Polska Agencja Żeglugi Powietrznej podziękowała w oficjalnym komunikacie za wysokie zainteresowanie prowadzonymi konsultacjami społecznymi oraz liczne merytoryczne komentarze w nich zawarte. W okresie prowadzenia konsultacji społecznych wpłynęło 87 unikalnych zgłoszeń, z których co najmniej 24 pochodziło od użytkowników paralotni, motoparalotni, szybowców i samolotów zabytkowych.
Zgodnie z przedstawionym wcześniej opisem projektu PAŻP proponował, że przedmiotowe strefy nie będą dotyczyć szybowców i motolotni, a strefa TMZ także samolotów zabytkowych, na których instalacja transpondera może być nie możliwa ze względów technicznych. Dlatego też jako całkowitą liczbę odpowiedzi od zainteresowanych użytkowników przyjęto 63. 42 zgłoszenia (67 proc.) nie zawierały uwag lub pozytywnie odnosiły się do propozycji wprowadzenia strefy TMZ. 10 (16 proc.) nie zawierało uwag lub pozytywnie odnosiło się do propozycji wprowadzenia obowiązkowego FPL.
Wśród argumentów za wprowadzeniem strefy TMZ najczęściej pojawiał się aspekt związany z podniesieniem bezpieczeństwa oraz świadomości sytuacyjnej załóg. Jako argument przeciwny wskazywano wysokie koszty dostosowania statków powietrznych, a także objęcie strefą TMZ np. lądowiska w Chrcynnem. Należy ponownie podkreślić, że plany wprowadzenia strefy TMZ były podawane do publicznej wiadomości w trakcie konsultacji społecznych w 2019 roku, a projekt został jedynie tymczasowo zawieszony z uwagi na otrzymane głosy dotyczące m.in. czasu potrzebnego na dostosowanie używanego sprzętu. W odniesieniu do argumentów dotyczących lokalnych lotnisk należy przywołać jedną z mitygacji przedstawionych w opisie projektu, tj dopuszczenie możliwości wykonywania lotów bez transpondera w obrębie aktywnych stref TRA, TSA, ATZ, MRT.
W odniesieniu do stref obowiązkowego składania planu lotu PAŻP otrzymał liczne rzeczowe argumenty ze strony środowiska GA, w tym m.in.:
Brak możliwości precyzyjnego określenia czasu startu i trasy z uwagi na specyfikę większości lotów VFR (warunki meteo, dostępność pasażerów przy lotach widokowych/dyspozycyjnych) skutkujące znacznymi rozbieżnościami lub koniecznością modyfikacji FPL kosztem czasu przygotowania się do lotu. Potencjalna znaczna rozbieżność rzeczywistej trasy z pochodzącą z FPL;
Znaczny wzrost liczby planów lotu składanych z powietrza;
Konieczność każdorazowego składania FPL np. przy działalności szkoleniowej (wielokrotnych krótkich lotów w ciągu dnia) lub rekreacyjnej (duża liczba przelotów pomiędzy ok. 15 trawiastymi lądowiskami położonymi w rejonie Warszawy) przekładająca się na wzrost obciążenia pracą zarówno po stronie załogi, jak i ANSP (biuro odpraw załóg, służba informacji powietrznej);
Potencjalny skutek w postaci wzrostu natężenia ruchu VFR w przestrzeni kontrolowanej, który wcześniej był redukowany m.in. poprzez niechęć pilotów do składania FPL.
Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, PAŻP odstępuje od utworzenia rejonu obowiązkowego składania planu lotu w rejonie Warszawy. Jednocześnie Agencja podtrzymuje stanowisko, że wprowadzenie strefy TMZ wraz z mitygacjami określonymi w opisie projektu przyczyni się znacznie do podwyższenia poziomu bezpieczeństwa wykonywania lotów w rejonie Warszawy. Planowany termin wprowadzenia zmiany to kwiecień 2024.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.