50 lat temu, 13 marca 1974 roku, zostało otwarte lotnisko Charles de Gaulle (CDG) w Paryżu. Ta monumentalna infrastruktura, futurystyczny projekt i ikona architektury brutalistycznej, z biegiem lat stała się jednym z głównych lotnisk w Europie, na którym codziennie krzyżują się drogi podróżnych z całego świata. Od 1996 roku, lotnisko CDG jest główną bazą Air France, skąd linie oferują połączenia do ponad 200 miast w prawie 100 krajach świata.
Loty Air France stanowią ponad połowę ruchu lotniczego, który odbywa się przez ten potężny węzeł tranzytowy. Każdego dnia przewoźnik znad Sekwany obsługuje 100 tysięcy klientów, realizując 650 lotów z i do Paryża i oferując 25 tysięcy połączeń przesiadkowych tygodniowo w czasie krótszym niż dwie godziny.
Już w latach pięćdziesiątych XX wieku, z uwagi na wzrost ruchu lotniczego w portach Paryż-Le Bourget i Paryż-Orly, pojawiła się konieczność utworzenia trzeciego lotniska w Paryżu. Po ośmiu latach budowy w 1974 roku, powstał pierwszy budynek nowego portu im. Charles de Gaulle – Terminal 1. Budowla zaprojektowana przez młodego architekta Paula Andreu, charakteryzowała się innowacyjną konstrukcją, która obejmowała centralny okrągły budynek, połączonym z siedmioma satelitami. Pomysł miał ułatwiać przepływ pasażerów, a terminal, za sprawą swojego kształtu do dziś nosi przydomek „Camembert”.
Pierwszym lotem Air France z nowego paryskiego lotniska był rejs do Belgradu i Sofii, który odbył się 30 kwietnia 1974 roku samolotem typu Caravelle. Od tego czasu Air France stopniowo przenosiły swoje połączenia na nowe lotnisko, najpierw loty krajowe do Bordeaux, Nicei i Tuluzy, a następnie europejskie – do Londynu, Genewy, Frankfurtu, Turynu i Lizbony. Od listopada 1974 r. z CDG, linia realizowała już dwie trzecie swoich operacji oraz część obsługi techniczno-konserwacyjnej.
Dwa lata później, w 1976 roku, do floty Air France dołączył kultowy Concord, dzięki któremu trasę z nowego paryskiego lotniska do Nowego Jorku można było pokonać w 3,5 godziny. Z ponaddźwiękową prędkością klienci Air France podróżowali też do Dakaru, Rio de Janeiro, Caracas, Waszyngtonu i Dallas, a także korzystali z dedykowanego saloniku oraz specjalnej obsługi na lotnisku.
Z biegiem lat i wraz ze wzrostem ruchu podróżnych, lotnisko rozbudowywało się i przechodziło kolejne transformacje. Również Air France kilkukrotnie zmieniał lokalizację swoich stanowisk, aby zaoferować klientom coraz wygodniejszą infrastrukturę, dostosowaną do rozwoju firmy.
Otwarcie w 1982 roku drugiego terminala, ułatwiło Air France rozbudowę europejskiej siatki połączeń. Poza dogodną, nową infrastrukturą lotniskową, umożliwiły to nowe, średniodystansowe samoloty. Dzięki nowej flocie Boeingów 737 i Airbusów A320, Air France mógł otwierać nowe trasy i zwiększać częstotliwość lotów. Do 1988 roku linia oferowała największą liczbę połączeń w Europie.
Wraz z uruchomieniem terminala 2E w 1996 roku, Air France rozpoczął reorganizację swojej działalności, aby uczynić z lotniska de Gaullea sprawnie działający węzeł przesiadkowy. Wymagało to odpowiedniego rozplanowania operacji i skoordynowania lotów krótko- i średniodystansowych z połączeniami międzykontynentalnymi. W efekcie tego dużego przedsięwzięcia, połączenia przez Paryż stały się szybsze i wydajniejsze, a Air France mogły realizować do 60 lotów na godzinę i obsługiwać coraz większą liczbę pasażerów. W 2000 roku, jako pierwsze w Europie, lotnisko CDG wzbogaciło się o czwarty pas startowy.
Kolejne lata przyniosły rozbudowę terminala 2E o nowe hale L i M, które umożliwiły zwiększenie przepustowości terminalu o 20 milionów pasażerów rocznie. Aby ułatwić przesiadki, obsługę linii partnerskich Air France, a szczególności sojusz Skyteam, ulokowano w tych samych terminalach co Air France.
CDG to jedyne paryskie lotnisko bezpośrednio połączone z francuską koleją RER B i stacją dalekobieżnych pociągów TGV. Bliskość kolei umożliwia Air France rozwój oferty intermodalnej we współpracy z SNCF i daje klientom możliwość łączenia środków transportu w ramach jednego biletu.
Dziś paryskie lotnisko de Gaullea obejmuje dziewięć terminali, jest największym portem lotniczym we Francji i drugim co do wielkości w Europie. 50 procent ruchu na CDG stanowią operacje Air France. Każdego dnia, przewoźnik znad Sekwany obsługuje 100 tysięcy klientów, realizując 650 lotów z i do Paryża i oferując 25 tysięcy połączeń przesiadkowych tygodniowo w czasie krótszym niż 2 godziny.
Klienci Air France korzystają z siedmiu różnych salonów lotniskowych zlokalizowanych w różnych terminalach, niektóre z nich to prawdziwe perełki architektury. Przykładem jest ekskluzywna poczekalnia w terminalu 2F. To najnowszy, dwupoziomowy salonik dla klientów Air France podróżujących w klasie biznes i członków programu Flying Blue Elite Plus. Wnętrze jest dziełem architekta Sanjita Manku i projektanta Patricka Jouina, którzy zadbali o wrażenia wizualne gości salonu. Przez zakrzywione, panoramiczne okno z widokiem na pas startowy, można podziwiać spektakularny widok wzbijających się w powietrze samolotów Air France.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.