Air Malta wykonała wczoraj wieczorem (30 marca) swój ostatni lot, zanim przekała pałeczkę nowej narodowej linii lotniczej Malty, KM Malta Airlines, która rozpocznie działalność już dziś (31 marca).
Ostatni rejs Air Malta był to lot z Londynu Heathrow (KM 103), który zakończył barwną 50-letnią historię przewoźnika. W związku z tym maltańska linia opublikowała specjalne oświadczenie na swojej stronie internetowej:
"
Składamy serdeczne podziękowania naszym oddanym pracownikom za ich niezachwiane zaangażowanie i ciężką pracę w ciągu naszej 50-letniej kadencji. Wyrażamy również wdzięczność wszystkim naszym lojalnym klientom, partnerom turystycznym i współpracownikom za ich wsparcie przez te wszystkie lata. Odkąd pierwszy Boeing 720B wylądował na maltańskiej ziemi 29 marca 1974 r., przed naszym inauguracyjnym lotem 1 kwietnia 1974 r., aż do naszego ostatniego lotu 30 marca 2024 r., Air Malta z dumą reprezentowała Maltę na arenie międzynarodowej. Od 31 marca br. KM Malta Airlines będzie służyć jako nowa narodowa linia lotnicza dla Wysp Maltańskich."
KM Malta AirlinesAir Maltę zastąpią nowe KM Malta Airlines, stając się nowym flagowym przewoźnikiem lotniczym wyspiarskiego państwa. Mimo że nowe linie będą miały status narodowego operatora, to maltański przewoźnik będzie operował w oparciu o model niskokosztowy, choć jak bardzo podkreślają linie, że nie są tanimi linami lotniczymi. KM Malta Airlines otrzymały już certyfikat operatora lotniczego i ujawniły, że w pierwszej fazie osiem airbusów A320neo będzie latać do 16 miast w zachodniej Europie.
Zmiany był konieczne, bo
Air Malta od dawna boryka się z trudnościami finansowymi. Nierentowna działalność ostatecznie skłoniła rząd wyspiarskiego państwa-miasta do ogłoszenia planów zamknięcia borykających się z problemem linii lotniczych i zastąpienia ich nowym krajowym operatorem.
Pod koniec listopada maltańska Dyrekcja Lotnictwa Cywilnego przyznała KM Malta Airlines certyfikat operatora lotniczego (AOC), co pozwoliło przewoźnikowi na oficjalne otwarcie kanałów sprzedaży biletów lotniczych. Nowy przewoźnik jako datę rozpoczęcia przewozów pasażerskich przyjął 31 marca br. Mając to na uwadze, że linie Air Malta ogłosiły, że zaprzestaną świadczyć usługi lotniczego przewozu pasażerskiego 30 marca br. Więcej o nowym przewoźniku Malty w artykule "
Nowe narodowo-niskokosztowe linie na Malcie".
Krótka historia Air MaltaAir Malta powstała w 1947 r. po połączeniu Malta Instone Airline, BAS (Malta) Ltd i Malta Airlines. Ostatecznie w 1951 r. Malta Airlines przejęła działalność Air Malta Ltd i kontynuowała działalność na mocy umowy z British European Airways (BEA) do 1973 r. Na początku lat 70. rząd maltański wyznaczył Alberta Mizziego na prezesa linii lotniczej i zwrócił się do międzynarodowego partnera lotniczego o pomoc w założeniu przewoźnika. Nazwa wybrana dla nowej linii była podobna do jej poprzednika, Air Malta Co Ltd, a spółka została oficjalnie utworzona 31 marca 1973 r.
Mimo to, linie BEA zostały poproszone, aby nadal kontynuowały działalność lotniczą na Malcie, tym razem dla Air Malta, aż do pierwszego lotu Air Malta, który nastąpił 1 kwietnia 1974 r. Zarówno Malta Airlines, jak i Malta Aviation Services zostały przejęte przez rząd, a prywatni właściciele otrzymali udziały w Air Malta Co. Ltd.
W ostatnich kilku latach linia walczyła o przetrwanie. Zysk w wysokości 1,2 mln euro przewoźnik osiągnął w 2018 r. To był pierwszy raz od 18 lat, kiedy Air Malta mogła zakończyć rok na plusie. Mimo, że na przestrzeni lat we flota składała się z różnych samolotów, to obecnie jest to linia korzystająca wyłącznie z samolotów Airbusa. Dla Air Malta latały ostatnio dwa airbusy A320 i sześć A320neo.