Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zaprezentowała raport dotyczący zmian w ruchu lotniczym w polskiej przestrzeni powietrznej w 2023 r. w porównaniu do 2022 oraz do 2019 r. Raport przygotowany został w oparciu o dane własne oraz Eurocontrol. Zebrane dane pokazują, że cały ruch lotniczy rok do roku wzrósł, natomiast w porównaniu do okresu sprzed pandemii koronawirusa nadal notujemy spadki, które obecnie spowodowane są głównie przez działania wojenne w Ukrainie i obniżony ruch tranzytowy.
Natomiast na polskich lotniskach pojawiły się spore wzrosty, nawet względem 2019 r.
Prezentowane dane pochodzą z systemów Network Managera i zawierają informacje o ruchu GAT IFR bez uwzględnienia ruchu OAT i General Aviation.
Największą liczbę operacji w polskiej przestrzeni powietrznej odnotowaliśmy w III kwartale ubiegłego roku: w lipcu (72,5 tys.), sierpniu (71 tys.), we wrześniu (67,9 tys.). We wspomnianych miesiącach obsłużono 31 proc. całego ruchu lotniczego w 2023 r. Najmniej operacji obsłużono w I kwartale 2023 r.: w lutym (38,8 tys.), w styczniu (42,3 tys.) oraz marcu (46,6 tys.).
Największe spadki, w porównaniu do 2019 r., pojawiły się: w grudniu (-37 proc.), styczniu (-33 proc.), lutym (-31 proc.) oraz marcu (-27 proc.). Natomiast w porównaniu do 2022 r. zanotowano głównie dwucyfrowe wzrosty, a jedynym miesiącem ze spadkiem był styczeń (-3 proc.)W całym 2023 roku liczba wszystkich operacji lotniczych IFR (vs. 2019) spadła o 26 proc. do poziomu 687,4 tys. operacji, a rok do roku (2023 vs. 2022) liczba wzrosła o 12 proc. z 615 tys. do 687,4 tys. operacji.
W przypadku lotnisk największe spadki (vs. 2019) zanotowano na czterech lotniskach: w Warszawie (-14,7 proc.), Szczecinie (-10,7 proc.), Lublinie (-4,1 proc.) oraz niewielki w Bydgoszczy ( -0,6 proc.), a największy wzrost: w Szymanach (1144,3 proc.), Radomiu (615 proc.) Rzeszowie (76 proc.), oraz Łodzi (24 proc.). Porównując dane z 2023 r. do 2022 r. wynika, że ruch na wszystkich polskich lotniskach był na plusie, a największe wzrosty ruchu lotniczego zanotowały porty lotnicze w Radomiu (100 proc./otwarcie lotniska po remoncie), Szymanach (47,5 proc.), Łodzi (32,2 proc.), Bydgoszczy (27,9 proc.) oraz we Wrocławiu (18,8 proc.), a jedyne straty w ruchu lotniczym odnotowano tylko w Lublinie (-8,1 proc.).
Całkowita liczba operacji na polskich lotniskach (2023 vs. 2023) wzrosła o 11 proc. z 381,6 tys. do 423,4 tys. operacji. Porównując te same dane do 2019 r. zanotowała spadek tylko o 4,2 proc.
W przypadku lotów tranzytowych zanotowano spory spadek. W 2019 r. było to 482 828 lotów, które stanowiły aż 52,2 proc. całego ruchu lotniczego nad Polską, a w 2023 r. liczba ta wyniosła 264 020 loty, czyli 38,4 proc. obsługiwanego ruchu.
Powyżej ruch na lotniskach od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. (lista ułożona według liczby operacji).
Liczba operacji lotniczych na wszystkich polskich lotniskach w 2023 r.:
423 478 (442 149 w 2019 r.)
spadek o 4,2 proc. / 423 478 (381 629 w 2022 r.)
wzrost o 11 proc.
Lotniska z największymi spadkami w 2023 r. (vs. 2019):
- Warszawa – -14,7 proc.;
- Szczecin – -10 proc.;
- Lublin– -4,1 proc.;
Lotniska z największymi wzrostami w 2023 r. (vs. 2022):
- Radom – 100 proc.;
- Szymany – 47,5 proc.;
- Łódź – 32,2 proc.;
Lotniska z największymi wzrostami w 2023 r. (vs. 2019):
- Szymany– 1144,3 proc.;
- Radom – 615,5 proc.;
- Rzeszów – 76,1 proc.;
Miesiące z największą liczbą operacji w 2023 r.:
- Lipiec – 72 585;
- Sierpień – 71 048;
- Wrzesień – 67 970;
Miesiące z największymi wzrostami w 2023 (vs. 2022):
- Kwiecień – 27 proc.;
- Marzec– 20 proc.;
- Grudzień – 18 proc.;
Miesiące z największymi spadkami w 2023 (vs. 2019):
- Grudzień– -37 proc.;
- Styczeń – -33 proc.;
- Luty – -31 proc.;
Liczba wszystkich operacji lotniczych, w tym przeloty tranzytowe nad terytorium RP, w 2023 r.:
- 687 498 (924 977 w 2019 r.) spadek o 26 proc. / 687 498 (615 095 w 2020 r.) wzrost o 12 proc. rdr