Embraer podczas Paris Air Show poinformował o czterech nowych zamówieniach sprzedając łącznie 38 samolotów. Nowe maszyny zamówiły dwie linie American Airlines oraz Binter Canarias, a także dwie firmy leasingowe Azorra i Avolon.
American zamawia siedem E175 dla Envoy Air
Linia American Airlines podpisała umowę z Embraerem na zakup siedmiu E175. Kontrakt opiewa na kwotę 403 mln dolarów. Dostawy zostaną zakończone w 2024 roku.
Samoloty, podobnie jak obecnie użytkowane E175, zabiorą na pokład 76 pasażerów: 12 pasażerów w klasie biznes i 64 w klasie ekonomicznej. Od stycznia 2013 r. Embraer sprzedał ponad 600 sztuk E175 w samej Ameryce Północnej, uzyskując w ten sposób ponad 80 proc. udziału w rynku w segmencie samolotów do 76 miejsc dla pasażerów.
Nowe E175 trafią do linii Envoy, spółki zależnej American Airlines, która realizuje loty regionalne. – Envoy kończy przebudowę floty. Przyjęliśmy do niej zupełnie nowe samoloty E175. Przestronny 76-miejscowy E175 zapewnia bezproblemową podróż klientów, łącząc ich z węzłami obsługiwanymi przez większe linie. Obecnie operujemy flotą 129 samolotów E-jet w tym 107 E175 – stwierdza przewoźnik.
Binter zamawia sześć E195-E2
Linie Binter Canarias zamówiły sześć kolejnych embraerów E195-E2. Zamówienie zostanie uwzględnione w portfelu zamówień Embraera za czwarty kwartał br., a jego wartość wynosi 389 mln dolarów amerykańskich według cen katalogowych.
Binter Canarias jest pierwszym europejskim klientem (launch customer) najnowszej rodziny odrzutowców Embraera E2. Na swój pokład maszyny mogą zabrać 132 pasażerów. Większy ich komfort podczas lotu zapewni szerszy prześwit (31 cali czyli niemal 79 cm) między rzędami foteli.
Binter rozszerzył swój krajowy i międzynarodowy rozkład lotów tej zimy. Przewoźnik oferuje ponad 430 tys. miejsc w okresie od listopada do marca 2023 r. Linie latają na 35 bezpośrednich trasach poza Wyspami Kanaryjskimi. Przewoźnik przedłużył wykonywanie lotów do miast zainaugurowanych w lecie, m.in. do Florencji, Valladolid, Jerez de la Frontera czy Kulmim w Maroku. Binter dalej lata do Sal na Wyspach Zielonego Przylądka i Bandżul w Gambii.
Obecnie we flocie przewoźnika znajduje się 31 samolotów: 26 ATR-ów: cztery ATR 72-500 i 22 ATR 72-600 oraz pięć embraerów E195-E2. Linia oczekuje na dostawę 11 samolotów E195-E2. Rozwój i odświeżanie floty ma się zakończyć w 2024 r.
Azorra zamawia 15 maszyn E195-E2
Embraer ujawnił, że zamówienie ogłoszone w styczniu 2023 r., z nieujawnionym klientem, na 15 E195-E2 - zostało złożone przez firmę Azorra. Wycenione na 1,2 mld USD według ceny katalogowej, zostało dodane do portfela zamówień na IV kwartał 2022 r.
W okresie poprzedzającym Paris Air Show, Embraer i Azorra ogłosiły szereg kluczowych umów na samoloty E2 - sześć E2 dla
Royal Jordanian, dziewięć E190-E2 dla
Scoot i dziesięć E195-E2 dla
SKS Airways.
Avolon z 10 nowymi E195-E2
Firma leasingowa Avolon podpisała umowę sprzedaży i leasingu zwrotnego (sale and leaseback) z
Porter Airlines na 10 nowych embraerów E195-E2, których cena katalogowa wynosi 841,2 mln dolarów. Nowe samoloty będą wspierać ekspansję Porter Airlines na trasach w Kanadzie i dalej na rynku północnoamerykańskim. Transakcja ta jest również pierwszym samolotem Embraer E2, który dołączył do floty Avolon.
E195-E2 został zaprojektowany z myślą o oszczędnościach i zyskach, osiągając o 25 proc. niższą emisję dwutlenku węgla i spalanie paliwa w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji. Nowy samolot wspiera również postępy Avolon w realizacji celu floty, jakim jest posiadanie 75 proc. samolotów nowej technologii do 2025 r.
Rodzina E-Jet E2
W 2013 r. Embraer ogłosił następcę pierwszej rodziny E-Jetów. E2 to druga generacja samolotów regionalnych brazylijskiej firmy. Modele E175-E2 i E195-E2 są nieco większe od obecnych wersji. E175-E2 ma o jeden rząd siedzeń więcej i pomieści do 88 pasażerów. E195-E2 "urósł" aż o trzy rzędy siedzeń do maksymalnej pojemności 146 pasażerów. E190-E2 został podobnej wielkości, co teraz i będzie mógł przewozić do 110 osób.
Samoloty z rodziny E2 otrzymały nowe silniki, skrzydła, nową kabinę a także pełny system fly-by-wire (FBW). Wyłącznym dostawcą silników jest firma Pratt & Whitney. Nowe modele z rodziny E175 oraz E190/195-E2 są napędzane kolejno przez silniki PurePower PW1700G i PW1900G. Zastępują one obecnie użytkowane jednostki napędowe General Electric CF34.
Pierwszego E-Jeta E2 (E190-E2) dostarczono do linii Wideroe w maju 2018 r., pierwszego E195-E2 we wrześniu 2019 r. do linii Azul, natomiast wejście do służby najmniejszej wersji z rodziny E-Jetów E2, E175-E2, zostało opóźnione o ponad rok do 2024 r. Pierwszy z tych samolotów ma zostać dostarczony do linii SkyWest. Brazylijski producent przewiduje, że w ciągu następnych 20 lat na rynku będzie zapotrzebowanie na 6400 nowych samolotów o wielkości do 130 miejsc. W tej chwili Embraer, według swoich danych, ma około 49 proc. udziału w tym rynku.
Do tej pory zamówiono 270 embraerów E-jet E2, w tym 245 E195-E2. Do końca kwietnia br. dostarczono 74 samoloty z rodziny E2: 18 E190-E2 oraz 56 E195-E2.
Naszym głównym partnerem na Paris Air Show 2023 są linie
Air France.