Aircraft Industries, największy producent cywilnych samolotów transportowych w Czechach, zmienia właściciela. Nowym 100 proc. udziałowcem została grupa OMNIPOL, a konkretnie OMPO Holding. Tym samym kończy się 14-letni okres, kiedy firma była kontrolowana przez rosyjskich właścicieli - donosi portal CEEtransport.com.
Czeska Grupa inwestycyjno-handlowa Omnipol poinformowała, że 21 kwietnia 2022 kupiła od rosyjskiego właściciela – UGMK (Uralska kompania wydobywczo-metalurgiczna) przedsiębiorstwo Aircraft Industries. Omnipol chce utrzymać produkcję w Kunovicach i znaleźć nowych klientów dla samolotu L410 Turbolet. Sztandarowymi produktami Aircraft Industries są samoloty transportowe serii L410 i L410NG.
Transakcja sprzedaży 100 proc. udziałów Aircraft Industries stała się możliwa po wprowadzeniu przez Komisję Europejską zmian do rozporządzenia nr 2022/580 z 8 kwietnia br., zezwalającego na tymczasowe uwolnienie środków rosyjskich spółek, wobec których nałożono sankcje. Zgodnie z poprawkami rosyjscy przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa mogą sprzedawać prawa własności podmiotom zarejestrowanym w Unii Europejskiej do 9 października br.
W ostatnich tygodniach rosyjski właściciel stał się utrapieniem dla firmy. Samo wejście Omnipolu do spółki nie jest całkowitym zaskoczeniem, bo w listopadzie 2021 r. spółka ta i producent podpisali umowę o strategicznej współpracy na rynkach zagranicznych. Umowa ma na celu współpracę i koordynację działań biznesowych oraz ekspansję na rynki krajów trzecich, która ma być realizowana we wzajemnej współpracy obu firm.
Czeska firma Aircraft Industries, która została założona w 1936 r., znalazła się w niepewnej sytuacji biznesowej po wybuchu wojny w Ukrainie i nałożeniu sankcji na Federację Rosyjską, która była głównym rynkiem zbytu dla przedsiębiorstwa. Po podpisaniu umowy z OMNIPOL, Aircraft Industries rozpoczęła udaną współpracę biznesową w celu zastąpienia kontraktów na dostawy komponentów nowymi kontraktami spoza Federacji Rosyjskiej. Obie firmy spodziewają się zawarcia nowych kontraktów na dostawy samolotów do klientów na rynkach trzecich w najbliższych miesiącach tego roku.