Pełniący obowiązki prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) Janusz Janiszewski został odwołany z zajmowanego stanowiska. Zastąpi go Anita Oleksiak. W PAŻP od wielu miesięcy trwał spór z pracownikami o wysokość wynagrodzeń.
Janusz Janiszewski pełnił obowiązki prezesa PAŻP od lipca 2018 roku. Wcześniej przez kilkanaście lat był kontrolerem ruchu lotniczego, a od roku 2015 pełnił funkcję Dyrektora Biura Strategii i Współpracy Międzynarodowej PAŻP.
Anita Oleksiak szefem PAŻP31 marca 2022 roku Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki na wniosek ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka powołał Anitę Oleksiak na stanowisko prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Jak informuj resort, jest ona absolwentką Wojskowej Akademii Technicznej oraz studiów podyplomowych w zakresie zarządzania. Stanowisko prezesa PAŻP obejmuje z dniem 31 marca 2022 r.
Jak informuje PAŻP nowa prezes PAŻP może się także pochwalić doświadczenie menedżerskie zdobyte na stanowiskach kierowniczych w instytucjach nadzorowanych przez ministra właściwego ds. transportu. Pełniła m.in. funkcję dyrektora GDDKiA oddział w Gdańsku, była także szefową Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego (GUNB) i dyrektorem departamentu architektury, budownictwa i geodezji w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
"Głównymi celami nowej prezes PAŻP będzie zapewnienie bezpieczeństwa w przestrzeni powietrznej, kierowanie procesem odbudowy branży lotniczej po pandemii i utrzymanie pozycji Agencji w Europie" – czytamy na stronie Agencji. Najważniejszym wyzwaniem będzie jednak zakończeniu sporu ze Związkiem Zawodowym Kontrolerów Ruchu Lotniczego.
Konflikt w PAŻPW ostatnim czasie działania PAŻP zdominował spór z kontrolerami ruchu lotniczego o poziom wynagrodzeń i nowy regulamin pracy.
Pandemia COVID-19 sprawiła, że sytuacja finansowa PAŻP uległa znacznemu pogorszeniu. Reakcją Agencji była próba wprowadzenia nowego systemu wynagrodzeń zmniejszającego znacząco zarobki kontrolerów ruchu lotniczego. Dyskusje ze stroną społeczną prowadzono przez wiele miesięcy, jednak sytuacja zaogniła się znacząco na początku tego roku. Po nieudanych rozmowach w styczniu 2022 PAŻP zdecydował o wdrożeniu nowego regulaminu wynagradzania. Zdaniem Agencji miał on wprowadzić jasne i transparentne zasada płac i być „
elementem planu modernizacji PAŻP, realizowanego w odpowiedzi na bezprecedensowy kryzys branży lotniczej oraz na trudną sytuację finansową Agencji”.
Reakcją dużej grupy kontrolerów, głównie z Warszawy, była odmowa przyjęcia zaproponowanych warunków pracy i płacy wynikających z nowego regulaminu.
Do początku lutego stosowne dokumenty złożyło 167 kontrolerów – zgodnie z ich umowami zaczął biec okres wypowiedzenia, który w większości wypadków wynosił trzy miesiące.
Wówczas prezes PAŻP złożył do prokuratury zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa w związku z podżeganiem przez Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego do podjęcia akcji sabotażowej w celu wywarcia presji na pracodawcy i wywalczenia wyższych pensji dla kontrolerów.
W PAŻP pracuje ok. 600 kontrolerów, w tym 208 w Warszawie. Z tej ostatniej grupy ostatecznie 170 nie zgodziło się na nowe warunki pracy, a wielu z nich odeszłoby z końcem kwietnia. Nowy regulamin został jedna zaakceptowany przez pracowników spoza stolicy oraz większość zatrudnionych pracujących na innych stanowiskach.
– Większość kontrolerów ruchu lotniczego zaakceptowała nowe zasady wynagradzania. Jeden ze związków zawodowych stawia jednak nierealne żądania płacowe. Ta grupa działa na niekorzyść PAŻP, jej pozostałych pracowników, na niekorzyść polskiego i europejskiego nieba –
mówił w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Janiszewski.
Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZKRL) argumentował, że sposób organizacji pracy w Agencji pozostawia wiele do życzenia. Prowadzenie procesu wypowiedzeń definitywnych, a także wypowiedzeń zmieniających może naruszać zasady bezpieczeństwa w ruchu lotniczym. "Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest organizacją typu non-profit. Koszty jej działalności są w całości pokrywane przez Europejską Organizację ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej, która pobiera opłaty od linii lotniczych" –
podkreślali związkowcy w oświadczeniu.
W ostatnich tygodniach ZZKRL informował
o możliwych trudnościach związanych z prowadzeniem ruchu lotniczego w najbliższych miesiącach, zaś PAŻP o wsparciu jego działań przez organizacje związkowe skupiające innych niż kontrolerzy pracowników.