– Samoloty wąskokadłubowe dalekiego zasięgu trzeba wykorzystywać inteligentnie. Wtedy będą efektywne – podkreślił Henri-Charles Ozarovsky, szef strategii i planowania sieci w TAP Air Portugal, podczas Forum Routes 2023 w Łodzi.
Linie lotnicze z Półwyspu Iberyjskiego obsługują już od czterech lat airbusy A321LR. Pierwszego odrzutowca tej wersji odebrały w kwietniu 2019 roku. Od tego czasu powiększyły swoją flotę do dwunastu maszyn. Kolejna dostawa A321LR zaplanowana jest na lipiec bieżącego roku.
Wąskokadłubowce mają swoje ograniczenia i trzeba o nich pamiętać
TAP Air Portugal wykorzystują A321LR na trasach z Lizbony i Porto do Afryki, Ameryki Północnej i Ameryki Południowej. – Jaka jest ich rola? Każdy ma swoją opinię na ten temat i tak naprawdę trudno odpowiedzieć na to pytanie. Niemniej mamy już duże doświadczenie z wąskokadłubowymi samolotami dalekiego zasięgu, bowiem latamy nimi na wielu różnych trasach – przyznał Ozarovsky. Dla gościa Forum Routes 2023 w Łodzi ważne jest, aby mieć długoterminowy plan dotyczący wykorzystania tych wyjątkowych maszyn.
Ozarovsky przekonywał, że trzeba zachować równowagę między oferowaniem połączeń a konkurencyjnych częstotliwości. Przedstawiciel narodowego przewoźnika z Półwyspu Iberyjskiego przypomniał również, że mniejszy samolot na trasach dalekiego zasięgu oznacza dodatkowo mniej miejsca na ładunek, co stwarza dodatkową presję na generowanie przychodów. Ograniczona jest również pojemność bagażu, co może stanowić problem na połączeniach do Azji i Afryki, gdzie pasażerowie mają tendencję do odprawiania większej liczby walizek.
Gość Forum Routes 2023 w Łodzi powiedział, że linie lotnicze muszą mieć inteligentną strategię dotyczącą rejsów powrotnych na dłuższych trasach. TAP Air Portugal dopuszcza 90 minut przerwy dla swoich A321LR. – Po dziewięciu godzinach lotu samolot trzeba odpowiednio wyczyścić i przygotować na następne 10 godzin lotu. To wymaga dużo pracy. Planowanie nie jest takie proste – podkreślił Ozarovsky.
Każdy pasażer ma inny próg cierpliwości i wytrzymałości
Do tego dochodzą wyzwania związane z odpoczynkiem załogi i efektywnym wykorzystaniem przestrzeni kuchennej na potrzeby cateringu na długich dystansach. – To żmudna operacja do zarządzania. To nie jest takie łatwe, jak się wydaje – stwierdził gość Forum Routes 2023 w Łodzi, według którego ciężko również określić granicę czasową tolerowaną przez podróżnych w przypadku lotów dalekiego zasięgu wąskokadłubowymi maszynami. Dla jednych może być to siedem godzin, dla innych osiem, a dla najbardziej wytrwałych i cierpliwych nawet dziewięć lub dziesięć godzin. Dlatego TAP Air Portugal realizuje rejsy do Nowego Jorku nie tylko A321LR, ale również szerokokadłubowymi airbusami A330, które oferują więcej przestrzeni dla bardziej wymagających pasażerów.
– Najważniejsza jest równowaga produktu. To jest naprawdę kluczowe. Jeśli zaczniesz zmieniać ofertę i wprowadzać konfiguracje o zbyt dużej liczbie miejsc, ludzie będą nienawidzić ten samolot. Potrzebny jest odpowiedni pakiet rozrywki pokładowej, posiłków, obsługi, jak i rozkładane fotele w klasie biznesie oraz możliwość pójścia do toalety – wyliczał gość Forum Routes 2023 w Łodzi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.