezji dołączyła Bułgaria

inf. pras. Port Lotniczy Olsztyn-Mazury 09 listopada 2023

Olsztyn-Mazury: 100-tysięczny pasażer na zakończenie wakacji

Infrastruktura i lotniska

Kolej do portu Olsztyn-Mazury: Spory spadek chętnych i nadal marna oferta

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Warszawa-Modlin: Październik znacznie lepszy niż w 2019

Infrastruktura i lotniska

Warszawa-Modlin: Październik znacznie lepszy niż w 2019

inf. pras. Modlin Airport 17 listopada 2023

Polska: Dominacja lotów Kraków – Gdańsk i Szczecin – Warszawa

Pasażer i linie lotnicze

Turyści z Półwyspu Arabskiego pokochali latanie do Krakowa

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Olsztyn-Mazury: Nowy czarter na lato 2024. Do Turcji i Tunezji dołączyła Bułgaria

Pasażer i linie lotnicze

Olsztyn-Mazury: Nowy czarter na lato 2024. Do Turcji i Tunezji dołączyła Bułgaria

inf. pras. Port Lotniczy Olsztyn-Mazury 09 listopada 2023

Olsztyn-Mazury: 100-tysięczny pasażer na zakończenie wakacji

Infrastruktura i lotniska

Kolej do portu Olsztyn-Mazury: Spory spadek chętnych i nadal marna oferta

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5