Krajowy rynek lotniczy w Wietnamie jest ogromny, lecz wysyp nowych linii lotniczych sprawił, że rentowne operowania na trasach krajowych jest trudne. Przekonały się o tym Pacific Airlines, które zawiesiły swoje operacje w celu poddania się pilnemu procesowi restrukturyzacji. Przerwa w działalności przynoszącego straty przewoźnika (spółki zależnej Vietnam Airlines) ma być wykorzystana do ponownej oceny floty i struktury tras. Efektem prac ma być lepsza efektywność operacyjna.
Wietnam to państwo położone w regionie Azji Południowo-Wschodniej, który w ostatnich latach zanotował duży wzrost ruchu lotniczego, głównie krajowego. W ramach bogacenia się społeczeństwa i pojawienia się na rynku niskokosztowych linii lotniczych, dla wielu mieszkańców krajów takich jak, Tajlandia czy Wietnam samolot stał się środkiem transportu numer jeden.
Odległości między głównymi ośrodkami miejskimi w Królestwie Tajlandii czy Socjalistycznej Republice Wietnamu są duże. Czas podróży pociągiem lub autobusem wynosi zwykle kilkanaście godzin. Częściowe „wykluczenie” komunikacyjne postanowiły wykorzystać tanie linie lotnicze, które w obu krajach wyrosły jak grzyby po deszczu.
Rewizja działalności
Liczba przewoźników, oferujących niskokosztowe usługi transportu lotniczego, znacząco wzrosła, a operowanie stało się trudniejsze. W najnowszym postpandemicznym rozdaniu przekonały się o tym Pacific Airlines. Wietnamskie linie lotnicze – spółka-córka narodowego przewoźnika Vietnam Airlines – postanowiły zawiesić swoje operacje, aby poddać się pilnemu procesowi restrukturyzacji działalności.
Pacific Airlines rozpoczęły działalność w 1991 roku, początkowo oferując usługi lotów czarterowych i cargo. W latach 1996–2005 linie działały pod patronatem wietnamskiego rządu, który jest/był właścicielem narodowego przewoźnika. Vietnam Airlines, zanim trafiły pod pełną kontrolę rządu federalnego Wietnamu. W 2007 r. rząd wietnamski sprzedał 30 proc. udziałów australijskiemu przewoźnikowi Qantas, aby w maju 2008 r. przewoźnik zmienił nazwę na Jetstar Pacific.
W lutym 2012 r. Grupa Vietnam Airlines kupiła 70 proc. udziałów w spółce. Osiem lat później Qantas sprzedał wietnamskim liniom pozostałe udziały w Jetstar Pacific. Po zakończeniu transakcji, przewoźnik powrócił do swojej dawnej marki – Pacific Airlines, aby operować jako budżetowe ramię flagowego przewoźnika.
Zarząd niskokosztowego operatora z siedzibą w Ho Chi Min (dawniej Sajgon) zamierza czas, w którym operacje nie będą prowadzone, na rewizję floty samolotów i struktury sieci połączeń bezpośrednich. Pacific Airlines od kilku lat borykają się z trudnościami zarówno operacyjnymi, jak i finansowymi. Negatywny wpływ na działalność operatora miała pandemia COVID-19. W samym tylko 2022 r. linie zanotowały stratę netto w wysokości prawie 2,1 bln dongów wietnamskich, co odpowiada 84,5 mln dolarów amerykańskich.
W rozpoczętym procesie restrukturyzacyjnym, linie nie będą wykonywać żadnych operacji, a pasażerowie, których loty zostały odwołane, mają otrzymać możliwość przelotu samolotami spółki-matki. Pacific Airlines oświadczyły, że wszelkie wprowadzane zmiany zostaną „zaprojektowane i przeprowadzone w celu ochrony praw i korzyści klientów”.
Poszerzenie synergii ze spółką-matką
Zgodnie z planem przewoźnik zwróci leasingodawcy całą flotę leasingowanych samolotów typu airbus A320. Pacific Airlines mają dzierżawić samoloty od Vietnam Airlines, aby zwiększona została efektywność operacyjna, a wykorzystanie dostępnych zasobów w ramach Grupy Vietnam Airlines zostało zoptymalizowane. Przewoźnicy finalizują obecnie ww. ustalenia; pierwszy samolot spółka-córka powinna otrzymać w nadchodzących tygodniach. Zrestrukturyzowany przewoźnik otrzyma od Vietnam Airlines wsparcie w zakresie infrastruktury lotniskowej i obsługi klienta, takiej jak stanowiska odprawy check-in i autobusy przewożące pasażerów między terminalem a samolotem.
Według Đinh Việt Thắng, dyrektora Administracji Lotnictwa Cywilnego Wietnamu, Pacific Airlines początkowo będą leasingować w formule dry-leasingu trzy samoloty. Po wznowieniu działalności wietnamskie flagowe linie zapewnią także spółce-córce załogę, konserwację maszyn i ubezpieczenie samolotów. – Restrukturyzacja jest konieczna, aby Pacific Airlines mogły skutecznie odbudować się, dostosować do nowego otoczenia i rozwijać swoją działalność w przyszłości – stwierdził Thắng, cytowany przez wietnamskie media.
– Restrukturyzacja przedsiębiorstw należy do skutecznych rozwiązań samopomocy stosowanych przez wiele linii lotniczych na całym świecie, jak i w Wietnamie, aby uporać się z poważnymi konsekwencjami pandemii COVID-19 – stwierdził rzecznik Pacific Airlines, cytowany przez „Vietnam News”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.