Ostatni A380 wyprodukowany dla Emirates opuścił fabrykę Airbusa w Tuluzie i poleciał do Hamburga, gdzie zyska barwy linii lotniczych z Dubaju oraz przejdzie ostateczne testy. Więcej zamówień na Super Jumbo już nie będzie.
Linia produkcyjna największych samolotów pasażerskich świata przeszła w ten sposób do historii. Niebawem zostanie przekształcona w linię montażową dla A321. Oprócz malowania samolot MSN272 w porcie nad Łabą zostanie wyposażony również w kabiny i fotele od ekonomicznej do pierwszej klasy plus wyjątkowej premium, które będą instalowane przez techników na ziemi.
Ostatni A380 otrzyma emirackie znaki rejestracyjne A6-EVS. Maszyna zaoferuje podróżnym dodatkowy komfort w klasie premium. 56 foteli zamontowanych w konfiguracji 2-4-2, znajdujących z przodu dolnego pokładu, mają 49,5 cm szerokości oraz nachylenie do 101,6 cm, oferując dodatkowo wysuwany podnóżek, przydatny podczas snu lub drzemki. Gustowne drewno i jasnozłote dekoracje nadają kabinie wrażenie przestronności.
Airbus wierzył w momencie rozpoczęcia projektu, że można sprzedać od 1200 do 1500 egzemplarzy. Ostatecznie program A380 zakończy się z zamówieniami na 251 samolotów Super Jumbo. Projekt bardzo dużego, dwupokładowego samolotu był marzeniem kilku producentów w branży. Spełnił je częściowo tylko producent z Tuluzy. Wybuch pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 przypieczętował koniec A380 w takich liniach jak
Lufthansa,
Etihad Airways,
Thai Airways czy
Air France.
Wątpliwy jest również powrót Super Jumbo do floty
Qatar Airways. Oprócz przewoźnika z Dubaju operacje z podróżnymi zamierzają kontynuować z pomocą pękatych gigantów jeszcze
All Nippon Airways, British Airways,
China Southern Airlines,
Korean Air, a także australijskie
Qantas oraz
Singapore Airlines, które jednak wycofały z użytkowania jedną trzecią tych maszyn.
Do floty Emirates dołączy jeszcze pięć A380. Dwa Super Jumbo rozpoczną obsługę pasażerów jeszcze w tym roku, natomiast ostatnie trzy dotrą do przewoźnika z Dubaju do końca maja przyszłego roku. Według zapowiedzi zarządzających narodowymi liniami lotniczymi Zjednoczonych Emiratów Arabskich
największe samoloty pasażerskie świata będą latać z podróżnymi
jeszcze przez dekadę. Flota A380 przewoźnika z Dubaju zamknie się ostatecznie liczbą 122 maszyn.
Czynników które doprowadziły do niepowodzenia programu A380 jest kilka. Zapraszamy do zapoznania się z naszym obszernym raportem na ten temat:
"A380: Tak Airbus chciał zawojować świat. Ostatnia dostawa już wkrótce".