PAŻP szykuje się na różne scenariusze rozwoju sytuacji w Ukrainie. Najbardziej pesymistyczny zakłada zamknięcie przestrzeni powietrznej nad Białorusią i Ukrainą. Agencja zapewnia, że będzie na to przygotowana i podkreśla, że na bieżąco współpracuje z wojskiem i odpowiednimi służbami.
– Bezpieczeństwo w polskiej przestrzeni powietrznej jest zapewniane 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu przez służby operacyjne i techniczne PAŻP, a sytuacja operacyjna jest cały czas monitorowana. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej na bieżąco współpracuje z wojskiem oraz służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo państw – zaznacza na wstępie Agata Król, rzecznik prasowy PAŻP.
Scenariusz pesymistyczny: Zamknięcie przestrzeni Białorusi i UkrainyAgencja podkreśla, że w związku z sytuacją na Ukrainie analizuje scenariusze, które w najbliższym czasie mogą zostać wprowadzone w przestrzeniach powietrznych państw graniczących z Polską. Wariant pesymistyczny to całkowite zamknięcie przestrzeni powietrznej Ukrainy i Białorusi. – Dla Polski oznacza to utratę ruchu na poziomie 330 operacji dziennie. Inne rozważane warianty to decyzja o zamknięciu przestrzeni powietrznej Ukrainy (utrata ruchu na poziomie 150 operacji dziennie) lub zamknięciu przestrzeni Ukrainy z wyłączeniem przestrzeni nad Lwowem (utrata 100 operacji dziennie) – wylicza rzeczniczka.
– W sytuacji wzmożenia działań wojennych na Ukrainie, PAŻP jest w stanie wesprzeć ukraińską agencję żeglugi powietrznej UkSATSE (Ukrainian State Air Traffic Services Enterprise), w celu zachowania ciągłości ruchu z terytorium Polski – dodaje.
PAŻP prowadzi także prace w celu dywersyfikacji służb kontroli ruchu lotniczego w Polsce. W tym celu kontrolerzy z ośrodków z Gdańska, Krakowa i Poznania będą mogli uzyskać uprawnienia do zapewnienia służby kontroli obszaru do poziomu FL335.
Szef PAŻP w KijowieW ostatni poniedziałek (21 lutego) w Kijowie przebywał Janusz Janiszewski, p.o. prezesa PAŻP. — Omówiliśmy określone scenariusze, które mogłyby się wydarzyć w przyszłości, gdyby doszło do eskalacji konfliktu — powiedział po spotkaniu cytowany przez PAP Janiszewski. Dodał przy tym, że gdyby doszło do jakiegoś konfliktu to wojska NATO wprowadziłby określone akcje lub ćwiczenia w powietrzu i różne warianty scenariusyz na taki wypadek były omawiane ze stroną ukraińską.
Obecnie za wyjątkiem wschodniej Ukrainy ruch w przestrzeni powietrznej tego państwa odbywa się normalnie i zdaniem szefa PAŻP w sposób bezpieczny. Jego zdaniem zagwarantowany jest pełen zakres usług służb nawigacyjnych i nie ma przeszkód w określonych operacjach lotniczych.
Linie lotnicze reagująPoszczególni przewoźnicy lotniczy podejmują jednak decyzję o zwieszeniu części lub całości lotów do naszego sąsiada.
Grupa Lufthansa zdecydowała się na pozostawienie jedynie połączeń do Lwowa. Z obsługi rejsów na Ukrainę zrezygnowały m.in. Air France czy
KLM.
Polskie Linie Lotnicze LOT podkreślają, że będą postępować zgodnie z rekomendacjami wydawanymi przez instytucje odpowiedzialne za lotnictwo cywilne w kraju.
Obecnie przewoźnik obsługuje trasy do Kijowa, Lwowa i Odessy.