Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Ostatni lot Alitalii. Włochy żegnają się z linią lotniczą po 74 latach

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
14-10-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Alitalia wykona dziś wieczorem (14 października) swój ostatni lot, zanim przekaże pałeczkę nowej narodowej linii lotniczej Włoch, Italia Trasporto Aereo (ITA), która rozpocznie działalność w najbliższy piątek (15 października).

Ostatni rejs Alitalii, to lot z Rzymu do Cagliari, który zakończy barwną, 74-letnią historię między Włochami a borykającym się z problemami flagowym przewoźnikiem. Jest to smutny i gorzki dzień dla pracowników Alitalii, z których większość nie zostanie ponownie zatrudniona przez ITA, gdy ta wystartuje w piątek.

Ostatni dzień Alitalii jest również emocjonalny dla wielu Włochów, dla których upadająca linia lotnicza i jej ikoniczne logo i litera "A" na stateczniku pionowym była symbolem dumy narodowej.



Krótka historia Alitalii

Historia rozpoczęła się 16 września 1946 r., rok po wojnie, kiedy to powstała Alitalia jako Aerolinee Italiane Internazionali, finansowana przez rząd włoski i British European Airways (BEA) w układzie 60/40 udziałów. Włoskie linie rozpoczęły działalność 5 maja 1947 r., inaugurując loty z Turynu do Katanii i Rzymu. Wkrótce Alitalia rozszerzyła swoją działalność na kraje Europy, a w 1948 r. uruchomiła pierwsze loty międzykontynentalne na trasie Mediolan - Ameryka Południowa.

31 października 1957 roku Alitalia połączyła się z Linee Aeree Italiane i przyjęła nazwę Alitalia - Linee Aeree Italiane. Pozostała jednak znana pod swoją popularną nazwą, będącą połączeniem włoskich słów oznaczających skrzydła i Włochy ("ali" i "Italia").

Dzięki temu Alitalia była gotowa na Olimpiadę w Rzymie w 1960 roku i nowo otwarte lotnisko Fiumicino, na którym miała swoją bazę. W 1960 roku Alitalia przewoziła już milion pasażerów i stała się pierwszą europejską linią lotniczą, która w pełni weszła w erę samolotów odrzutowych.

Alitalia miała zielone, białe i czerwone mundury zaprojektowane przez Giorgio Armaniego i była pierwszą linią lotniczą na świecie, która przewiozła papieża, samolotem papieskim znanym jako "Shepherd One".

Z początkowych 10 tys. pasażerów w 1947 roku, Alitalia przewoziła 25 milionów pasażerów rocznie pod koniec lat 90-tych. Państwowa linia miała od lat problemy z rentownością, ale zawsze była ratowana przez rząd. Wsparcie finansowe zostało wstrzymane w 2006 r., gdy UE zaprzestała tej praktyki, pozostawiając linię lotniczą w trudnej sytuacji. Linie nadal otrzymywały od włoskiego rządu dofinansowanie w postaci pożyczek awaryjnych, co stanowiło naruszenie przepisów UE. Ostatnim punktem zapalnym była pandemia koronawirusa i lockdown we Włoszech.

Alitalia zaprzestała sprzedaży biletów 25 sierpnia 2021 r., w oczekiwaniu na uruchomienie 15 października Italia Trasporto Aereo (ITA).

Era po Alitalii

ITA, która jest w całości własnością włoskiego rządu, rozpocznie działalność z flotą 52 samolotów, a do końca 2025 r. ich liczba wzrośnie do 105. Nowy flagowy przewoźnik odziedziczy tylko część slotów Alitalii, otrzymując 85 proc. slotów Alitalii na mediolańskim lotnisku Linate i 43 proc. slotów na rzymskim Fiumicino.

Jeśli chodzi o 11 tys. pracowników Alitalii, w tym roku w dziale lotniczym ITA zatrudnionych zostanie 2 800 osób, a w 2025 r. liczba ta może wzrosnąć do 5 750 osób, jeśli spółka wygra przetarg na obsługę naziemną i techniczną Alitalii.

Po rozpoczęciu działalności ITA będzie obsługiwać początkowo 44 połączenia, a do roku 2025 liczba ta wzrośnie do 74. Linia ostatnio podjęła także decyzje flotowe i będzie latać samolotami Airbusa z rodziny A220, A320neo, A330neo oraz A350.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lufthansa Group potwierdza zakup 41 proc. udziałów ITA Airways

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa Group potwierdza zakup 41 proc. udziałów ITA Airways

Piotr Bożyk 26 maja 2023

Lufthansa: Rentowność ITA to długi proces

Biznes i przemysł

Lufthansa: Rentowność ITA to długi proces

Mateusz Kieruzal 19 maja 2023

ITA Airways jak Alitalia. Strata 486 mln euro

Biznes i przemysł

ITA Airways jak Alitalia. Strata 486 mln euro

Mateusz Kieruzal 17 kwietnia 2023

Zobacz również:

KE: Pomoc Włoch dla Alitalii była nielegalna

Prawo i polityka

KE: Pomoc Włoch dla Alitalii była nielegalna

Mateusz Kieruzal 29 marca 2023

Rzym: Protest byłych stewardes Alitalii. Zdjęły uniformy i buty

Prawo i polityka

Kolej dużych prędkości pogrążyła Alitalię? Przyciągają niskie ceny i wygoda

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Lufthansa Group potwierdza zakup 41 proc. udziałów ITA Airways

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa Group potwierdza zakup 41 proc. udziałów ITA Airways

Piotr Bożyk 26 maja 2023

Lufthansa: Rentowność ITA to długi proces

Biznes i przemysł

Lufthansa: Rentowność ITA to długi proces

Mateusz Kieruzal 19 maja 2023

ITA Airways jak Alitalia. Strata 486 mln euro

Biznes i przemysł

ITA Airways jak Alitalia. Strata 486 mln euro

Mateusz Kieruzal 17 kwietnia 2023

Zobacz również:

KE: Pomoc Włoch dla Alitalii była nielegalna

Prawo i polityka

KE: Pomoc Włoch dla Alitalii była nielegalna

Mateusz Kieruzal 29 marca 2023

Rzym: Protest byłych stewardes Alitalii. Zdjęły uniformy i buty

Prawo i polityka

Kolej dużych prędkości pogrążyła Alitalię? Przyciągają niskie ceny i wygoda

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5