W lipcu utrzymywał się silny trend odbudowy pasażerskiego ruchu lotniczego, spełniając oczekiwania dotyczące szczytu sezonu wakacyjnego, informuje Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA), prezentując najnowsze dane przewozowe.
– W lipcu samoloty były zapełnione, gdyż coraz więcej osób wybrało podróżowanie. Co ważne, sprzedaż biletów naprzód wskazuje na to, że zaufanie podróżnych utrzymuje się na wysokim poziomie. Mamy wszelkie powody by być optymistami co do trendu kontynuacji dalszej odbudowy – powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA ogłaszając wyniki przewozowe za lipiec.
Miesiąc rekordów
Łączny pasażerski ruch lotniczy mierzony w pasażerokilometrach (RPK) wzrósł w lipcu o 26,2 proc. rok do roku, osiągając 95,6 proc. poziomu sprzed pandemii koronawirusa.
Optimism ahead while the post #COVID19 recovery momentum continues to be strong according to July global ✈️ passenger traffic data.
Planes were full in July and forward ticket sales indicate that traveler confidence remains high 👏.
Krajowe przewozy pasażerskie na świecie wzrosły o 21,5 proc. rok do roku. Zgodnie z wcześniejszymi prognozami IATA mówiącymi, że ruch lotniczy w pierwszej kolejności odbuduje się po pandemii koronawirusa na rynkach krajowych, już teraz możemy obserwować dobre wyniki w tym segmencie, z tegorocznymi lipcowymi przewozami przewyższającymi o 8,3 proc. poziom przewozów z 2019 r. Lipcowy ruch pasażerski na trasach krajowych mierzony w pasażerokilometrach osiągnął najwyższy poziom w historii, do czego w dużej mierzy przyczynił się szybujący popyt w Chinach.
Branża lotnicza odnotowała również 29,6 proc. wzrost przewozów na trasach międzynarodowych względem tego samego miesiąca ubiegłego roku, osiągając poziom 88,7 proc. sprzed pandemii. Godny odnotowania jest rekord w ważnym dla rentowności linii lotniczych średnim współczynniku wypełnienia (PLF) - 85,7 proc. poziom był najlepszym średnim wynikiem w historii na międzynarodowych trasach pasażerskich.
Azja nie zwalnia tempa odbudowy
W lipcu, podobie jak we wcześniejszych miesiącach, regionem w którym najdynamiczniej zachodziła odbudowa ruchu lotniczego, była Azja-Pacyfik. Po raz kolejny region mógł poszczycić się trzycyfrowym wzrostem rok do roku, tym razem 105,8 proc., podczas gdy oferowanie wzrosło o 96,2 proc. rdr, a średni współczynnik wypełnienia samolotów poprawił się o 3,9 proc. osiągając poziom 84,5 proc.
Asia Pacific airlines saw solid growth in international passenger traffic in July. With a 147% increase to 27 million, demand averaged 82% of 2019 volumes. pic.twitter.com/1XczTwK3L3
Linie lotnicze z Europy odnotowały 13,8 proc. wzrost przewozów rok do roku, zwiększając oferowanie o 13,6 proc., oraz poprawiając średni współczynnik wypełnienia o 0,1 proc., osiągając poziom 87 proc.
Spośród sześciu największych krajowych rynków lotniczych świata, aż cztery (Chiny, Indie, Japonia oraz Stany Zjednoczone) odnotowały dwucyfrowe tempo wzrostów. Krajowy ruch lotniczy w Chinach wzrósł w lipcu o 71,9 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem przed rokiem, przewyższając o 22,5 proc. poziom ruchu lotniczego sprzed pandemii. Z kolei w Stanach Zjednoczonych, po 11 proc. wzroście rdr, poziom krajowego ruchu lotniczego był o 3 proc. wyższy niż przed pandemią.
IATA o wyzwaniach
Tradycyjnie ogłaszając wyniki przewozowe, władze IATA, organizacji skupiającej około 300 linii lotniczych obsługujących około 83 proc. ruchu lotniczego na świecie, odniosły się do bieżących problemów i wyzwań, z jakimi musi mierzyć się branża.
– Lato na półkuli północnej spełnia oczekiwania dotyczące silnego popytu na podróże. Podczas gdy branża lotnicza w dużej mierze przygotowała się do powrotu do poziomu operacji sprzed pandemii, niestety tego samego nie można powiedzieć o dostawcach infrastruktury. Na przykład bardzo rozczarowujące z wielu powodów, od niedostatecznej liczby pracowników do fiaska NATS w Wielkiej Brytanii, było działanie wielu kluczowych agencji odpowiedzialnych za nawigację w przestrzeni powietrznej. Te błędy muszą być niezwłocznie naprawione – powiedział Walsh.
Władze Zrzeszenia wyraziły również obiekcje co do ingerencji władz niektórych krajów w operacje lotnicze.
– Jeszcze bardziej niepokojące są decyzje polityczne niektórych rządów, wśród nich Holandii i Meksyku, nakładające limity oferowania w głównych hubach lotniczych, które to limity prawie na pewno zniszczą miejsca pracy oraz niekorzystnie wpłyną na lokalne i krajowe środowisko biznesowe. Liczby w dalszym ciągu wskazują na to, że ludzie chcą i potrzebują łączności lotniczej. Dlatego rządy powinny współpracować z nami, tak by każdy mógł podróżować bezpiecznie, efektywnie i w zrównoważony sposób – zaapelował Walsh.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.