Partner serwisu
Biznes i przemysł

Oro Navigacija: Wojna zabrała nam połowę przychodów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
24-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Oro Navigacija: Wojna zabrała nam połowę przychodów
fot. Oro Navigacija
Potrzeba lepszych zabezpieczeń dla narodowych zarządców przestrzeni powietrznej, którzy z powodu nieprzewidzianych, niezależnych od nich wydarzeń tracą czasami z dnia na dzień znaczną część przychodów. Odpowiednie rozwiązania i zabezpieczenia finansowe powinny zostać wprowadzone na poziomie europejskim – mówi prezes Oro Navigacija (litewskiego zarządcy przestrzeni powietrznej) Saulius Batavicius. Zapowiada też utrzymanie wspólnego z Polską i innymi krajami regionu frontu wobec rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

Wybuch wojny w Ukrainie był dla litewskiego zarządcy ważnym momentem. Przede wszystkim pojawiły się problemy natury finansowej – i konieczność ustabilizowania firmy pod tym względem. Zamknięcie przestrzeni powietrznej nad Rosją i Białorusią doprowadziło do utraty ok. 50% ruchu obsługiwanego przed rosyjską inwazją – i związanych z nim przychodów. – Doświadczenie menedżerskie, w tym również w biznesie prywatnym, pomogło mi zrozumieć, że możemy polegać tylko na sobie – wspominał Batavicius.

Nie tylko cięcie kosztów

Zespół Oro Navigacija opracował rewizję planu wynikowego i zaczął poszukiwać dróg wyjścia z kryzysu. – Doszliśmy do wniosku, że opłaca nam się zacieśnienie współpracy międzynarodowej (m. in. z PAŻP). Wokół tego celu zjednoczyły się agencje żeglugi powietrznej z Polski, Łotwy oraz Estonii – z państw najmocniej dotkniętych wybuchem wojny. Zebraliśmy ten międzynarodowy zespół do połowy maja (wcześniej trwał chaos, pojawiały się niesprawdzone prognozy, nikt nie wiedział, ile będzie trwała wojna) i zwróciliśmy się też o pomoc do Unii Europejskiej – wyliczał podjęte działania prezes.

Gdy organy unijne zezwoliły na rewizję PRB (planu finansowego) Oro Navigacija, zarządca przygotował ją bardzo szybko. Zmiany obejmowały, między innymi, ograniczenie kosztów i wstrzymanie kilku mniej ważnych programów. – Dzięki temu, mimo że nie sięgnęliśmy po pieniądze publiczne, mogliśmy w sposób niezakłócony kontynuować nasz program inwestycyjny, związany m. in. z wieżami zdalnymi, systemem U-Space i współpracą techniczną w zakresie IT – zaznaczył Batavicius. Kontynuowane są również programy szkoleniowe. – Mimo 50-procentowej redukcji ruchu nadal musimy zapewniać bezpieczeństwo i punktualność operacji lotniczych – uzasadnił.

Recepta na kryzys – więcej solidarności

Oro Navigacija była też zmuszona do podniesienia poziomu opłat. – Była to jedyna możliwość: nasz biznes jest regulowany. Daje to gwarancję przetrwania naszej organizacji. Przewoźnicy przyjęli to ze zrozumieniem, bo wszyscy mieli świadomość sytuacji – tłumaczył Batavicius. Z myślą o przyszłych wstrząsach porównywalnych do wybuchu wojny w Ukrainie na poziomie europejskim są omawiane instrumenty solidarnościowe, zmieniające sposób zarządzania ryzykiem. – Ich wprowadzenie na poziomie Eurocontrol mogłoby pomóc służbom nawigacyjnym w przetrwaniu. Potrzeba im zapasów finansowych na opłacanie swojej działalności przez co najmniej rok – ocenił Batavicius.

Jak podkreślił, front solidarności z Ukrainą trzeba utrzymać. – Deklaracje przychodzą łatwo, trudniej jednak sięgnąć do własnej kieszeni. Staramy się być „ambasadorami” sprawy ukraińskiej – my też jesteśmy częścią Europy Środkowo-Wschodniej i rozumiemy konsekwencje potencjalnego zwycięstwa Rosji. Musimy głośno przypominać o tym państwom zachodnim – przekonywał przedstawiciel Litwy.

Niezależnie od bieżących, spowodowanych przez rosyjską agresję problemów Oro Navigacija stara się ograniczać ślad węglowy. – Chcemy stać się neutralni klimatycznie. Wystąpiliśmy o stosowny certyfikat. Wierzymy, że jesteśmy w stanie spełnić wymagania – zadeklarował Batavicius.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Syberia kluczem rentowności Dalekiego Wschodu. Agonia linii z UE

Biznes i przemysł

Systemy radarowe Indra zabezpieczą polskie bazy sił powietrznych

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Embraer w Q3 z dużymi wzrostami portfela zamówień i dostaw

Biznes i przemysł

UE sankcjonuje Iran. Linie bez wlotu do Europy

Prawo i polityka

UE sankcjonuje Iran. Linie bez wlotu do Europy

Mateusz Kieruzal 16 października 2024

Pozostałe z wątku:

Syberia kluczem rentowności Dalekiego Wschodu. Agonia linii z UE

Biznes i przemysł

Systemy radarowe Indra zabezpieczą polskie bazy sił powietrznych

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Embraer w Q3 z dużymi wzrostami portfela zamówień i dostaw

Biznes i przemysł

UE sankcjonuje Iran. Linie bez wlotu do Europy

Prawo i polityka

UE sankcjonuje Iran. Linie bez wlotu do Europy

Mateusz Kieruzal 16 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5