Partner serwisu
Biznes i przemysł

Paliwo lotnicze najdroższe w historii

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-09-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Paliwo lotnicze najdroższe w historii
fot. Air France
Linie lotnicze płacą obecnie największą w historii cenę za paliwo do silników odrzutowych. Wywiera to presję na końcowy bilans przewoźników, którzy są zmuszeni podnosić ceny biletów lotniczych. – Liczba podróży lotniczych rośnie, ale wysoka cena paliwa może zaszkodzić liniom lotniczym – wskazuje Willie Walsh, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych. Jednak IATA jest przekonana, że branża lotnicza będzie nadal dobrze radzić sobie pomimo zagrożeń w postaci inflacji, wysokich cen paliw, czy możliwej recesji.

Na całym świecie ruch pasażerski w lipcu wyniósł około 75 proc. poziomu sprzed pandemii, do czego przyczynił się silny popyt na lotnicze usługi krajowe, gdzie ruch wzrósł aż o 86,9 proc. w porównaniu do lipca 2019 r. Ruch międzynarodowy osiągnął poziom 67,9 proc. poziomu sprzed pandemii, pozostając w tyle za popytem krajowym.

Dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), Willie Walsh, w rozmowie z dziennikarzami, określił to jako „solidne ożywienie”, któremu sprzyjał popyt na półkuli północnej w okresie letnim i zwiększona aktywność lotów krajowych w Chinach.

Walsh ostrzegł jednak, że wysokie ceny paliwa lotniczego będą nadal wywierać presję na bazę kosztową linii lotniczych przez resztę tego roku. Dyrektor IATA, a wcześniej grupy lotniczej IAG, określił wysokie ceny paliwa wielkim wyzwaniem dla przewoźników na całym świecie.

Zwykła ropa tańsza o połowę

Na początku tego miesiąca cena lotniczej kerozyny (JET A-1) jest obecnie o 50 proc. wyższa niż cena baryłki ropy Brent. Linie lotnicze są zmuszone płacić za baryłkę paliwa odrzutowego ponad 140 dolarów, podczas gdy światowe ceny ropy naftowej spadły do około 90 dolarów za baryłę, podaje Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych. – Jest to poziom, którego nigdy wcześniej nie widziałem – powiedział Willie Walsh, były szef British Airways, który teraz kieruje Zrzeszeniem, cytowany przez „Financial Times”.

– Spodziewaliśmy się, że ta rozpiętość zmniejszy się, gdy dostępna będzie większa podaż paliwa do silników odrzutowych, ale wyraźnie ożywienie popytu jest silniejsze niż ożywienie produkcji paliwa do silników odrzutowych – dodał. Różnica ceny paliwa do silników odrzutowych w porównaniu z ropą naftową wynosiła średnio 17 proc. w latach 2009-2019. W tym roku różnica wynosi aż 60 proc., co „nadal wywiera presję na bazę kosztów linii lotniczych”, powiedział Walsh.

– Zdaję sobie sprawę, że niektóre linie lotnicze rozpoczęły hedging w ostatnich miesiącach, tylko po to, aby zapewnić sobie pewną ochronę przed zmiennością, której jesteśmy teraz świadkami – powiedział Walsh, cytowany przez agencję Reutera.

Inwazja Rosji na Ukrainę odciska swoje piętno

Rosja była jednym z największych na świecie eksporterów „destylatów” ropy naftowej, w tym oleju napędowego i paliwa odrzutowego. Europa była dużym importerem destylatów jeszcze przed inwazją Rosji na Ukrainę. Wojna zmieniła dynamikę rynków energetycznych, podczas gdy kilka rafinerii w Europie zostało zamkniętych podczas pandemii.

Walsh wyjaśnił również, że rafinerie, które szybko zakręcały kurki z paliwem lotniczym, gdy popyt słabł, nie zwiększały podaży w miarę odradzania się popytu. – A teraz mamy dostawców monopolistycznych, którzy sztucznie utrzymują cenę na wysokim poziomie – powiedział Walsh. Wynikający z tego kryzys podaży i gwałtowny wzrost cen wywarły dodatkową presję na kruche bilanse linii lotniczych, ponieważ paliwo zwykle stanowi od 20 do 25 proc. ponoszonych stałych kosztów operacyjnych.

Walsh powiedział, że wysokie koszty paliwa „ostatecznie odbijają się na cenach biletów”. Dyrektor IATA powtórzył tym samym słowa Michaela O’Leary’ego, który ostrzegł, że ceny biletów prawdopodobnie będą przez następne lata rosły. Niektóre linie lotnicze zabezpieczyły się na wypadek rosnących cen paliwa. Ryanair przed rosyjską inwazją na Ukrainę zabezpieczył 80 proc. prognozowanego zapotrzebowania paliwowego, aż do marca 2023 r. Irlandzkie linie zapłaciły po 65 dolarów amerykańskich za baryłkę, podczas gdy węgierskie linie lotnicze Wizz Air w ogóle nie dokonały hedgingu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rosja: Awaryjne lądowanie w polu A320 linii Ural Airlines

Pasażer i linie lotnicze

Rosja: Awaryjne lądowanie w polu A320 linii Ural Airlines

Rafał Dybiński 12 września 2023

Air Koryo planują znów loty do Władywostoku. Dla Rosjan bez wiz

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

PE rozszerzy definicję ekologicznego paliwa lotniczego

Prawo i polityka

PE rozszerzy definicję ekologicznego paliwa lotniczego

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2022

Al Baker: Wysokie ceny ropy mogą wywołać „drugą recesję”

Biznes i przemysł

Afrykańskie linie lotnicze łączą siły, aby zażegnać kryzys paliwowy

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Rosja: Awaryjne lądowanie w polu A320 linii Ural Airlines

Pasażer i linie lotnicze

Rosja: Awaryjne lądowanie w polu A320 linii Ural Airlines

Rafał Dybiński 12 września 2023

Air Koryo planują znów loty do Władywostoku. Dla Rosjan bez wiz

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

PE rozszerzy definicję ekologicznego paliwa lotniczego

Prawo i polityka

PE rozszerzy definicję ekologicznego paliwa lotniczego

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2022

Al Baker: Wysokie ceny ropy mogą wywołać „drugą recesję”

Biznes i przemysł

Afrykańskie linie lotnicze łączą siły, aby zażegnać kryzys paliwowy

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5