Alitalia wykona dziś wieczorem (14 października) swój ostatni lot, zanim przekaże pałeczkę nowej narodowej linii lotniczej Włoch, Italia Trasporto Aereo (ITA), która rozpocznie działalność w najbliższy piątek (15 października).
Ostatni rejs Alitalii, to lot z Rzymu do Cagliari, który zakończy barwną, 74-letnią historię między Włochami a borykającym się z problemami flagowym przewoźnikiem. Jest to smutny i gorzki dzień dla pracowników Alitalii, z których większość nie zostanie ponownie zatrudniona
przez ITA, gdy ta wystartuje w piątek.
Ostatni dzień Alitalii jest również emocjonalny dla wielu Włochów, dla których upadająca linia lotnicza i jej ikoniczne logo i litera "A" na stateczniku pionowym była symbolem dumy narodowej.
Krótka historia Alitalii
Historia rozpoczęła się 16 września 1946 r., rok po wojnie, kiedy to powstała Alitalia jako Aerolinee Italiane Internazionali, finansowana przez rząd włoski i British European Airways (BEA) w układzie 60/40 udziałów. Włoskie linie rozpoczęły działalność 5 maja 1947 r., inaugurując loty z Turynu do Katanii i Rzymu. Wkrótce Alitalia rozszerzyła swoją działalność na kraje Europy, a w 1948 r. uruchomiła pierwsze loty międzykontynentalne na trasie Mediolan - Ameryka Południowa.
31 października 1957 roku Alitalia połączyła się z Linee Aeree Italiane i przyjęła nazwę Alitalia - Linee Aeree Italiane. Pozostała jednak znana pod swoją popularną nazwą, będącą połączeniem włoskich słów oznaczających skrzydła i Włochy ("ali" i "Italia").
Dzięki temu Alitalia była gotowa na Olimpiadę w Rzymie w 1960 roku i nowo otwarte lotnisko Fiumicino, na którym miała swoją bazę. W 1960 roku Alitalia przewoziła już milion pasażerów i stała się pierwszą europejską linią lotniczą, która w pełni weszła w erę samolotów odrzutowych.
Alitalia miała zielone, białe i czerwone mundury zaprojektowane przez Giorgio Armaniego i była pierwszą linią lotniczą na świecie, która przewiozła papieża, samolotem papieskim znanym jako "Shepherd One".
Z początkowych 10 tys. pasażerów w 1947 roku, Alitalia przewoziła 25 milionów pasażerów rocznie pod koniec lat 90-tych. Państwowa linia miała od lat problemy z rentownością, ale zawsze była ratowana przez rząd. Wsparcie finansowe zostało wstrzymane w 2006 r., gdy UE zaprzestała tej praktyki, pozostawiając linię lotniczą w trudnej sytuacji. Linie nadal otrzymywały od włoskiego rządu dofinansowanie w postaci pożyczek awaryjnych, co stanowiło naruszenie przepisów UE. Ostatnim punktem zapalnym była pandemia koronawirusa i lockdown we Włoszech.
Alitalia zaprzestała sprzedaży biletów 25 sierpnia 2021 r., w oczekiwaniu na uruchomienie
15 października Italia Trasporto Aereo (ITA).
Era po Alitalii
ITA, która jest w całości własnością włoskiego rządu, rozpocznie działalność z flotą 52 samolotów, a do końca 2025 r. ich liczba wzrośnie do 105. Nowy flagowy przewoźnik odziedziczy tylko część slotów Alitalii, otrzymując 85 proc. slotów Alitalii na mediolańskim lotnisku Linate i 43 proc. slotów na rzymskim Fiumicino.
Jeśli chodzi o 11 tys. pracowników Alitalii, w tym roku w dziale lotniczym ITA zatrudnionych zostanie 2 800 osób, a w 2025 r. liczba ta może wzrosnąć do 5 750 osób, jeśli spółka wygra przetarg na obsługę naziemną i techniczną Alitalii.
Po rozpoczęciu działalności ITA będzie obsługiwać początkowo 44 połączenia, a do roku 2025 liczba ta wzrośnie do 74. Linia ostatnio podjęła także
decyzje flotowe i będzie latać samolotami Airbusa z rodziny A220, A320neo, A330neo oraz A350.