Rolls-Royce pokazał swój w pełni elektryczny samolot na lotnisku w Gloucestershire. Firma zapewnia, że obecnie trwają prace nad integracją przełomowego elektrycznego układu napędowego, który ma umożliwić samolotowi o zerowej emisji lot z prędkością 480 km/h. Pierwsze testy w powietrzu mają się zacząć późną wiosną 2020 roku.
Samolot jest częścią inicjatywy Rolls-Royce'a o nazwie ACCEL, co jest skrótem od “Accelerating the Electrification of Flight” i jednym z kluczowych elementów strategii rozwoju przedsiębiorstwa w zakresie elektryfikacji. W projekcie bierze udział wielu partnerów, w tym YASA, producent silników elektrycznych i sterowników, a także Electroflight. Połowa finansowania projektu pochodzi z Aerospace Technology Institute (ATI), we współpracy Department for Business, Energy & Industrial Strategy and Innovate UK (został on powołany w roku 2016 przez ówczesną premier Therese May).
– Elektryfikacja lotów może zrewolucjonizować sposób podróżowania i przekształcić lotnictwo w nadchodzących dziesięcioleciach, zapewniając podróżowanie po całym świecie przy zachowaniu niskiego śladu węglowego. Wspierany przez rząd, Rolls-Royce przesuwa granice jeszcze bardziej, a nowy samolot może stać się najszybszym elektrycznym odrzutowcem w historii – powiedział brytyjski minister Nadhim Zahawi.
Rob Watson, dyrektor Rolls-Royce Electrical wskazywał, że budowa najszybszego na świecie, całkowicie elektrycznego samolotu to rewolucyjna zmiana w lotnictwie. Jego firma cieszy się z możliwości podjęcia próby bicia rekordu świata w kategorii prędkości, osiąganej przez maszyny tego typu. – Projekt pomoże rozwinąć Rolls-Royce'a i zapewnić, że będziemy w czołówce rozwoju technologii, która może odegrać fundamentalną rolę w umożliwieniu przejścia do globalnej gospodarki niskoemisyjnej – mówił przedstawiciel firmy.
Podczas uroczystości pokazano testowy płatowiec ionBird, który zostanie wykorzystany do przetestowania układu napędowego, zanim zostanie on w pełni zintegrowany z samolotem. Samolot będzie dysponował najbardziej energooszczędnym zestawem akumulatorów, jaki kiedykolwiek zmontowano w maszynie latającej.
ACCEL to niejedyny projekt Rolls-Royce’a w zakresie elektryfikacji lotnictwa. Firma wspólnie z Airbusem bierze udział w programie E-Fan X oraz współpracuje z Widerøe, największą regionalną linią lotniczą w Skandynawii, nad wspólnym programem badawczym zakładającym elektryfikację całej floty ponad 30 samolotów do 2030 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.