Francuskie Ministerstwo Transportu i Ekologii podpisało umowę z przyszłym operatorem nowej linii kolejowej z centrum Paryża na lotnisko Charles de Gaulle. Przewozy będzie na niej prowadziło konsorcjum spółek zależnych kolei państwowych SNCF i paryskiego zarządcy transportu publicznego. Koncesja będzie obowiązywała przez 15 lat od momentu uruchomienia linii w 2025 r.
Wartość netto kontraktu to 879 760 058 euro. Największą wagę w przetargu (35%) miało kryterium wielkości przychodu z biletów przekazywanego zlecającemu. 25% punktów można było zdobyć za atrakcyjność usługi dla pasażerów, a po 20% – za kondycję finansową oraz za minimalizację ryzyka ponoszonego przez stronę publiczną.
W listopadzie ubiegłego roku
jako najkorzystniejszą wybrano ofertę konsorcjum Hello Paris, zawiązanego przez spółkę zależną paryskiego zarządu transportu publicznego RATP Dev i Keolis. Złożona przez nie oferta została oceniona jako lepsza od Transdev. Konkurent bezskutecznie odwoływał się od wyniku postępowania, twierdząc, że wybór Hello Paris będzie działaniem antykonkurencyjnym i przyczyni się do utwierdzenia monopolu SNCF (głównego udziałowca Keolis) w przewozach kolejowych.
Obsługa trasy między dworcem Paris Est (z wykorzystaniem 24 km istniejącej oraz 8 km nowej infrastruktury) a lotniskiem Paris Charles de Gaulle ma odbywać się między godziną 5 a północą. Przez cały ten czas, niezależnie od dnia tygodnia, pociągi mają kursować co kwadrans. Oznacza to 76 par połączeń na dobę. Pociągi mają pokonywać 32-kilometrową trasę w ciągu 20 minut. Tabor będą stanowiły dostarczone przez Alstom jednostki Coradia Liner.
Początkowo planowano, że z CDG Express będą mogli korzystać już widzowie letnich igrzysk olimpijskich w roku 2024 (otwarcie zaplanowano na 31 grudnia 2023 r.). Pod koniec maja francuska minister transportu Elisabeth Borne ogłosiła jednak, że uruchomienie nowej linii na lotnisko nastąpi dopiero 30 listopada 2025 r. Przyczyną ma być koncentracja na innych, pilniejszych inwestycjach, a także chęć ograniczenia związanych z pracami utrudnień dla mieszkańców. Wydłużenie czasu budowy znacząco zwiększy zapewne koszty całej inwestycji, dotychczas szacowane na 1,8 mld euro.
Tymczasem w Polsce Ministerstwo Infrastruktury
rozważa powierzenie obsługi linii prowadzących do przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego PKP Intercity. Taką możliwość przewiduje projekt nowej, 15-letniej umowy PSC z przewoźnikiem. Jeśli taka decyzja zostanie podjęta, PKP IC otrzyma dodatkowy zastrzyk środków publicznych w ramach dotacji na zakup nowego taboru (według wstępnych szacunków do obsługi nowego lotniska w ramach służby publicznej będzie potrzeba ok. 130 elektrycznych zespołów trakcyjnych).