135 osób straci wkrótce pracę w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Wymuszone trudną sytuacją z powodu kryzysu wywołanego wirusem COVID-19 zwolnienia obejmą w sumie osiem grup zawodowych.
– Konsultowany aktualnie ze stroną społeczną proces jest kontynuacją działań prowadzonych od 2020 roku, których celem jest zmiana modelu funkcjonowania Agencji i dostosowanie formuły do nowych warunków oraz poprawa efektywności świadczonej pracy. Wśród kryteriów doboru pracodawca zaproponował stronie społecznej m.in. zapotrzebowanie na pracę w danej komórce organizacyjnej, ocenę jakości pracy, posiadanie przez pracownika uprawnień do świadczeń z systemu zabezpieczenia społecznego czy posiadane kompetencje oraz wykształcenie. Na etapie obecnie prowadzonych konsultacji ze stroną społeczną, pracodawca i przedstawiciele związków zawodowych wspólnie pracują nad wypracowaniem ostatecznych kryteriów doboru, które w największym stopniu przysłużą się celowi prowadzonego procesu jak i zapewnią sprawiedliwe zasady doboru – wyjaśniła nam Agata Król, rzecznik PAŻP. Jak zapewniła nie ma to żadnego związku z podwyżkami opłat trasowych i terminalowych.
– Z uwagi na fakt, że aktualnie prowadzony jest proces Grupowych Wypowiedzeń Zmieniających związanych z dostosowaniem warunków pracy i płacy wszystkich pracowników Agencji do ogłoszonego 17 października. Regulaminu Wynagradzania, Agencja zdecydowała się połączyć oba procesy i przeprowadzić je łącznie. W piątek 22 października odbyło się pierwsze spotkanie konsultacyjne pracodawcy z przedstawicielami strony społecznej. Biorący udział w spotkaniu przedstawiciele zakładowych organizacji związkowych w większości wyrazili chęć oraz gotowość do intensywnej pracy nad wypracowaniem porozumienia, które będzie akceptowalne dla obydwu stron – przekazała Król.
Najmocniej planowane redukcje mają odczuć pracownicy administracyjni. Oprócz nich stanowiska w PAŻP stracą pracownicy wsparcia operacyjnego, technicznego, a także asystenci ATC. Redukcja dotknie również kilku kontrolerów ruchu lotniczego.
– Żadne z proponowanych rozwiązań pomocowych w czasie pandemii, nie przewidywało pomocy dla PAŻP. Inne podmioty otrzymały pomoc, np. porty regionalne, gdzie taka dotacja wyniosła prawie 150 mln zł. Należy jednak pamiętać, że koszt utrzymania służb i budżet PAŻP to rocznie prawie miliard złotych. Około 70 proc. to koszty stałe, więc są to gigantyczne kwoty – przypominał Janusz Janiszewski, prezes PAŻP,
podczas Kongresu Rynku Lotniczego.
– Chyba nikt z nas nie jest spokojny. Dzięki ciężkiej pracy i poświęceniu zoptymalizowaliśmy koszty osobowe o ponad 25 proc. Dotyczyło to każdego pracownika – podkreślił pod koniec minionego lata Janiszewski, dodając jednak przy tym, że ma nadzieję na powrót do poziomu wynagrodzeń z 2019 roku za trzy lata.
Aktualnie PAŻP zatrudnia 1900 osób. Planowane redukcje obejmą więc 7 proc. wszystkich pracowników krajowej Agencji.