Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wprowadziła w czwartek (18 kwietnia) w rejonie Warszawy strefę TMZ (transponder mandatory zone), czyli strefy obowiązkowego posiadania włączonego transpondera pracującego w modach A i C, zgodnie z informacjami podawanymi do wiadomości w konsultacjach społecznych prowadzonych w listopadzie 2019 r. oraz lipcu 2023 r.
Celem wprowadzonej zmiany jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa lotów wykonywanych w rejonie lotnisk w Warszawie: lotnisko Chopina (EPWA), Warszawa-Babice (EPBC) oraz w Modlinie (EPMO) poprzez doprowadzenie do sytuacji, w której wszystkie statki powietrzne wykonujące loty w tym rejonie będą mogły być zobrazowane na wskaźniku radarowym służb ATS wykorzystujących radar wtórny wraz z identyfikacją lotu.
Ustanowienie strefy TMZ pozytywnie wpłynie na świadomość sytuacyjną informatorów FIS, którzy będą mieli możliwość przekazania załogom precyzyjnej informacji o innym ruchu lotniczym. Oprócz tego, zmiana jest szczególnie istotna dla monitorowania ewentualnych przypadków naruszeń przestrzeni kontrolowanej TMA Warszawa, CTR EPWA, CTR EPMO w rejonach, gdzie statki powietrzne dolatujące do lotnisk kontrolowanych w Modlinie i Warszawie znajdują się w pośredniej i końcowej fazie podejścia, blisko granicy z przestrzenią niekontrolowaną.
Biorąc pod uwagę uzyskane komentarze w trakcie przeprowadzonych konsultacji społecznych strefa TMZ opublikowana zostanie w granicach 700-2000ft AMSL (tożsamych z RMZ Warszawa), a wyłączone z obowiązku posiadania transpondera będą:
- szybowce;
- motolotnie;
- motoparalotnie;
- paralotnie z napędem;
- samoloty zabytkowe, na których instalacja transpondera może być nie możliwa ze względów technicznych;
- bezzałogowe statki powietrzne;
- w uzasadnionych operacyjnie przypadkach – loty wykonywane po koordynacji telefonicznej / radiowej z odpowiednim terytorialnie organem FIS lub w drodze bezpośredniego porozumienia (LoA) pomiędzy PAŻP a organizatorem lotów;
- loty wykonywane w obrębie aktywnych stref TRA, TSA, ATZ, MRT.
Wprowadzenie strefy TMZ wraz z mitygacjami określonymi powyżej przyczyni się znacznie do wzrostu poziomu bezpieczeństwa wykonywania lotów w rejonie Warszawy.