Bombardier Q400 wykonał wczoraj ostatni rejs w barwach Polskich Linii Lotniczych LOT. Turbośmigłowy Dash poleciał z Katowic do Bydgoszczy, gdzie zostanie przekazany nowemu właścicielowi.
Polskie Linie Lotnicze LOT zdecydowały, że wraz końcem zeszłego roku zakończy się era turbośmigłowych samolotów we flocie polskiego przewoźnika. Ostatni rejs z pasażerami, 1 stycznia, o callsing'ie BYEDASH dla linii wykonała maszyna o rejestracji SP-EQL. Piloci LOT-u wylatali na Dashach ponad 360 tys. godzin, choć należałoby do tego doliczyć pewnie kilkadziesiąt tysięcy godzin z czasów służby w Eurolocie. Turbośmigłowe Q400 wykonały w PLL LOT ponad 168 tys. rejsów na 72 trasach, a na swoich pokładach przewiozły 8,8 mln pasażerów. W powietrzu spędziły ponad 138 tys. godzin, a za sterami zasiadało 187 pilotek i pilotów.
Symboliczny i pożegnalny dla fanów lotnictwa rejs turbośmigłowego Dasha PLL LOT odbył się 6 grudnia 2022 r. z Lotniska Chopina w Warszawie. Rejs zaplanowano na trasie po Polsce, gdzie poprowadzona linia przelotu o callsign'ie LOTQ400 przyczyniła się do powstania "napisu" LOT.
Znane kiedyś jako Bombardiery Q400 były istotną częścią floty LOT-u. Ostatnie z 12 eksploatowanych przez narodowego przewoźnika turbośmigłowych samolotów kończą swoją lotniczą działalność we flocie PLL LOT 1 stycznia br. Turbośmigłowe samoloty realizowały krajowe i krótkodystansowe połączenia narodowego przewoźnika od kwietnia 2015 roku, po likwidacji Eurolotu, natomiast wcześniej, od 2012 roku, latały na połączeniach własnych Eurolotu, a także obsługiwały część połączeń krajowych dla LOT-u. Dashe zabierały na pokład 78 pasażerów. Maszyny, nazywane również "parówkami" lub "komarami", zostały zastąpione przez embraery E175 i E190.
W poniedziałek, 31 lipca, Dash o rejestracji SP-EQL wykonał ostatni rejs. Maszyna otrzymała taki sam callsign, jak 1 stycznia – BYEDASH. Samolot wystartował z portu lotniczego w Pyrzowicach o godz. 11:50. Po 40 minutach rejsu maszyna dotarła do Bydgoszczy. SP-EQL od 1 stycznia do 2 maja stacjonował na warszawskim Lotnisko Chopina, po czym został przebazowany do portu w Katowicach. 28 lipca samolot dokonał oblotu technicznego nad Katowicami. Rejs o numerze LO9501 trwał godzinę i 32 minuty. Turbośmigłowy Q400, o numerze seryjnym 4451, wyprodukowany został w 2013 roku, a w listopadzie tamtego roku został odebrany przez Eurolot. W kwietniu 2015 roku maszyna weszła w skład floty LOT-u.
Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy Polskich Linii Lotniczych LOT, powiedział Rynkowi Lotniczemu, że przebazowanie Dasha z Pyrzowic do Bydgoszczy związane jest z przekazaniem samolotu dla nowego właściciela. Na lotnisku w Szwederowie znajduje się lakiernia, więc Q400, przed odebraniem przez nowe linie lotnicze, otrzyma nowe barwy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.