Ostatnie loty programu repatriacyjnego Thomas Cook Group wylądowały w Wielkiej Brytanii w poniedziałek wieczorem (7 października), czyli 14 dni po upadku najstarszego biura podróży na świecie. Ostatni dzień programu obejmował 24 loty, które przewiozły prawie 5 tys. pasażerów.
Rozkład lotów brytyjskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (CAA UK) informował, że ostatnie rejsy z pasażerami grupy Thomas Cook odbyły się z Turcji, Cypru i z USA (Orlando). Lot z Orlando do Manchesteru, z 392 pasażerami na pokładzie A380 linii Hi Fly był ostatnim jaki wylądował w poniedziałek około 8:30 rano.
50 linii i 150 samolotów
Jak podaje urząd, w dwutygodniowej operacji „Matterhorn” wzięło udział 50 operatorów lotniczych, którzy latali 150 samolotami. Program obejmował 750 lotów, które przewiozły ponad 140 tys. pasażerów. Największe samoloty jakie operowały w tej akcji, to m.in. dwa airbusy A380 linii Hi Fly oraz Malaysian Airlines, które przewoziły pasażerów do Manchesteru z Majorki oraz ze Stanów Zjednoczonych.
Większość klientów wróciło z powrotem do Wielkiej Brytanii w pierwszym tygodniu operacji. Było to prawie 105 tys. pasażerów, których przewieziono podczas 497 lotów. Dane te pochodzą od potwierdzonych pasażerów, a nie początkowych szacunków, które zostały oparte na informacjach rezerwacyjnych biura Thomasa Cooka. Liczba pasażerów następnie znacznie spadła, gdy program rozpoczął swój drugi tydzień powrotu, a władze brytyjskiego ULC-u twierdzą, że około 94 proc. pasażerów zostało przewiezionych z powrotem w dniu, w którym miała odbyć się ich pierwotna powrotna podróż na pokładzie linii Thomas Cook Airlines.
ATOL czyli brytyjska ochrona wczasowiczów
Prawo Wielkiej Brytanii jasno mówi, że wszystkie zorganizowane wakacje muszą być chronione prawnie rekompensatami. ATOL (skrót od Air Travel Organiser's Licence) to brytyjski program ochrony finansowej, który chroni większość wakacyjnych pakietów lotniczych sprzedawanych przez firmy turystyczne z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Program ma również zastosowanie do niektórych rezerwacji lotów, zwykle tych, w których rezerwujemy loty (w tym loty krajowe w Wielkiej Brytanii), ale nie otrzymujemy biletów od razu. W ostatnich dniach brytyjski ULC otworzył internetowy program zwrotów, który obsłuży ponad 360 tys. wakacyjnych rezerwacji, które były chronione ATOL-em i zostały anulowane w wyniku likwidacji biura Thomas Cook. Jest to dotąd największy zwrot w historii istnienia ATOL.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.